Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4500 ggr
theokleia
1

mycoplasma felis?

Hej, jag är ny här på forumet. Vi har två katter varav den ena varit på foder. Nu har en kattunge som flyttat till sitt nya hem för ca en månad sedan, konstaterats ha mycoplasma felis. 

Vad vet ni om mycoplasma felis? Är det en kronisk sjuka som katten har hela livet? 

Om kattungen har bakterien eller är det ett virus(?) så är det säkert att min hona har det också? borde jag testa henne eller båda mina katter, fast vi inte haft symptom? 

Jag har försökt läsa på nätet, ringa vetten men ändå är det som om det finns så många uppfattningar om hur det smittar, är det kroniskt och om man kan avla på en katt som har det!

[Mustangcab]
1

På Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) kan du läsa mera

http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Katt1/Kattogonpaket/

Du kan även ringa dit och tala med dem. Var det genom ett sånt ögonpaket som de fått fram att det just var mycoplasma? Någonstans har kattungen blivit smittad.

theokleia
0

Tack, jag läste artikeln. Jo det var ett ögonpaket där det kom fram. Det kan kanske vara att min katthona varit smittbärare fast hon inte haft symptom. Men hur snabbt smittar det? inkubationstid? sådant har jag inte hittat på nätet.

[Mustangcab]
2

Det finns ingen inkubationstid. Har någon katt det så kan det smitta men vissa katter får det och andra  inte. Fråga uppfödaren av din katt om den hade någon ögonnfektion eller om mamman till de har haft det. Det har ingen betydelse om mamman hade det innan din katt föddes såvida hon inte fick behandling för det. Eller om pappa katt hade någon ögoninfektion eller blivit behandlad för det.

Mina katter har haft ögoninfektioner och de har testats men ingen är positiv så det är inte något sånt. Om din katt inte har några besvär från ögonen så är det ingen idé att testa denne.

theokleia
1

nå det är just det att mina katter inte haft några besvär, symptom, så jag får väl inte reda på varifrån ungen fått det. Det fanns en gammal katt i det nya hemmet som dog 2 veckor efter att ungen flyttat in. Så nu vet vi inte förstås om den blev smittad och det var dödsorsaken eller var det tvärtom? att gamla katten smittade ungen? Jag skulle så gärna kolla mina katter för att få veta varifrån smittan kommer men om det inte går att testa då de inte har symptom, och enligt mig inte haft heller. 

Men är det alltså så att en katt kan vara bärare, utan symptom och utan att man kan fastställa att katten är bärare??

[Mustangcab]
2

Det är svårt att få ett postivt svar då katten inte har några symptom. Så jag skulle inte bråka och börja testa mina katter.

Katthemsmatten
2

#4 Mycoplasma felis är troligen något som en stor del av kattpopulationen bär latent utan att för den skull utveckla eller ha symptom på. Man testar vanligen inte för detta, men gjorde man det så skulle man sannolikt hitta fler katter som är bärare än som inte är det. Mycoplasma felis smittar via direkt kontakt mellan slemhinnor Dvs katterna måste ha direktkontakt med ett infekterat öga eller slicka varandra i munnen för att smittan ska överföras. Man bör inte sälja katter med känd mycoplasma felis till hem där det redan finns andra katter även om det inte finns några direkta bevis för att sjukdomen överförs annat än genom direktkontakt med en smittad slemhinna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

theokleia
1

Tack för svar! Det är m a o svårt att få fast mycoplasma felis om den inte är aktiv.

Ungen har antagligen blivit smittad hos oss, för i det nya hemmet tar det ju en tid innan de är så nära varandra att de skulle slicka varandra. Men vi har tydligen kommit över bakterien med egen motståndskraft då  jag inte sett symptom. 

Men varifrån smittan kommit ursprungligen är ett mysterium, bär mina katter på den hela tiden och den blommar upp då och då? I såfall kan jag inte tänka mig att kattmamman ska få flera kullar.

Är alltså sjukan kronisk, att man bär på den latent eller blir katter friska, fria från den?

Hur har den gamla katten blivit smittad,  den som dog? Enligt tanken att de inte hunnit slicka varandra och att bakterien tar tid på sig att utvecklas så ligger det nog nära till att den gamla dött av något annat än mycoplasma felis, tycker jag? eller kan det vara så att lillungen har smittat gamla katten och den har fått feber och dött inom 2 veckors tid tillsammans?

[Mustangcab]
2

Tror inte att någon katt dör av svamp i ögonen och det kan mycket väl var den gamla katten som haft det. Du kan ,om du vill, testa din katt men sannolikheten att få ett positivt svar när det inte är aktivt är väldigt svårt.

Katthemsmatten
2

#7 En stor del av populationen bär smittan latent. De behöver inte själva visa symptom men kan vara smittbärare. Testa din hona. Om hon har en latent smitta ska du självfallet inte avla på henne. Inte ens misstanken om det borde göra att man faktiskt låter bli avel och man ska heller inte ta in foderkatter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

theokleia
0

Oj oj jag tror inte det blir mera avel på katten men ändå intresserar det mig hur man kan fastställa smittan. Det har inte blivit helt klart för mig ännu!

Ögonpaketet kan man väl göra när som helst utan att katten har symtpom. Så om jag nu testar mina katter, de har inga symptom, kan det komma fram i testet att hon har mycoplasma felis latent? Eller kommer det att visa negativt?

M a o kommer det fram i testet bara då mycoplasman är aktiv?🤔

[Mustangcab]
1

# 10 Ja det är väligt svårt att  fasställa detta om katten inte har några symptom från ögat. Men vill du testa så kan du göra det. Men får du ett negativt svar så är det inte säkert att det är rätt.