Söker kattunge/katt
Nu har vi bestämt att vi ska skaffa en katt eller kattunge om vi hittar nån billig (gratis-ca 500kr)
Kön spelar ingen roll.
Ska vara rumsren och kunna vara både
inne och ute.
Vi bor i lägenhet men katten kommer
få komma ut ofta och jag gör den gärna sällskap ute.
Vi bor utanför Vetlanda, i Holsbybrunn och kan ta oss
till ungefär Eksjö/Nässjö om så behövs (kanske även längre)
Kommer definitivt få mycket uppmärksamhet och bli
ompysslad med osv :)
You can't make a rainbow without a little rain

Varför måste katten vara gratis?
Går du in i datoraffären och vill ha en gratis dator också?
Stolt ägare till tre La permer
Är du beredd att själv betala för kastrering, id-märkning och grundvaccinering (eftersom priset ska vara så lågt)?
Sajtvärd Katter iFokus
Köp en katt från ditt närmsta katthem. Då gör du en bra grej. Plus att katten är kastrerad, vaccinerad, chippad och allt som en sällskapskatt bör vara. Och man betalar en billig peng.
Har du bestämt att ni ska skaffa katt eller är det familjens beslut? Att köpa en katt är inte en slit och slängpryl som ni barn kasta när ni blir less!En katt är ett levande djur som innebär ett stort ansvar.
Som ja förstår i din blogg är du ca 15? Är dina föräldrar medveten att de är deras ansvar att ge katten veterinärvård vid behov?
Surfa ut på blocket, där finns många som söker ett tryggt hem. Det fnna även olika kattorganisationer som söker hem till sina katter. Nu tror inte jag att man är en sämre ägare för att man inte betalar flera tusen för sin katt, så länge man inser att det kan kosta en del att ha katt.

TS, ta inte illa upp av dessa frågor! De är bara väldigt viktiga, så svara gärna :) Ingen är arg på dig eller vill idiotförklara dig (många tolkar det så) så ta dig gärna en funderare tillsammans med familjen om hur ni tänkt det, kostnader osv.
Fyller 16, haft katter innan, även hundar, kaniner, hästar och massa annat så ansvar och sånt kan jag ta. Haft djur sedan jag var ca 4 år
Även pappa har haft många djur i sitt liv.
Men nu har jag hittat katt (förhoppningsvis) som vi ska skaffa
det var inte bara mitt beslut, det var jag o pappa tillsammans som bestämde detta.
kostnaderna klarar vi av :) inte varit några problem innan
Vet i vart närmaste katthem ligger om jag inte kan ta denna katten som är den jag vill ha? :)
http://www.djurskyddet-eksjo.se/
Sen kan du ju alltid fråga här: https://www.facebook.com/pages/Djurens-V%C3%A4nner-Vetlanda/166392870169980
Googla lite, så hittar du nåt :)
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
En katt är värd omsorg såsom en bra start i hemmet med vaccination, ID-chippning, veterinärbesiktning, osv. Man tar ju inte hem en gratishund eller en gratishäst som inte är vaccinerad och allt?
En katt är värd mer än så. Köp ifrån ett katthem och inte en BYB (buskavlare), då gör du även en bra gärning, och stödjer inte någon buskavel.
Håller med #9. Köp från ett bra katthem och ge din katt en bra start hos dig! Annars får du bara bekymmer.Bäst är om ungen är kastrerad innan den flyttar in. Lycka till!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Vad är en buskavlare?🤔
I stort sett en som avlar på kreti och pleti i syfte av att tjäna pengar och som inte bryr sig i att ge kattungarna en så bra start i livet som möjligt (avmaska, vaccinera, besikta och id-märka bl.a.).
#11 Avlar utan tester och stamtavlor,säljer t ex Cornish Rex eller Perser utan stamtavlor för 3-5000. Ingen stamtavla är en huskatt. jag älskar alla katter men rätt ska vara rätt. Många ggr tycker köparen att den gjort ett fynd som köpt raskatt för 1/3 till 1/2 priset för vad en katt med stamtavla kan kostar. Tycker det är rent lurendrejeri..😕
Hittade kattungar som kommer avlivas om dom inte säljs,
så jag ska ha en av dom ^^
Ska åka och titta på dom och välja en
nu i veckan

Blir arg på såna som hotar med avlivning! Kastrera katten istället så slipper de ungar, säg det till dem. Glöm inte att kattungen MÅSTE vara minst 12v när ni tar den annars kan ni anmäla dem.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Då kan man ju säga på en gång att de katterna inte kommer ha en bra start i livet om man överväger att avliva dom om de inte blir sålda. Snacka om att bry sig om sina djur, hade letat vidare ja om jag vore du
Jag hade också letat vidare. Jag skulle inte vilja stödja oseriösa huskattsavlare som hotar med avlivning. Köper du katt därifrån så ger du en signal till dem att det är okej att köra med avlivningshot, eftersom det ju funkar. Och då fortsätter de med samma sak, så kort därefter kommer de ha nya kullar som de kör nya avlivningshot med. Ett "bra" försäljningsknep med andra ord. Men väldigt oschysst.
#14 det är utpressning när man hotar att döda katterna om ingen tar dem. Den som har mamman borde kastrera katten….Där skulle inte jag ta någon unge,den saken är klar!
Möjligtvis om man säger "med pengarna du får från kattungen måste du kastrera honan", och skriva ett kontrakt om det..
Kan förklara hur det är:
En granne hos min mamma har en dotter som bor ute på en gård. Hennes granne har en honkatt (mamman) som hade rymt iväg några dagar och fick då senare kattungarna. Ägaren till katten hade då sagt till grannen "Ush vill inte ha massa jädra katter hit och dit så får säkert ta bort dom om nu ingen vill ha dom".
Men sen är det ju nu då mitt val om jag kanske har lust att ha en av dom kattungarna gratis för att rädda ett liv åtminstånde för jag tål knappt veta sånt för då får jag skuldkänslor om dom avlivas (klaga inte för jag är sådan. alltid varit o kommer nog alltid va, går inte ändra på…) anyway, och eftersom kattungen nu är gratis så har jag mer pengar att lägga ner på saker, mat, kastrering mm så att katten får det bra. För jag vill heller inte ha en renrasig "perfekt" katt för 7-10'000kr… Vill ha en liten bonnekatt som också förtjänar ett liv, även om den inte har bästa stamtavlan.
Bryr mig inte om stamtavlor ^^ Ni kollar la inte släkträdet på folk för att värdera dom tex?
Och ja, jag vet att dom ska, måste, vara minst 12 veckor gamla :) det är ca 4 veckor kvar.
Nej nu har du fått det om bakfoten. För det första så måste man inte köpa en raskatt. Det finns gott om katter på våra katthem. För det andra så har stamtavla inget med att göra hur "fin" katten är utan man får försäkring om att det är just den rasen och den blivit uppfödd på ett visst sätt. Däribland så har man vaccinerat x 2 och id-märkt med chip och så är föräldradjuren testade mot eventuellta sjukdomar. Det det är därför som man inte ska köpa katt av någon BYB. Det är vad du betalar för stamtavlan kostar på sin höjd 300 kr / kattunge och på den kan du se vem som katten är släkt med så att det inte är inavel.
Någon perfekt katt lär du inte få😃Det är ytterst få av raskatterna som ställs ut. Av mina 3 så har 1 ställts ut innan jag köpte honom och han fick pris men ingen av de 2 andra är utställda och kommer inte att bli heller.
Min två huskatter är 2 som jag räddat livet på. Men de är också försäkrade, kastrerade och vaccinerade fast det har jag fått fixa själv.
#20 Ta den kattungen du, men försök iallafall övertala uppfödaren att sälja sin katt.
#22 Ska faktiskt prata med han.
Denna tråden kan låsas eller nått nu då jag inte
behöver söka kattunge/katt längre :)
# 23 Men du började med att söka en kattunge.
Förstår dig TS, hade också velat rädda en kattunge eller helst alla bara för att de inte skulle bli avlivade.
Men å andra sidan förstår jag verkligen att man INTE vill ha något att göra med sånna oseriösa människor .. seriöst, även om det är en såkallad "hoppsan kull" så finns det bättre alternativ än att avliva.
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Ibland kanske man måste tänka lite längre. Det naturliga är att man vill rädda en dödsdömd katt som hotas av avlivning.
Men det vet säljarna om och även dem som inte bryr sig om att kastrera sina katter utan bara vill bli av med deras avkomma.
Bara att hota med avlivning så finns det nya hem eller köpare.
Så länge det finns folk som tar sig an en katt pga dödshot så finns det de som hotar med det. Så enkelt är det.
Jag har också tagit emot en katt som skulle avlivas men att jag gjorde det gav bara en icke kattvän mer bränsle att fortsätt som tidigare.
#24 ja och? jag har ju hittat så behöver la inte söka mer