Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 947 ggr
kanelbullen_92
0

Fråga om avmaskning

Hej, jag gör ett försök och ser om ni kan hjälpa mig. Igår kräktes min ena katt, och jag såg att det var fullt med maskar där i som liknade spagetti/nudlar… 😕

Hon är avmaskad 2 gånger i början på året (då hon hade massor med mask, det är en hittekatt), så trodde att det var borta. Jag hade Stronghold kvar hemma (sånt man droppar en vätska i nacken på katten), som hon fick utskrivet för öronskabb. Gav båda katterna varsin dos igår kväll, för det står på förpackningen att det även tar inälvsparasiter?

Frågan är då om det räcker, eller om jag behöver ge något mer avmaskningsmedel till dem? I så fall vilken sort är bra och när ska jag ge dem det?

Tacksam för svar! 😃

Karmatarerskanise
1

Du behöver ett riktigt avmaskningsmedel.

kanelbullen_92
0

Kan man ge det nu direkt då, även om de fått Stronghold? Vilket medel är bäst?

Silvestris
2

Stronhold är ett riktigt avmaskningsmedel. Det tar spolmask, hakmask och hjärtmask.

Till TS: Det är sannolikt spolmask du har sett (gör en bildsök och jämför). Då räcker en dos Stronghold. Du kan läsa mer om Stronghold och dosering i Fass.

Karmatarerskanise
0

3 aha, trodde det var något som var förebyggande. Trodde alla maskmedel togs oralt.

kanelbullen_92
0

Tack för ditt svar #3, jag googlade och ja, det var spolmask. 🙂 Får hoppas de blir bra nu då, tänkte vänta en månad ungefär och sedan göra ett kolla masken på dem.

[Mustangcab]
2

Även om katten är avmaskad en gång så kommer äggen att kläckas och den får mask på nytt. Använd gärna Axilur.

kanelbullen_92
0

Okej, hur länge ska jag vänta innan jag ger axilur? Vill ju inte överdosera!

[Mustangcab]
0

Jag skulle nog ge dem axilur med en gång då Stronghold inte är något egentligt avmaskningsmedel. Det ges 3 dagar i rad.

Silvestris
1

Jo, Stronghold är ett avmaskningsmedel. Det är ett läkemedel mot både endo- och ektoparasiter dvs. parasiter som lever i eller på katten.

[Mustangcab]
0

# 9 Såg inte att  det tog spolmask men det är väl ändå så att man måste göra  det en gång till?

Silvestris
0

Nej. En engångsdos räcker vid spolmask.

[Mustangcab]
0

OK. tack för upplysningen. Jag har aldrig använt Stronghold.