Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1509 ggr
ALPHIRA
0

Resa med katter...

Har ni rest långa sträckor i en bil med en katt?

Jag har tre katter och ska åka snart över 70 mil med dom. Tidigare har dom bara åkt bil några kilometer till en veterinär och dom trivs inte alls i bilen.

Resan är så lång. Vad ska jag tänka på?

ALPHIRA
0

Vill tillägga att jag har möjlighet att stanna hur ofta som helst, mata, rasta och låta dom göra sina behov.

Dom har var sin nyköpta kattbur men dom går inte in där frivilligt. Dom verkar VETA till vilket ändamål dom används!

Dom har bara halsband som dom aldrig använt förut. Och kommer säkert att avsky det också…

För övrigt är dom utekatter, vana att komma och gå som do vill.

Att dom åker så här lång sträcka är en engångsföreteelse. Men sen måste  vi åka tillbaka också efter ett par månader.

Vixxen
4

Ta med en kattlåda med huv i bilen. Där kan de göra sina behov när ni stannar.

Se till att bildörrarna är stängda när katterna är lösa, tex. om ni håller på att ta på sele. Katt på rymmen i okänd miljö är inte bra.

Ta med en stor flaska med vatten och en vattenskål. Erbjud katterna vatten varje gång ni stannar.

Katter kan må illa och kräkas när man åker så ge ingen mat före resan. De klarar resan utan att äta, men viktigt att de får möjlighet att dricka.

Nu vet ni väl inte hur era katter reagerar när de åker långt, men förbered er med hushållspapper, torklappar (såna man har till bebisar) och plastpåsar. (Det kan vara bra att kunna stoppa ner nerkräkta saker i och knyta ihop.)

Var beredda på att de kan klaga högljutt och länge!

Nosen
4

Ha buren framme på golvet innan resan så de får fri tillgång att gå in i den, så att den inte bara kopplas med att resa. Vi har våran framme så katterna sover i den ibland och så.. De får dessutom sin lukt på den då, det kanske kan få dom att känna sig mer avslappnade?

Köp Feliway, en spray som sägs lugna katten. Jag har inte provat den själv men många rekommenderar den. Googla :)

Ta med massa extra filtar och handdukar utifall de kissar/kräks i buren.

Man kan lägga en handduk/lakan eller liknande över buren så att katten inte ser massa träd som flyger förbi och så. Kan vara lugnande att de känner sig "gömda". Men akta så det inte blir för varmt för katten bara.

Det var nog de enda tipsen jag kan komma på just nu… Lycka till!