Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2193 ggr
BeckaBorjesson
0

Kattungar? Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag sitter här hemma och väntar på att min lilla katt tjeja ska ha katt ungar. Men börjar bli osäker på om hon är med katt ungar. Har ju haft mina förhoppningar men nu börjar bli osäker. Allt är färdig laddat för en förlossning osv här hemma men. Tycker ni att det ser ut som min tjeja är dräktig?

BeckaBorjesson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ännu en bild på den lilla

Mymlan
0

Hur länge har hon gått?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

BeckaBorjesson
0

hon är ute katt. Men löpte för ca en månad sedan. Ana löp för hon skrek hela tiden! Hon har spytt en gång nu med. Sen har hon blivit mera tillgiven och pratar mera nu. Så jag vet inte riktigt!

Mymlan
1

Tissarna brukar bli rosa vid dräktighet.. Du bör kunna snart känna rörelse i magen..

annzoo
0

vet ej om min skärm återspeglar fel men tycker inte att spenbilden ser rosa ut iaf..

Fridaaaa
22

#3 Släpper du ut en okastrerad honkatt? 😮

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
22

Det här är bara vänliga tips vill jag börja med att säga. 🙂
Men har hon gått fertil ute, så är det bättre för er och henne om hon inte blivit dräktig. 
Det finns drygt 100000 hemlösa katter så det är en väldigt mättad marknad, men vill man ändå ta en kull så kan det vara viktigt för mammans hälsa och även ungarnas hälsa att kolla upp lite innan både på mamman och pappan. 
Googla t.ex fiv och felv, men även hcm. Samt blodgruppering. Det är en bra start inför en kull. 

Och är det nu bebisar i magen så är mycket förebyggande försent, men vaccinera, idmärk, avmaska vid behov och besikta kattungarna innan leverans. 

Lycka till hur det än blir!

BeckaBorjesson
0

Hej, jag vet att många här inte accepterar ute katter. Men jag mycket väl hur många katter som är hemlösa. Har även hjälp till på katt hem samt hjälp till hos ett par som har jour hem för hemlösa katter. Nu är det på ett sätt bra om min är med kattungar då hon antagligen även får ta en kull med fyra ungar och bli extra mamma som är hittade på soptippen. Så det sära med att det är hemlösa katter osv det vet jag. Om det nu vore så att jag får 9 ungar och inte blir av med en enda så är det mitt ansvar att ta hand om dem. Det är också mitt ansvar att ta reda exat på vad det är för hem dem hamnar i. Det är tänkt såhär att hon ska få din första kull sen lasternad. Vi har kastrerat alla våra andra katter innan en kull. Men nu är det två släktingar till mig som vill ha en från henne var om det blir något. Samt min kontakt person så tänkte att de kan få bli en kull. Och om det så är att jag måste ha fyra katter till för att det inte är okej hem är det mitt ansvar. Så med hemlösa katter behöver jag inte veta mera. Och har kontakt med veterinär Eva lena som jobbat på skara djursjukhus. Som kastrerat våra andra katter.:)

[Lilyz]
24

#8 Förlåt men jag tycker det är väldigt oansvarigt av dig att släppa ut din okastrerade honkatt för att hon ska bli parad av en okänd hane, framförallt när du själv säger att du känner till problemet med hemlösa katter! Det är ju den inställningen hos folk som bidragit till att det finns så många hemlösingar idag. Jag tycker du ska ta din katt till vet. för att kolla om hon är dräktig, annars kastrera henne omedelbart! 

Om hon nu är med kattungar så hoppas jag du tar fullt ansvar när det gäller vaccinering, märkning, registrering osv men även kastrering av kattungarna. Att avla på otestade föräldrardjur och dessutom en helt okänd hane är väldigt oseriöst beteende och du har ingen aning om vad för sjukdomar/defekter kattungarna kan ärva/drabbas av!

Jag hoppas att du aldrig mer upprepar detta, vill du ha söta kattungar i framtiden kan du bli jourhem åt en redan dräktig hona.

[Mustangcab]
18

Gode frid var jag blir trött på alla dessa som tar en kull på sin lilla söta katt. Och dessutom släpper ut en okastrerad katt oavsett om det är en hon-eller hankatt.

BeckaBorjesson
1

Tack för svaren:) färdig diskuterat för min del. Jag är inte personen som orkar diskutera. Alla ha olika åsikter om allt. Dock vet jag att hjälpen här kan kvitta för tycker man en sak ta det för sig själv. Och tänk "jag lägger inte min energi på en sådan person som beccaborjesson som gör så" tänk så ist för att skriva allt en tänker. Jag bad om hjälp om dräktighet och inte frågor om en kastrering. Ni kan fortsätta diskutera ute katter och oansvariga personer som släpper ut okastrerade katter. För jag får helt enkelt vända mig till något ställe där jag får svar på det jag undrar över så som veterinär. Men tänkte mera på om hon såg ut att vara det osv. Ha det gott för nu har jag sagt de jag ville få sagt och vill inte diskutera. Ta det som att jag inte vågar ta tag i ett problem. Men jag är inte en person som diskuterar med text, sms, chatt eller i telefon. Jag tar det fyra ögon i mellan för att det ska bli så lite misstolkningar som möjligt. Ha en bra fortsätt sommar alla Mvh becca, missarna och vovven!

[eskils]
19

Om du så väl känner till problemet med överskottet på huskatter som du säger, så borde du ha berättat för dina kattsugna släktingar om detta! Gjorde du inte det?? Du borde ha sagt till dem att köpa katt från ett katthem istället! Det finns kattungar där med.

Om du inte hittar hem till kattungarna säger du att du är beredd att låta dem stanna hos dig. Låter ju bra. Men är du medveten om att det mycket väl kan bli sju kattungar, en del friska, en del sjuka. Man brukar räkna med att en normal frisk katt kostar ca 500 kr i månaden. Har du råd att försörja åtta katter i 15-20 år framåt, dvs har du 4.000 kr i månaden att avvara?

Jag tycker du ska ta katten till veterinär omgående för koll och kastrering om det inte är försent. Låt henne få ett långt och lyckligt kattliv istället.

Och sluta skylla ifrån dig på dina släktingar!

[Lilyz]
10

#11 Man måste kunna ta åt sig av den kritik man får och detta är ett väldigt känsligt ämne för många, framförallt för dom som hela tiden ser resultatet av den inställning du mfl har i den här frågan. Det är inte kul med alla övergivna katter som är sjuka, skadade och svälter pga det överskott som blivit just för att så många släpper ut okastrerade katter hur som helst. (Inget fel med utekatter sålänge de är kastrerade, men jag släpper inte ut mina lösa då jag är så rädd om dom)

Många i den här tråden och på det här forumet vill öppna ögonen på folk och få dom att förstå att ju fler det finns som tänker att "en kull är okej" desto värre blir de problem vi har med hemlösa, oönskade katter! Istället för att hjälpa och ta hand om dom stackarna som redan finns och som ingen vill ha. 

Jag önskar verkligen att du och alla andra som tänker på det sättet kunde tänka om, då skulle det snart inte finnas så många hemlösa katter… Men precis som du så vägrar de flesta att förstå vad dom ställer till med för dessa underbara djur.

[Emma--]
5

Jag menar bara väl med det jag skriver. 🙂
Vet tyvärr inte om hon ser dräktig ut eller inte. Verkar ju inte vara några rosa hallontuttar? 

Jag förstår att det finns olika åsikter (och starka) kring det här med kattungar i allmänhet. Det jag reagerar mest på är att det finns ju så stora sjukdomsrisker man tar genom att låta honan gå ute och para sig. Sen finns ju även risken att hon parar sig med en katt som kanske inte alls är trevlig (även om katter tack och lov allmänt verkar rätt stabila psykiskt) 

Var mer det jag tänkte på, att verkligen göra allt du kan för att få friska kattungar! 🙂Det borde ju dom vilja ha också dom du redan vet som vill ha en katt. Det kostar ju lite mer, men det är för katternas skull. 

Eller vad tror du om den biten?

TIMMY
3

Tänker också rent spontant på generna, då dom spelar stor roll för både framtida hälsa OCH personlighet, större än man kan tro. Och om denna historia berättats såhär för en veterinär…så tror jag nog de hade kliat i hans/hennes "fingrar" att upplysa om samma saker som skrivs här.

Atropa
4

orkar inte läsa igenom alla kommentarer nu, men hon kanske vill ha kattungar? sluta klandra. bara för att det finns många hemlösa katter betyder inte det att man inte ska ta kattungar på sin egna.

Fridaaaa
14

#16 Dock är det oansvarigt att bara släppa ut sin hona.
Ska man ha kattungar, så väljer man ut hane, gör koller osv, om man är seriös, inte bara släpper ut och vill ha kattungar. Det fungerar liksom inte så IRL.Det är en stor bidragande del till hemlösa katter tyvärr. Och även spridning av sjukdomar osv. (alltså ärftliga främst).

[Lilyz]
14

#16 Anser du då att det är okej att släppa ut en okastrerad honkatt för att hon ska bli parad med en helt okänd hankatt? Utan att veta vad han bär på för anlag till sjukdomar, defekter, sinneslag m.m?

Dessutom är det som jag skrivit tidigare precis det här tänket som ligger till grund för alla hemlösa katter. Om färre/ingen tänkte så skulle inte katthemmen vara överfulla av katter som ingen vill ha.

Ursäkta för att man bryr sig om alla oönskade katter och önskar att alla i första hand skulle se till att hjälpa dom som redan satts till världen istället för att tänka "men min katt är så söt så henne vill jag ha kattungar från".

Jag tänker iaf fortsätta tjata om det här tills det hemlösa kattbeståndet i Sverige är närmast obefintligt vilket inte lär hända när så många tänker som TS. Att ha "vill ha kattungar" som argument för ett sånt förfarande kommer iaf ALDRIG bita på mig. Jag tycker också kattungar är söta och oemotståndliga men skulle aldrig någonsin göra något liknande bara för att få gosa med kattungar några månader. Det är faktiskt liv det handlar om.

Atropa
6

herregud hon har inte direkt dödat någon, menade bara på att man inte behöver hugga direkt någon yttrar sig.. tycker det är mycket negativitet bara

Fridaaaa
11

#19 Nu överdriver du tycker jag.
Folk här vill bara katters bästa, inget annat.
Och att skriva ren fakta osv är bara bra att skriva ut, som folk ha gjort.

Och kan man inte föra diskution, så undrar jag vad man har på ett diskutionsforum att göra (syftar på TS eget "utlåtande")

Atropa
2

dessutom tänker väl inte ni på blodgruppering och så vidare när ni själva skaffar en karl ? 😉 (skämt osido men det kommer jag väl få äta upp nu 😃 )

[Emma--]
10

#19 Utgå från att det skrivs med gott uppsåt :)

#21 Finns mycket man gör vid en graviditet som är anpassat efter oss människor. :)

[Lilyz]
9

#19 Nejdå jag hugger inte i den bemärkningen, jag vill bara sprida lite kunskap och försöka få andra att inse ett ganska allvarligt problem. Sen brukar jag inte skriva massa negativt om man tar en kull på en huskatt så länge man gör det på ett seriöst och ansvarsfullt sätt, även fast jag själv tycker att det är fel när det som sagt finns så många hemlösa redan som förtjänar ett kärleksfullt hem. 

Jag brinner för katternas bästa, därför blir jag väldigt uppfylld av känslor när jag ser hur oansvarigt vissa beter sig. Och som #20 skrev så är detta ett diskussionsforum, så alla får skriva sina åsikter här :) 

Jag har själv lärt mig extremt mycket på det här forumet just genom att ta till mig det andra skriver, för mig är det självklart att man kan ändra uppfattning om man bara får tillräckligt med information :)

Rafflan
1

#20 dock är väl att "kasta en dräktig katt under kniven" och kastrerar inte för kattens bästa? för det tycker ju folk man ska göra om katten inte är långt gången. När livmodern är aktiv (dräktig eller löp) ökar risken för blödning under kastreringen, visst dem flesta veterinärer klarar detta utan problem, men varför ta en onödig risk?

Risk att kastrerar om katten är dräktig, risk med förlossning, det är en risk oavsett.

Och om TS nu vill ha kattungar och är beredd att ta ansvar för dem ser jag inge fel med det.

Eywa
9

#24 Det är en risk att låta henne föda också. Honan kan få div. komplikationer och i värsta fall få sövas och genomgå kejsarsnitt. Så att det är en "onödig" risk att kastrera när livmodern är aktiv är inte en större risk än att låta katten föda.

Rafflan
0

#25 skrev ju det
"Risk att kastrerar om katten är dräktig, risk med förlossning, det är en risk oavsett. "

Fridaaaa
2

#24 Och av vilken anledning skriver du det till mig? Jag har inte ens skrivit någonting om det.

majvi
5

Vill du veta om katten är dräktig får du beställa ultraljud hos veterinären.

Du har inte tänkt på att det kan finnas hankatter ute som kan sprida sjukdomar till din hona?Eller att ungarna kan få pappans temperament som kanske inte är önskvärt?

Sen kan det bli för stor skillnad i ålder på de kattungar som har hittats ute och din katts eventuella kattungar så det är inte säkert att hon accepterar kattungarna utan mamma.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

BeckaBorjesson
0

Är det vuxna människor som sitter och pratar så tycker jag att ni ist för att yttra er i en text om att jag inte tar hand om djuren. Ja då kan ni ist be djur skydds myndigheterna att besöka mig. Varse goda bara att skicka pm så får ni mitt nummer eller adress. Sen har jag en fråga. Varför ett förbannat kackel om att kastrerat när jag nämnt att min andra hon katt redan är borta med allt från ägg stockar till liv moder. Ja och lägg eran dyr bara energi ist på era katter och er om det är så att ni ska klaga på alla. Det tar mera tid att klaga på folk hela tiden ämnar hitta någon som ni gör possessiva och kan hjälpa så mår alla bra och ni känner er mera till mods!

[Emma--]
6

#29 Är absolut inte ute efter att klaga 🙂 Bara hjälpa och ställa frågor utifrån mina tankar kring det hela.

Nerdysiamese
9

#29 just nu så är djurskyddslagen för dålig när det kommer till katter för att någon myndighet ska kunna göra så mycket, men det jobbas på en lag som kommer göra det olagligt att göra det du precis har gjort med din katt…

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Thaeri
6

Har någon sagt något om FIV än?

Och det här är inte för att jag är emot utekatter alls, utan för att jag inte vill att din kisse ska råka ut för riktigt allvarliga sjukdomar.

FIV är felint immunbristvirus, det finns en motsvarighet för människor som heter humant immunbristvirus, alltså HIV. ("Felint" betyder för katt, "humant" för människa ungefär.) Så det är väldigt, väldigt allvarligt. Eller ja, det är mer allvarligt för katt, för det finns inga bromsmediciner för FIV.

FIV sprids via bett och parning, och vid parning sker ofta bett, så det blir liksom dubbel risk jämfört med slagsmål.

[[pimey]]
2

31# det jobbas alltså med en lag som kan sätta en käpp i hjulet för dessa sk uppfödare? Vart har du sett det? Skulle gärna vilja veta lite mer :). Hoppas den tillträder snarast!

Magrat
5

#33, Nja inte riktigt för att stoppa oseriösa uppfödare. Däremot så innefattar lagförslaget att alla utekatter ska vara kastrerade och id-märkta. Alltså att det inte kommer att vara okej att bara släppa ut sin okastrerade katt och hoppas på att den ska bli parad.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Nerdysiamese
3

#33 ja, det är en lag som man har jobbat med i några år nu för att göra det olagligt att släppa ut okastrerade och icke id-märkta katter på fri tass.

i början av denhär tråden diskuteras lagförslaget en hel del http://huskatter.ifokus.se/discussions/519868f0ce12c4741600074f-varfor-medveten-avel-pa-huskatter?discussions-1

och folket inne på hittekatter i fokus brukar ofta tala varmt om lagförslaget, har även pratats på radio osv ganska länge om det, men det är under omarbete för att inte slå så hårt mot alla hemlösa katter, så vet inte när det händer i sådana fall.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

BeckaBorjesson
0

Emma--

Jag är absolut inte emot dina kommentarer. Det är dem andra som flyger på folk. Jag hör att du är en person som vill alla djur väl. Och jag är medveten om det också. Har många historier om när jag åkt till veterinären jätte orolig och veterinärer svarat men detta behöver du inte vara orolig över. 

Så som när vi åkte in med min mor och fars katt som jag tyckte sov för mycket. Samt tyckte hon var smal. Efter allt tjat och jag öppnar min plånbok för veterinären med deras katt svarar veterinären. Hur gammal är katten. 

Ja hon är 9 år och sen tittar på henne hon gjorde hälsokontroll och svarar ja hon är fullt frisk men 9 år och inte katt unge längre. Hon är en gammal dam. Jag orolig som jag är kommenterar att hon inte leker lika mycket längre utan vill ligga i soffan och bli kliad på magen och bara leka några gånger i veckan. Veterinären frågar då om jag sett någon gammal tant som är ute och joggar med sin rullator några gånger i veckan. Ja finns flera historier med hunden som både veterinär och anhöriga skrattat åt. 

Men hellre åka till veterinären en gång för mycket än en gång för lite som både jag säger och veterinären!

[Emma--]
0

#36 Skönt att höra att du inte tolkat mina negativt. Och du ska se att alla andra också vill kattens väl 🙂

Jo det håller jag med om, åker hellre till veterinären en gång för mycket!

[Mustangcab]
1

# 36 Själv har jag en katt som är 13 år som fortfande leker. Hon är ungefär 65 människoår och det är pensionsålder och de fletsta pensionärer går inte med rullator. Sen har jag en som är 9 år och han är långtifrån att gå i pension. Den veterinären visste nog inte vad han talade om.

Jag hade bytt veterinär om jag fått en sån kommnetar.

Mymlan
1

Hmm, var det inte ngn gammal herre som var över 90 år *ej i sverige* som sprang maraton? för mig jag läste om det i ngn kvällsblaska..