Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1488 ggr
Wony
0

Resa med katt

Om några veckor ska vi åka med katten till veterinär för vaccination, men kommer stanna till på den orten hela dagen. Det är ca 2 timmars bilresa enkel väg, vilket vi vet att katten klarar. Hon blir lite extra jamig, men håller sig lugn.

Jag har läst att man bör undvika att ge katten mat och liknande innan avfärd, men vi kan ju knappast svälta kattstackaren från tidig morgon till kväll? Ska vi ge henne mat mitt på dagen då när vi inte kommer att åka så mycket bil?

Hon är van vid sele, så hon kommer att ha detta under hela färden, eftersom vi vill minimera risken att hon rymmer inne i stan. Hon kommer också att få gå runt i sele lite då och då så att hon inte blir uttråkad. 

Men hur gör jag med kattlåda? Vi har en liten modell, som vi kan ta med, men jag funderar på hur man ska göra med den. Funderar på om misse ska vara kopplad i sele i bilen med tillgång till kattlådan, eller om hon ska sitta i transportbur och bara ha tillgång till lådan ibland?

Kaiia
0

Min familj har oftast gjort så att kissen får sitta i transportburen medan vi åker, och sen när vi stannar typ vid Donken så släpper vi honom i baksätet där vi ställt lådan, vatten och mat. Sen kan man ju alltid gå en promenad i selen innan man åker vidare.

Det man dock måste tänka på är att det blir jättevarmt i bilen om den står i solen, så det är bra att lämna fönsterna öppna med högst fem centimeters glipor :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Wony
1

Ja, att det blir varmt i bilen har vi koll på, vi kommer att ha öppna fönster och ställa den i skuggan när det går. Bra idé med att släppa katten lös medan man själv rastar, men jag funderar på hur man ska undvika att misse rymmer när man sedan öppnar dörren. Hon är väldigt snabb i vändningarna och extremt nyfiken nämligen… :)

Kaiia
0

En får gå in först, väldigt försiktig, ta tag i katten och sen får resten gå in.

Eller så kan ni ta hjälp av en laserpekare. Medan hon spanar på den roliga röda pricken är det bara att lugnt öppna och gå in ^^

Wony
0

Då är nog smygtaktiken bäst. För laserpekare struntar hon totalt i. Vi har nog en lite speciall misse i det avseendet. :)

Kanske om vi tar med en vippa eller något sådant.

Nerdysiamese
0

jag skulle nog inte lämna katten ensam i bilen ens en kortare stund för att vara helt ärlig, det blir sjukligt varmt under väldigt kort tid även i skugga.

http://perlbal.hi-pi.com/blog-images/297236/gd/1246358994/Varning-lamna-inte-hunden-i-bilen.jpg

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Wony
0

#5 Jag är väl medveten om detta, som jag redan skrivit i #2. Vi vet vilka temperaturer det blir. Det som det gäller är att få katten att gå på lådan. Vi har ingen större lust att rasta henne mitt inne i stan för att hon eventuellt ska hitta en rabatt att bajsa i…

Vi kommer att stanna till hos släkt, men där får katten inte komma in i lägenheten, än mindre kattlådan. Så det är uteslutet att låta henne göra sina behov där. Vi har, kort sagt, bara bilen och de närmsta metrarna att förfoga över…

Kaiia
1

Man skulle kanske kunna stanna en stund och köra på tomgång, så ni kan ha ACn igång, medan man har katten lös.

Eller så har ni katten i sele i bilen medan ni åker, och har lådan på golvet.

Eller så skaffar ni en väldigt stor bur, så kattlådan får plats i den.

Eller så tar ni med hundpåsar och plockar upp bajset, kan hundägare så kan väl vi?

Wony
0

Vi kan absolut ha AC'n igång, sålänge vi är utanför stan (förbud mot tomgångskörning i mer än 1 minut), vi har möjlighet till att ha katten i sele, fastsatt i kopplet då såklart. 

Transportbur har vi, den är stadig men inte enorm, när hon ligger ner skulle det få plats en lika stor katt liggandes bredvid. dock inte toalådan. Hos veterinären är det krav på transportbur, så den ska med hur som helst.

Vi har faktiskt bajspåsar liggandes, till när vi rensar toalådan. Men det känns ändå lite fel att låta katten krafsa runt mitt inne i någon blomplantering i centrum liksom… 😉