Torrfoder som innehåller potatis
Hej!
Jag blir snart kattägare till två kattungar och har läst en hel del på detta forumet om kattmat och torrfoder.
Jag har funderat på köpa torrfodret "portal 21 feline finest adult sensible" och även applaws kitten men båda innehåller potatis. Är potatis bra för katten eller är det något som bör undvikas?
Välkommen till foderdjungeln!
Potatis i för stora mängder har jag för mig är giftigt… Dock är de fodren du nämnde relativt bra foder, så jag tror inte det ska vara nåt problem…
Jag skulle egentligen rekomendera Mjau mjukmat, eller BARF, men med mjukmat måste man portionera ut, och torrfoder kan man ha framme jämt. BARF är svårt, och man måste läsa på jättemycket innan man börjar med det.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Köp det som katterna äter i dagsläget då man ska fasa ut det de äter långsamt så att katterna inte blir dåliga i magen. Sen kan du prova med vilket torrfoder från en zoobutik som du vill eller blötmat. Köp inget torrfoder i varudaglighandeln om det inte är så att de får det just nu.
Vegitabielier är inget som katter behöver egentligen och inte som första ingrediens. Mina tål inte att äta enbart blömat men de får det 2 gånger per dyng men ibland så får jag ge dem Diarsanyl då de blir lite lösa i magen. Vilken blötmat som helst går bra och är bättre ur näringssynpunkt än torrfoder.
Sen får de också kokt alaska pollock en gång i veckan och rått kött av olika slag. En del av dem äter rå kycklig medan andra älskar oxfilé. Jag har 5 katter.
#1 Har tänkt pröva mjau i tetra pack och bozita. Ja, jag har läst mycket bra om portal 21. Som du säger det är verkligen torrfodersdjungel!
#2 Torkad potatis är på andra plats i portal 21 och applaws torrfoder så det är en del potatis i. Ja tänkte börja med bozita feline kitten först.