Någon som vet?
Hejhopp kattälskare!
Är det någon som kan gissa sig till vilken färg Oskar har på sin maskning?
Själv har jag fastnat vid brun..?
Behövs fler bilder så säg till :)
Han må vara huskatt, men nog ser han ut att ha lite raskatt i sig? Jag börjar nästan tro att pappa-katt kan ha varit så gott som renrasig eller haft mycket av någon ras i sig iallafall, då mamma är en vanlig grå/brun spräcklig huskatt som kom in till gefle katthem dräktig med dessa sötisar. Han har två likadana syskon varav en är mer maskad och så har han en brun syster som är rätt lurvig.. :)
Kroppen är lång och smal (inte underviktig, alltså..) , svansen är lång, öronen rätt stora, ansiktet smalt..
Jag tycker att han ser chokladmaskad ut. Brunmaskad är mer "svartmaskad", iallafall när katten blir äldre.
Mammakatten må ha varit en vanlig grå-spräcklig katt, men hon har bidragit lika mycket till kattungarnas maskade utseende som pappan. Hade honkatten inte också burit på maskanlaget hade ungarna inte kunnat bli maskade, hur mycket maskad raskatt pappan än vore.
Pappa-katten kan ha sett ut precis som mamman, men också burit på anlaget. Är en av kattungarna långhårig måste även båda föräldrarna bära på långhårsanlag (ingen av dem behöver dock själva vara långhåriga för det).
Sajtvärd Katter iFokus
Skulle han vara chokladmaskad innebär det att båda föräldrarna även bär på choklad-genen, vilken är ganska ny bland maskade raskatter (t.ex. ragdoll och birma).
Jag skulle nog misstänka att inavelsgraden är ganska hög hos dessa kattungar och att de är resultatet av okontrollerad avel där en och samma chokladmaskade raskatt finns med i båda föräldrarnas släktled.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 #2 Nämen! där ser man hur mycket man inte kunde.
så pappa-katt kan ha sett ut som mamman och ändå få tre vita maskade ungar och en brun? det hade jag ingen som helst aning om.. kan säga att vi alla blev förvånad över att hon fick såna här :)
Förhoppningsvis är det ju inte inavel.. tror mamma-katt hade hittats dräktig utomhus.
Jaja, man har mycket att lära när det kommer till anlag och sånt :) men intressant! tack för hjälpen.
#3 Ja, visst är det spännande och intressant med genetik! Och när det dyker upp oväntade utseenden i en kull förstår jag att man undrar hur det kan komma sig.
Om vi säger att det fanns en okastrerad chokladmaskad birma-hane (eller en okastrerad birmablandras) som tilläts gå ute på fri tass (eller kanske var på rymmen från sin ägare). Han träffade en lösgående okastrerad huskatthona (gråspräcklig och korthårig) som parades och blev dräktig.
Huskatthonans ungar i den kullen måste ha sett ut som helt vanliga huskatter, men de skulle alla bära anlag för maskning, långhår och choklad. En av dessa ungar kan ha varit din katts mamma. Och hon kan ha parat sig med en bror eller med sin egen pappa (om han fortfarande var kvar i trakten och fertil). Då skulle det finnas möjlighet för ungar att få dubbla anlag (en från mamman och en från pappan) för långhår, maskning och choklad, vilket skulle innebära att det syns på deras utseende.
Att det förekommer mycket inavel i okontrollerad avel är oftast inget man tänker på eftersom det sällan syns. När det är ovanliga anlag som förs vidare av en lösgående hemlös honkatt ska det dock mycket till för att det ska vara en ren slump och inte vara ett tecken på inavel.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Väldigt intressant läsning! Så det är alltså större chans att hon parat sig med en släkting till henne än med någon helt annan hane?
Är det något jag bör hålla utkik efter om det skulle vara inavel nudå, någon sjukdom etc? jag har bara hört att inavel av alla dess slag ska vara dåligt för ungen..
#5 Ja, som jag ser det är det så pass ovanligt att katter bär på långhårsanlag, maskning (och troligen även choklad) att det verkar osannolikt att honkatten skulle ha råkat stöta på en helt obesläktad sådan under sin tid i hemlöshet.
Förutom risk för missbildningar (som man kan räkna bort i det här fallet, iallafall synliga sådana) är det "dumma" med inavel att katten får dubbel uppsättning av anlag för eventuella ärftliga sjukdomar och att även immunförsvaret kan bli sämre.
Behandla din katt som vilken katt som helst. Kastrera (såklart) och se till att han får sina årliga vaccinationer. En bra veterinärvårdsförsäkring är också alltid en ekonomisk trygghet.
Chansen finns dock att det inte uppstår några märkbara negativa effekter alls även om inavelsgraden skulle vara hög, vilket man inte heller kan säga helt säkert i det här fallet.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Hoppas verkligen inte att han får nån sjukdom eller liknande, det skulle förstöra hela mig då jag nyss förlorade min kanin..
Sen kan jag ju alltid hoppas att hon trots allt hittade en hane hon inte är släkt med…. nu blev jag ju nästan bara orolig att han ska få nåt fel :(
Kastrering, chip(?)/öronmärkning och årliga vaccinationer kommer han få.
Håller med OberonsMatte!
Tror också att det är en chokladmaskad :)
Han har liknande färg som min chokladmaskade siames hade som liten.
Hur som helst en sjukt söt liten kisse :*

#7, jag själv vill vara på den säkra sidan så mina framtida katter kommer bli både chippade i nacken och tatuerade i örat. Chip så fort det bara går, helst i samband med den första vaccinationen, sen tatuering i samband med kastreringen, eller – om katten köps kastrerad men inte tatuerad – nästa gång den behöver sövas för något annat.
Chip har fördelen att det aldrig blir suddigt, men det är ju ingen synlig märkning. Tatuering syns, men kan bli suddig, och katten måste acceptera att man tar i den för att den ska gå att läsa.
Anledningen till att jag skulle chippa först är att det går att göra när som, medan katten behöver sövas för att tatueras, så då är det bäst att vänta på att den ändå behöver sövas, som för kastrering eller tandstensborttagning.
#9 Ja vi tänkte fråga vad chip kostar, kanske blir både och. Precis, finns ju den nackdelen med tatuering, att den blir suddig eller försvinner/inte går att tyda. Kastrering sker så snabbt det går/får.
Men ja, vi ska som sagt höra med veterinären i närheten hur mycket det kostar att chippa och är det inte svindyrt gör vi ju det, faktiskt hellre än tatuerar.
#8 Okej :) roligt, hihi! och visst är han en söt liten en :D
Blev helt nojig nu när det kan ha varit inavel.. jösses :/ jag har haft tillräckligt med otur med mina djur som blivit sjuka, så han får då hålla sig frisk…!
Vi håller tassar & tummar på att din lilla bebis får ett långt & friskt liv :)
#11 tack vad bra :) håller också tummarna, får han inte ett långt friskt liv så vet jag inte om jag vågar skaffa mer djur än de som finns..
Men nu ska jag inte sitta och tänka så heller, det är väl dumt!
Måste bara fråga om hans syskon finns kvar? ^^
Haha älskar nämligen maskade kissar & jag funderar på en till liten katt :)
#13 Alla har tyvärr flyttat eller ska flytta, hehe :) hoppas du hittar en annan liten maskad kisse.
Har troligen en liten svar kisse på g!
Har ju redan min lilla chockladmaskis ^^
Får bara hoppas på att mamma säger ja ;)
Lycka till! :)
#15 Åh, roligt! :) finns 3 svarta/svartvita misseungar på katthemmet också som snart kan bokas.
Håller tummarna att hon säger ja ;)
Tack detsamma!
Det var inte meningen att göra dig orolig nu! Inavel är förmodligen väldigt vanligt bland huskatter som får para sig fritt utomhus, men alla blir inte sjuka för det.
Det är bara p.g.a. att din katts föräldrar råkat bära på ovanliga anlag som det finns synliga anledningar att misstänka det extra mycket. De flesta huskatter gör inte det, och då säger utseendet ingenting om inavelsgraden, som ändå kan vara väldigt hög.
Alla katter bär inte heller på anlag för sjukdomar, men vissa gör det och när det gäller recessiva anlag måste man ärva dem från både mamman och pappan för att bli sjuk. Det är för att undvika inavel och ärftliga sjukdomar som man testar raskatter för ärftliga sjukdomar innan de används i registrerad avel och jämför avelskatternas stamtavlor ordentligt innan man planerar en parning.
Så noga som med seriös registrerad avel är det aldrig när det gäller huskattavel, men att katten är testad och inavelsgraden granskad är tyvärr inte heller någon garanti för att katten förblir frisk och får ett långt liv.
Med levande varelser får man förebygga det man kan, men också acceptera att det finns en del man inte kan påverka. Gläds åt din katt och ta inte ut några eventuella sorger och bekymmer i förskott.
Sajtvärd Katter iFokus
#17 Det förstår jag ju att du inte menade att göra mig orolig, jag är bara otroligt nojig då jag haft otur tidigare med djur.
Okej, jag förstår. Du förklarar så himla bra, jag är glad att du hittade min tråd och tar dig tid att förklara. :)
Har fyra till huskatter i familjen (två hos pappa, två hos mamma, tre hos mamma med den nya) plus att min släkt innehåller ett gäng husisar :) mammas husis är snart 14 år och frisk som en katt ska vara, medans Lukas bror dog i julas av nån mystisk sjukdom, så man vet ju aldrig.
Nej, nu ska jag ta och njuta av min katt och förhoppningsvis får jag göra det i många härliga och mysiga år. :) och ta hand om honom ska jag göra på bästa sätt, det lovar jag er alla. Här har ni ingen oseriös kattägare inte. :)

#10, din katt ser ju lite ovanlig ut i gemena mans ögon, så han kan klara sig med enbart chip 🙂
Det är många som inte vet att katter kan vara chippade, men de räknar med att en "fin katt" (och din kvalar in där pga färgen) letar man efter, så de gör en större ansträngning att få tag i ägaren då. Men en katt som ser "vanlig" ut och som saknar synlig märkning kanske man slänger ut en annons om att den är upphittad i lokaltidningen, och besvaras inte den antar man att kissen är övergiven eller att det i alla fall är fruktlöst att försöka hitta ägaren.
Är katten tatuerad däremot så syns det, och klarar upphittaren inte av att läsa tatueringen själv är chansen ändå stor att hen tar hjälp, och blir det av en veterinär så kollas det oftast även efter chip.
Sen så är det en personlig grej för mig, för den dagen jag känner att det blir dags för egna katter blir det antingen att adoptera (korthårig katt) från katthem, köpa europé eller kanske korat. Så ja… alla tre alternativen innebär katter som ser rätt vanliga ut i de flestas ögon.
#20 Ja han ser ju inte ut som vilken katt som helst direkt, hehe :)
Jo men precis, det har du rätt i.. tycker man borde anstränga sig lika mycket i alla katter som kan vara bortsprungna :/
Europé tycker jag är fina.. :) men ska jag ha raskatt någon gång, då ska jag ha en ragdoll.. de är så vackra!
#10 Min kisse är inavlad i minst två led (syster+bror, mamma+son) och han har inte haft några sjukdomar pga det än iallafall, och han är sex nu :)
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#22 Skönt att veta! :)
har BARA hört dåligt om inavel innan och att alla som är inavlad har nån slags missbildning eller fel.. så därför reagerade jag på det. Men känner mig tryggare nu :)
glad att han inte har nåt fel på utseendet också även om jag skulle älskat honom exakt lika mycket om han hade det.
#23 Det finns inavel i princip överallt. Ofta är det ju så man gör för att skapa nya raser. Dock finns det ju alltid risker med det, och det är därför ordentliga uppfödare alltid kollar sina katter :)

#20, jag hade nog kört på båda märkningarna även med en maskad katt, det skadar aldrig att köra med både hängslen och livrem liksom😉
Eller jo, ens plånbok tar lite stryk kanske, men det handlar ju bara om typ 500 kr extra (om man tänkt tatuera men inte chippa, men chippar ändå) eller högst 250 kr extra (om man tänkt chippa men inte tatuera, men tatuerar i alla fall när katten ändå är sövd). Skit och ingenting för den extra säkerhet man får.
DjurID tar samma avgift oavsett om det handlar om tatuering eller chip för att regga överhuvudtaget, och att lägga till ytterligare en märkning är gratis, liksom ägarbyte eller adressändring; allt det där går som komplettering av uppgifter.
SVERAKs ID-register är helgratis, även för första märkningen man anmäler.
Och ja, oavsett hur du gör – regga kissen i båda registren för att vara på den säkra sidan.
Sorry för lite kapning
#25 Jag hittar inte hur man ska kunna registrera katten på SVERAK, hur ska man göra?

#26, här finns alla blanketter: http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/blanketter.htm
Du bör förstå vilken det är du behöver från rubrikerna.
Jag har inget att bidraga med till tråden, men jag måste bara säga att GUUUD vilken fin kisse! <3
Tycker inte att du ska oroa dig heller. Även om det är högst troligt så behöver det ju inte vara inavel. Sen är det ju inget som tyder på att han har några fel nu iaf, han har ju inga synliga defekter och som sagt tidigare är sååå fin. 😘
Vad jag menar är, att man inte kan gå och oroa sig för något som "kanske" finns en "möjlighet" att det "kan" hända i framtiden. För det är bara en massa onödigt oroande och många kansken.
Gläds istället åt att du har funnit en underbar liten vän som du troligtvis kommer att få vara tillsammans med i många år framöver. :)
#24 Okej.. ännu en sak jag inte visste! ;)
#25 Ja plånboken tar väl lite stryk men mamma är nog snäll och hjälper mig nu när jag precis gått ur skolan och inte får mina 3000 i månaden än, om jag inte råkar snubbla över ett jobb redan.. :)
ska kika på djurid och sverak, tack för tips och hjälp! Självklart vill jag ju göra allt jag kan för min lille vän och allt min plånbok tillåter :)
#28 Jaa han är så fiiin! nej det är verkligen inget fel på varken utseende eller beteende, än. men jag ska inte oroa mig för det är ju onödigt, som du säger. :)
Ja alltså, vill du inte ha honom så skicka honom till mig bara. 😉 Helt supervacker liten katt
#30 Haha nädu, Klart jag vill ha min fina lilla kisse! ;)
#31 mendåh 😛
#32 Skulle väl aldrig ge bort en katt som jag velat ha så länge :D
Jo men förresten, började tänka lite.. borde det inte synas någonting på någon unge i kullen om det vore inavel? Kan ni fastställa att han är choklad utan att se övriga ungar? Annars har jag bild på alla.
#34 Jag ser gärna bild på alla ungar! Det skulle vara kul att se vad de har för färger, men jag är redan så gott som övertygad om att din lille kille är chokladmaskad.
Det är det faktum att han är chokladmaskad (men född av en vanlig huskatt) som visar att det måste handla om blandrasavel där chokladgenen på något sätt hamnat i både mammans och pappans genuppsättningar.
Eftersom okastrerade raskatter inte brukar gå omkring utomhus helt fritt och eftersom choklad är en relativt ovanlig och ny färg inom raskattavel verkar det bara så osannolikt att det skulle vara TVÅ olika och helt obesläktade chokladmaskade raskatter inblandade när det gäller en hemlös katt och hennes kull, en som gett upphov till mamman själv och ytterligare en (som inte är pappa, bror, halvbror eller son) som gett upphov till mammans kull.
Förstår du hur jag tänker?
Sajtvärd Katter iFokus
#35 Jag kanske kan skicka bilderna via PM? :)
Jag förstår, började bara fundera när mamma sa "men borde det inte synas på nån unge om det är inavel?" haha :)
#36 Ja, du får gärna skicka bilder!
Inavel låter hemskt, men det behöver inte alls betyda att ungarna ser konstiga ut för det.
Sajtvärd Katter iFokus
#37 Ja det låter väl värre än vad det är många gånger… bilder kommer :)