Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2801 ggr
Kaiia
0

Är det farligt att hålla sig?

Det här handlar om katten med såret på svansen från den här tråden.

Som det ser ut just nu vill han helst inte gå på toa på lådan, utan håller sig tills han kan kissa/bajsa utomhus, vilket blir en gång per dygn. Han har den här veckan gått på lådan tre gånger, kissat två och bajsat en. Annars har han liksom väntat hela dagen till jag går ut honom runt 11-12 på natten.

Är det här farligt? Vad ska jag göra för att få honom att göra ifrån sig i lådan?

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

OberonsMatte
0

Det är förstås inte bra om han känner sig så obekväm med att använda toaletten inomhus att han hellre håller sig.

Det är viktigt att optimera lådsituationen så mycket som möjligt och minimera alla faktorer som riskerar att innebära obehag.

Hur många lådor har du? (och hur många katter?)

Vilken typ av lådor (små, stora, med huv, med svänglucka)?

Var är lådorna placerade?

Vilken typ av sand är det i lådorna (märke och sort)?

Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

Hur ofta rensas lådorna från avföring och kissklumpar (och fylls på med ny sand)?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
0

Vad händer om du har jord i lådorna inne?

Stolt ägare till tre La permer

Kaiia
0

#1 Han kanske tycker att lådan är äcklig? Har inte tänkt på det förut, eftersom han brukar gå på den på vintern och så. Det är väl mest på sommaren då det finns trevligare alternativ som han hellre går där istället…

Gammelkatten tog vi bort för en vecka sen. Även om han på senare år mest levt inne hos grannarna så har Muffe haft nån på ett hörn. Nu är han ensam, men vet inte om det spelar nån roll…? Vi har alltid haft en låda, och det har aldrig varit några problem med det. (eller jo egentligen, gammelkatten gjorde utanför, men så var han ju ganska gaggig på ålderns höst)

Relativt stor, utan huv. Är medveten om att det blir äckligt med huv.

Lådan står i hallen, där har den alltid stått.

Det är inte jag som köper in sanden, så det brukar bli lite olika. Just nu tror jag det är nån blandning av Cattia, Mjau och nån mer finkornig sand som jag inte minns vad det är. Hade jag fått välja hade vi bara haft Cattia.

Jag tror att det är runt 10 cm sand i lådan. Så det är ju inget problem att gräva eller så.

Jag rensar så fort jag får syn på att det är nåt i lådorna. Så just nu är det typ en gång var tredje dag >.<

#2 Det har jag inte provat. Det låter rätt ofräscht…

Kaiia
0

Har nu tagit bort den gamla sanden och hällt i så mycket vi hade. Mjau är det, och det blev kanske 3-4 cm tjockt lager. Jag sprejade med vatten över för att det skulle lukta mer nyregnat, och inte damma. Får se om det funkar… Tänkte köpa Cattia imorgon, för den tycker jag om.

OberonsMatte
0

Prova även att skaffa ytterligare en låda, balja, plastback eller liknande och placera den på ett annat ställe i hemmet. En ostörd plats som ändå inte är alltför undanskymd och oåtkomlig.

Placeringen i hallen kanske inte känns rätt för din katt. (t.ex. för nära ytterdörren som kan öppnas när som helst, för otryggt helt enkelt).

Sajtvärd Katter iFokus

Kaiia
0

Jag har i princip noll ekonomi för tillfället. Kan ta lite av pengarna jag sparat till min London-resa dock, men det känns ju lite sådär. Visst att katten går före allt, men ändå..

Men är det inte konstigt att han helt plötsligt inte vill gå i lådan? Han har ju alltid gjort det innan liksom…

Jag kanske kan ställa en i mitt rum. Vi bor i ett hus med två våningar, men jag är aldrig där uppe, så ställer jag en låda där så kommer den inte bli rensad. Här nere finns köket, mammas arbetsrum, vardagsrummet, en toalett och mitt rum. Av dom rummen är nog bara mitt lämpligt.

Kaiia
0

En person sa att jag inte ska gå ut med honom i sele, vad tycker ni om det? Just för att han ska vänja sig vid att gå på lådan även på sommaren…

Anaii
0

#7 Vi går ut med vår katt i sele. Han gör dock tvärt om och håller sig tills han kommer in och kan gå på lådan.

Kaiia
0

#8 Fast din katt kanske är innekatt från början? Min katt har ju innan det här fått gå ut som han vill och varje gång vi är ute så kissmarkerar han för att hålla sitt revir antar jag.

Anaii
0

#9 När vi tog över honom var han utekatt. Han accepterar sin situation nu men det är faktiskt rätt svårt att hålla honom inne :P

Gronstedt
0

TS, vet du hur ofta han gör det när han är ute ensam? Det är inte helt ovanligt att de bara gör det 1 gång om dagen. Den förra katten i mitt liv kissade 2 gånger och bajsade 1 gång per dygn, regelbundet och orubbligt. Jag blev helt förskräckt när den nya katten visade sig kissa 4-5 gånger per dygn men bara bajsa med bortåt 36 timmars mellanrum, men veterinären sade att det är normalt båda delarna …

Man ska förstås vara uppmärksam på förändringar i vanorna.

Kaiia
0

#11 Nej, det är svårt att hålla koll på honom när han är ensam ute.

Förändringen är väl att förut har han fått vara ute själv, nu får han inte det. Men jag ska prata med veterinären om det, har en tid 17:15. Det kanske inte alls är nån fara, men jag är ändå orolig.

Whirlie
0

# 11 Min katt är likadan. När hon mår bra i kisseriet kissar hon 2ggr/dygn. Och hon bajsar en gång/dygn ungefär, med några undantag. Så det är inte säkert att katter behöver gå så ofta på toa. De är dessutom, i friskt tillstånd, duktiga på att hålla sig har jag hört. Vet dock inte om det är farligt att göra det länge och ofta.

Anaii
0

#11 & #13

Ja, och dessutom har vår katt ganska regelbundna tider.
Bajsar någon gång på natten, kissar på morgonen runt 7 samt på kvällen runt 20. Underlättar rensningen av lådan xD

Kaiia
2

Hällde just i ny Cattia, och det första han gjorde var att kissa :)