Kattmat med fisk?
Hej!
Vi ger våra katter bozita eller mjaus blötmat i tetra, när jag skulle köpa mjau igår så var kanske 70% av alla smaker med fisk eller räkor osv, är det någon fara att ge dessa till katter? Har läst nånstans att katter inte tål fisk, men varför görs då kattmat med fisksmaker, känns jätte ologiskt 🤔
Mina katter älskar fisk och brukar bli bjudna på helgen. Även räkor är en favorit och jag har aldrig märkt att att de mår dåligt.
/Maria
Detkrävs att katten är i kontakt med ämnet (här fisk) många gånger innan allergi kan uppstå. Gäller det alltså bara någon enstaka gång kan du ge mat med fisksmak om katten inte är allergisk sedan tidigare. Sen är det ju inte alla katter som blir det heller. :)
Varför skulle katter inte tåla fisk? Jag har haft många katter i omgångar under åren och alltid giva dem både fisk och skaldjur. Jag har tvärtom hört att fisk skulle vara den mest naturliga födan för katter, och att de fiskar själva i det fria. Förr i världen, innan sk kattmat alls var påtänkt och man höll katter för att slippa råttor och möss, gav man fiskrenset till katten.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Våra katter är ursprungligen ökendjur, så i deras naturliga miljö skulle de aldrig stöta på fiskar.
Men att ge fisk ibland borde inte vara något problem, bara man håller koll på sin katt men det bör man alltid ha. :)
Jag tänker på alla katter man sett runt medelhavet som väntar på de små fiskebåtarna för att få sig ett skrovmål. Så visst gillar många katter fisk men som sagt får det bara det ibland så ser jag ingen fara i det.
/Maria
Fisk är inget bra & konservburkarna är bättre än tetrorna så hade gett de ist 🙂
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
#6 Varför är fisk inte bra?
/Maria
Varför är konservburkarna bättre? :) Brukar köpa bozita online, flera sånna tetror. Men igår fick jag nödköpa lite mjau på ica, hehe.
Det där med att fisk inte skulle vara bra för katter är något som har blivit starkt överdrivet. Det verkar vara ett rykte som sprids runt i olika forum. Att ge enbart fisk fungerar inte då det inte innehåller allt som en katt behöver. Men det gäller ju t ex nötkött också. Fiskoljor är jättebra för pälsen! Och allt våtfoder som finns innehåller till största delen kött från fågel, gris och nöt. Fisksmakerna innehåller bara några procent fisk. Absolut ingen nackdel. Sedan finns det katter som är allergiska också, men det är en annan sak.
Själv tänker jag att katterna mår bra av att få lite stimulans genom att få olika sorters foder. Därför ger jag olika smaker och ett par olika fabrikat våtfoder och även lite torrfoder, då det har en helt annan konstistens och ger säkert en njutbar upplevelse särskilt som man kan gömma det i labyrinter osv så katten får något att göra. Mat är ju så mycket mer än näring, och kan inte katten jaga så kan den åtminstone få jobba lite för att få fram sin mat. Så för att sammanfatta, jag tycker det är onödigt att vara total motståndare mot torrfoder och foder med fisk i.
Tack för svaret bästakompis! Katterna verkar uppskatta fisksmakerna bäst, såklart varierar jag men dom kanske får fisksmak två ggr i veckan. Hur märker man om katten är allergisk? Vad får den för symptom?
Fisk är väldigt allergent för katter så risken för allergi finns om man ger ofta men självklart är det inte alla som utvecklar allergi (eller så kan det bli som för min katt som är allergisk utan att ha fått fisk överdrivet ofta). Fiskolja är däremot ingen fara, det är proteinerna de blir allergiska mot.
Om katterna inte är allergiska är det absolut ingen fara att ge kattmat med fisksmaker då och då, ofta så föredrar katterna just de smakerna!
Vanligt tecken på allergi är klåda som leder till sår. Min katt får klåda främst i ansiktet och runt öronen och det har hänt att hon fått riktigt stora och blödande sår innan jag förstod att det var allergi. 😕
Både lamm och kyckling är också allergent så du kan med gott samvete ge fisk och skaldjur.
Vissa katter är allergiska mot fisk, men långt ifrån alla. Mina katter äter det och det är ingen fara. Älskar tonfisk gör dem. 🙂
Inget kliande på dom än iallafall, så dom får fisksmakerna lite då och då så håller jag tummarna för det bästa. :) Om det blir nått tecken på allergi så blir det stopp.
Jag läste dokumentet i BARF & färskfoder för hund & katt på fb så är ni medlemmar där, läs infon där. Tror inte jag får stjäla den hit 🙂
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Fisk är allergent, men det är inte den främsta orsaken till att man ska undvika fisk till katten. Fisk kan innehålla tiamins. Ett enzym som bryter ner tiamin (B1 vitamin). Bla innehåller strömming från Östersjön tiaminas. Fet fisk innehåller dessutom för mycket fleromättade fettsyror i förhållande till E-vitamin, vilket kan orsaka pansteatit om man inte tillför extra E-vitamin. Om katten får 25 % eller mer fisk så måste man dessutom tillsätta K-vitamin.
Instämmer helt med HundochKatt! =) Vill bara tillägga att de flesta blötfoder består till största delen av en blandning av kyckling, nöt och gris, som sedan smaksätts med den smak som står på paketet. Dvs man tillsätter lite fisk och fiskbuljong till grundröran och kallar det "fisk". Alltså inte samma sak att bjuda sin katt på kattmat med fisksmak som att bjuda sin katt på fisk =) Finns dock undantag, t ex Ziwipeaks, JW,…? Ni som har en katt med födoallergi har nog bättre koll på undantagen än mig =)
Sen har jag också funderat på hur katter på olika håll i världen, runt medelhavet, Japan och Sydostasien t ex, kan leva på i stort sett bara fiskrens och enstaka småfåglar eller gnagare, men alltså där basen i kosten är fisk. Det rör sig såklart om förvildade katter som ingen har riktigt koll på, kan det vara så att de hinner växa upp och föröka sig men att de utvecklar bristsjukdommar och dör unga? Kanske att några klarar det bättre och lever längre och sprider sina gener till nästa generation så att dessa populationer med tiden utvecklar tolerans och alltså tål fisk lite bättre (samtidigt blir ju gruppen allt mer inavlad med allt vad det innebär). Min gissning är alltså att livslängden hos katter som övervägande lever på fisk är kortare än hos katter som mest lever på gnagare och småfåglar, men att eftersom de är förvildade så är det ingen som lägger märke till det.
I see. Katterna har endast fått smaka på lite kokt torsk en gång, annars har det bara vart kattmaten som är i fisksmak. Men eftersom dom verkar tycka om dom bäst, kan man ge dom det nån gång i veckan, om dom inte visa några symptom på allergi, med gott samvete?
#19 Absolut. 🙂
http://www.kattstatus.se/sida108.html Här kikade jag för någon dag sedan! Åsikter?
#21 Den sidan är jättebra! 👍
#22 Kul! 😃