Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2404 ggr
Nerdysiamese
0

Hon bara kräks och kräks

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mor har en kastrerad huskatt som är ca 12 år gammal och har alltid varit lite problematisk, hon har alltid haft ett felkissningsproblem då hon alltid kissar i klädhögar eller på väskor om hon ser något ligga på golvet, det här är ju då något jag misstänker härstammar ur att vi fick henne alldeles för tidigt.
Det tog ca två veckor efter att vi fick henne som hon började skifta till sin riktiga djupgröna ögonfärg från dom blå babyögonen, och hon var inte heller rumsren så vi har gissat att vi fick henne kring det att hon var ca 5-6 veckor gammal.
Sedan har hon alltid kräkts en hel del, enda sedan hon var ganska liten, har aldrig förstått vad det beror på men mamma har varit övertygad om att det inte varit något konstigt (jag är inte lika övertygad…)
Med tiden har hon blivit ganska överviktig, och har problem med att tvätta sin päls som resultat och har därför ganska fet och mjällig päls och hårar mycket, och hon har alltid gått på RC diet-torrfoder  från det att hon kastrerades när hon var ca 6 månader gammal.
Hon har i många år verkats tycka att det gör ont att bli buren, min mor verkas tro att det är för att hon är så överviktig.

Nu på senare tid har hon börjat kräkas minst en gång om dagen, och hon satte sig även framför lådan och kissade direkt på golvet, så nu är ju min mor väldigt orolig för sin katt.
Men hon är inte försäkrad och min mor har inte den bästa ekonomin så hon skulle ha råd att välja att få henne undersökt hos veterinären en gång, men om det skulle visar sig vara något större eller obotligt så skulle hon som resultat inte har råd med avlivningen istället, så hon står och väger mellan direkt avlivning eller gå till veterinären hoppas att det är något enklare problem som hon skulle kunna hantera ekonomiskt.

Så jag undrar vad säger ni är det bästa att göra med denhär situationen?

(OBS! jag vet att det här riskerar att göra vissa här arga, men nu är det så långt gånget och min mor vet att det finns saker hon kunde ha gjort bättre, men det går inte att ändra nu, så vill gärna ha svar på vad som kan göras nu, inte vad som borde ha gjorts förr)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

OberonsMatte
4

Hur ofta kräks hon? Vad är det i "kräket" (mat, hårboll, vatten, galla)?

En överviktig katt bör äta blötfoder istället för torrisar. Diet-torrfoder är aldrig ett bra foder, inte ens om katten behöver gå ner i vikt.

Angående felkissandet undrar jag:

Hur många lådor finns det?

Vilken typ av lådor (öppna, med huv, med lucka)?

Vilken typ av sand är det i lådorna, märke och sort?

Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

Risken är stor att felkissandet bara beror på att din mamma har missförstått kattens behov när det gäller lådsituationen.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
3

Har ni tagit något urinprov för att se om hon har någon urinvägsinfektion? Och har ni kollat njurarna. Det är ofta fel på dessa då en katt kräks ofta.

Nerdysiamese
0

#1 hon kräks mat, men det är inte för att hon hetsäter, hon äter lite över hela dagen, men hon verkas inte kunna behålla särskillt myket av maten hon äter.

Jag vet att hon borde få blötfoder istället men min mor tror inte på att blötfoder är bra, utan veterinären sa att hon skulle ha diet-foder så hon håller stenhårt fast vid det.
När jag väl lyckades övertala henne att iaf börja ge lite blötfoder så började hon kräkas ännu värre (det var inte fisk)

det finns 2 lådor på 2 katter en med halv huv och en öppen, dom rengörs dagligen.
Sanden är en finkorning, klumpbildande, medeldyr variant som är parfymfri, kommer inte ihåg namnet på märket dock.

#2 nej, som sagt katten har aldrig blivit tagen till veterinären då ägarens ekonomi inte är den bästa, det är det som är frågan, hon har inte råd med en utdragen undersökning av problemet och om det visar sig vara något som behöver flera undersökningstillfällen eller ingrepp så har hon inte råd att vare sig fortsätta behandlignen/undersökningen eller ev avlivning.

Utan det är antingen ett besök och hitta rätt på en gång som gäller eller direkt avlivning, för just nu lider katten.

[Mustangcab]
0

Om hon köper blötmat istället för dyrt dietfoder så kanske hon har råd?

Nerdysiamese
0

#4 som sagt, just nu så kräks hon värre utav blötfodret så vad skulle hon få ut av det?

[Mustangcab]
3

Ge henne kokt vit fisk. Men inte så mycket åt gången. Är de inte vana vid att äta blötmat så kan en matsked åt gången vara tillräckligt. Hon kan behöva fasta ett dygn också och enbart få vatten för att få magen att lugna sig. Om hon sen fortsätter att kräkas så rekommenderar jag ett veterinärbesök.

OberonsMatte
4

Om lådorna rensas en gång per dag skulle jag råda din mor att rensa dem oftare.

Hur är kattens avföring? Är den lös kan det vara så att kräkningarna beror på att maten innehåller något hon inte tål. Då kan det vara läge att prova ett allerigfoder eller ett foder för känsliga magar.

Är kattens avföring väldigt hård (eventuellt blandat med väldigt lös) och kan kräkningarna bero på förstoppning. Då kan katten behöva ett tillskott som mjukar upp avföringen och som underlättar passagen genom tarmen.

Sajtvärd Katter iFokus

Nerdysiamese
0

#7 hon är inte lös i magen men skall kolla hur ofta hon går och hur hårt det är.

#6 ska se om jag kan få min mor att ge henne lite kokt fisk och se om det hjälper.

Tack båda två för bra svar! =)

AgnetaB
3

Om hon alltid kräkts så vet jag inte. Däremot så tycker jag man ska testa sina seniorkatter(från ca 10år) för sköldkörteln, njurar o lever för är vanligt med problem där. Jag ger min 17år gamla en tablett/dag för sköldkörteln så inget stort problem. Han är piggare o mer aktiv så vi är glada:) Han kräktes mycket pga levern o den blir dålig pga sköldkörteln. Hänger ihop liksom men nu kräks han sällan.

PiggieVille
0

#9 intr, vad är det för tablett? Namn, verkan?

[Mustangcab]
0

# 10 Det är en tablett som är mot för låg sköldkörtelaktivitet och som man måste gå till en veterinär för att få testat om man behöver ha den.

PiggieVille
0

Aha, är det ngt som vanligtvis drabbar äldre katter? Eller kan alla missar få dem problemen, oavsett ålder?

AgnetaB
0

Problem med skölkörteln kan väl alla katter få men är vanligt på äldre o man tar ett prov som heter T4. Sedan försöker man ställa in dosen på medicinen o kan ta någon  månad med återbesök för att ställa in  rätt dos. Jag är så glad att det finns medicin för till levern som den andra veten testade för (gjorde ej T4 provet tyvärr) verkar det bara finnas specialmat för att underlätta för levern. Sur de ej verkade veta att levern blir påverkad av sköldkörteln o tog prov för det, då hade vi spart några år. Min medicin heter Fellimazole o kan bara fås efter vetbesök om det visar sig att det behövs.

Min katt har för hög aktivitet på sin sköldkörtel men man kan ligga för lågt också. Även människor får detta.

Kan skriva symtomen för detta då jag kommer hem o kan kolla på ALLA i en broschyr jag har.

Nerdysiamese
0

ok, uppdatering: Jag hade fel, katten är tydligen jättelös i magen och springer till lådan men hinner inte alltid hela vägen fram.
det är luktfritt men väldigt löst, hon har börjat prutta när hon hoppar också.

Kokt fisk går inte ner alls så gärna några tips på vad för annan skonmat man kan ge eller hur man kan locka en envis katt som bara gillar torrfoder att äta den kokta fisken.

Min mor har börjat väga katten varje dag nu så att inget händer på viktfronten (inget drastiskt iaf)

EddaM
3

Trots att din mamma inte har så mycket pengar kanske hon kan gå och göra en senior koll? Det kostar inte så himla mycket och de tar blodprover. Förstår hur hon har det då jag själv inte har så mycket att röra mig med men när någon av de små är sjuka så är jag tvungen och får låna. Man måste ge ett sjukt djur vård enligt lagen. Och jag tror att hon behöver medicin för att kunna bli bra, hon kan ha fått allt möjligt. Efter veterinär besöket kan hon ju leva i flera år till på rätt medicin.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Mustangcab]
0

Köp diarsanyl och ge katten för att få stopp på diarren, finns hos veterinärer och på apotek. Det är kokt vit fisk som gäller. Torsk eller alaska pollock. Börja även med att fasta katten i 24 timmar och låt den då har tillgång till vatten.