Första gången abborre :)
Trots att Manson är snart 5 år och tillhör en familj som är galna i att fiska så har han aldrig smakat abborre. I min familj fiskar vi ofta men många har katt och jag får aldrig napp.
Igår kväll fick min mor upp en liten abborre till hennes stora besvikelse men då fick ju Manne smaka kokt abborre iallafall :)
Har läst att man inte ska ge katter fisk för ofta och han gillar inte lax eller andra fiskar jag låtit honom smaka tidigare (han äter bara frukostskinka och torrisar varje dag, allt annat ratar han) men abborren tyckte han om! :)
Du benar väl ur fisken innan du ger den till katten om fisken är kokt? Kokta fiskben blir hårda och sylvassa och kan fastna i halsen. Annars kan man frysa in fisken några dygn så att parasiter dör.. och ge fisken rå till katten. Råa ben är lätta för djur att tugga sönder.
Mina katter har fått fisk varje dag nu i ett halvårs tid. Naturligtvis har de också fått torrfoder och blötmat. Fri tillgång. Fisken har de fått en gång per dygn.. och min kattunge som är ett halvår har vuxit sig så stor att han redan är lika stor som de vuxna katterna. Kanske är det inte bra med fisk åt katter, men kattungen växer så att det knakar. Så jag är övertygad om att fisk är bra åt mina katter.
klart jag tog ur benen… har jag läst att fisk i stora mängder inte är bra så har jag även läst att ben kan fastna i halsen :P han var inte intresserad av den när den var rå så därför kokade jag den och rensade den som om det var jag själv som skulle äta den.
Jag tvivlar inte heller på att fisk är bra för katter (hade jag gjort det så hade inte min katt fått äta den) men jag har läst på många ställen att vissa fiskar såsom tonfisk, innehåller tungmetaller om inte är så bra, rå fisk hämmar upptaget av B-vitaminet thiamin som på lång sikt kan orsaka hjärtsjukdomar osv… men min mormor har alltid gett fisk till sina katter (plus vanlig kattmat) och dom har alltid mått bra och blivit gamla. Enbart fisk som föda är nog däremot inte bra.
Tex http://www.kattjouren.nu/myter.php#fiskmat tar upp detta om fisk.