Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1586 ggr
Clariiz
0

Kattungemat eller vanlig?

Vi får hem våran lilla Ragdoll den 1 juli och funderar över maten. Vi hade köpt hem mjaus blötmat då vi sett att många på forumet ger detta men när vi var i djuraffären och tittade på torrfoder sa han som jobbade att vi borde köpa kattungemat istället för vanlig kattmat. 

Ska vi köpa någon annan blötmat och i så fall vilken sort? Tar också gärna emot tips på bra torrfoder. 
Jag vågade inte lita på killen i djuraffären helt då jag sällan har hört dem säga något rätt om gnagare och kaniner, men samtidigt antar jag att de kanske har bättre koll på katter?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

annzoo
2

Oavsett vilken kattmat du ska köpa bör du ge samma mat som kattens uppfödare en tid för att undvika magproblem. Alla katter har inte stålmage

Clariiz
0

#1; Jo det vet jag, vi får med mat. Men jag lär ju byta mat och då är det bra att veta vad man ska ha..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Selma67
1

Grattis till den nya lilla katten :)

Kattungefoder, torrfoder, köpt i djuraffär fram till iaf kastrering. Lägger han/hon inte på sig efter det kan man fortsätta upp till året. Och varför inte samma som uppfödaren ger idag..

Fasa in blötmat långsamt. Fråga även om uppfödaren ger blötmat idag. Små magar är känsliga och jag har upplevt att de tål blötmat mycket bättre när de är lite äldre. Alla blötmat är ju bättre än vilket torrfoder som helst, och man kan ju även läsa in sig på Barf. Mjau som finns att köpa i vanlig mataffär är bra, men mina katter har aldrig varit förtjusta i det, tyvärr.

Jag ger Bozita kitten till mina små troll här hemma nu, och Applaws torrfoder. Detta foder är helt spannmålsfritt. Så de kommer att vara vana vid både ock vid leverans.

Lycka till.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

[Mustangcab]
7

Finns det några särkilda kattungemöss? Det går utmärkt att ge katten mat som katter i allmänhet äter.

Clariiz
0

#3; Tack! :)

Han äter Royal Canin för kattungar nu, ingen blötmat men uppblött torrfoder, och kokt vit fisk. 

Då tar vi det lugnt med blötmaten.

Är det ok att ge rå kyckling? Vad för kyckling ska man köpa isf? 

#4; Toppen :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

IceJossan
0

Rå kyckling är toppen, hemskt gärna även kycklingben, t.ex. vingarna! Annat rått kött är också jättebra.

Selma67
0

Jag har gett rått kött ibland. Färsk svenskproducerad kyckling, ekologisk nötfärs, fläskfilé. De gånger jag har gett kycklingvingar har de inte lyckats få i sig så mycket, men intresset har funnits. Det är nog en viss teknik det där. Det är ju bara kokta fågel och fläskben som är farliga för djur. Rått så är benen sega och splittras inte. 

Har läst en del om Barf, och skulle vilja försöka ge mig på det. Får nog läsa på lite till.

Mat är en djungel. Men det kommer många nya foder nu på marknaden som innehåller lite eller inget spannmål. Det är bra. Royal har bra uppfödarrabatter och lever mycket på sitt namn och sitt stora sortiment, men har inte utveckats så mycket. 

Oj, nu stack jag ut hakan! :o

www.wendeltassens.se

Clariiz
0

Bra då vet jag :) Rå kyckling kan ju vara farligt för oss människor så därför ville jag fråga en extra gång!

Om vi köper kycklingfiléer kan man tina upp en bit och ge katten då alltså?

Vi vill ha ett bra torrfoder som inte kostar för mycket, otroligt svårt att hitta tycker jag! :/

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Selma67
0

Jo visst det går bra. Katter har ju en helt annan ämnesomsättning och magsyra än vi. Det passerar så mycket fortare och därför hinner inte skadliga bakterier göra någon skada.

Four Friends är ett foder som jag har gett. Högt köttinnehåll och lite spannmål. Och så innehåller det Aloe Vera, och det är ju bra för oss, så varför inte för katterna. Ett billigare alternativ, som jag fick rekommenderat i djuraffären, är Brit Care. Det tillverkas i samma fabrik som F F, men inga mellanhänder, så blir därför billigare. Kanske kan vara ett alternativ?

www.wendeltassens.se

[Mustangcab]
0

Förstår inte varför katterna behöver Aloe vera?

IceJossan
1

#8 Tänk bara på att tina långsamt! I kylen, i ljummet vatten eller i rumstemperatur, absolut inte i mikron!

limahisy
0

Mina katter äter Hill's Indoor och nu även Royal Canin Fibre Respons. Bara torrisar här. Dom får blötmat på helgerna men ratar det för det mesta.

Thaeri
1

Jag hade gett maten jag fått från uppfödaren i början, men efter en månad eller så börjat fasa över på just Mjau blötmat så att kissen till slut äter bara det.

Mjau blötmat är nämligen mer "kattungeaktig" än även det bästa torrfoder, men det har också en så låg kolhydrathalt att vuxna katter håller vikten på det utan problem.

Och det besparar dig minst en övergång om du går över till det helt och hållet jämfört med om du dels ska introducera det och dels hitta ett annat torrfoder. Speciellt som torrfoder näst intill alltid är sämre än blötmat, och det finns inget torrfoder som ens kan komma i närheten av Mjau blötmat.

Melwa
0

Grattis till kattungen! Av erfarenhet så fasa sakta över till nytt foder (tar flera veckor). För kraschad mage hos kattunge tar lång tid att stabilisera. Själv tycker jag Eukanuba har ett bra foder som kan upplevas dyrt men är drygt så det räcker längre, samt bra kötthalt. För sikta på ett foder med mycket kött och proteiner för bland annat din katts päls. Detta foder är även det enda som min katt fått bäst päls, mindre avföring och ingen svarthaka. Personligen tycker jag inte om aloevera för det är giftigt för katter enligt växtlistan över farliga växter, så varför ge ett foder med det? Min personliga åsikt varför jag undviker det. Men är nog inte farligt foder som innehåller det, känns bara konstigt för mig. Nu hoppas jag inte någon blir arg på mig för min åsikt kring aloeveran. Viktigast att du känner att det är ett foder som du upplever bäst för din katt. Jag hoppas du finner det i denna djungel :)