Risk för problem?
Har haft min ena kille i ungefär 1½år nu, huskatt på 2år ifrån det lokala katthemmet. Jag har funderat en längre tid angående hans kroppsform och nu när jag väl kommer på det vid data tillfälle så måste jag fråga.
Det är så att han, för det första, har korta ben. Han kallas taxen och kortis av min familj för att de har aldrig (inte jag heller) träffat på en katt med så korta ben, dessa ben gör också att han ser tjockare ut än vad han är + att han är av grov benstomme.
Det som oroar mig gällande benen är eventuella ryggproblem, hur stor är risken? Det är ju inte en normal hållning vid upphopp med kortare ben, det syns väl när han hoppar upp på bordet efter min andra kille som har "normala" ben. Ett helt annat "knyck", eller hur man ska säga, på honom och då speciellt rygg.
Sedan är han också överbyggd bak, det syns väldigt mycket att han är högre över höfterna. Hur är risken där för rygg/armbågsproblem? Han får ju mer ansträngning/vikt på armbågar och framparti.
Tack på förhand!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Är han en munchkin?
http://pics.nattstad.se/4/900000/810000/802439/pics/201211191828421980_sbig.jpg
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Har du en bild på honom så är det lättare att se om han ser normal ut eller inte. Om han inte är missbildad på något sätt kanske han bara har en cobby kroppsform? Från Svenska katters sida:
* Cobby - med kort kropp, korta kraftiga ben, rundare och plattare huvud. Exempel på katter med cobby kropp är ex Perser och Exotic.
* Muskulös - Kraftiga katter med medellånga ben, medellång kropp, lätt rundat huvud. Exempel på katter med muskulös kropp är ex Ragdoll och Norsk skogkatt.
* Slank - Lätta katter med långa slanka ben, kropp och ett långsmalt huvud. Exempel på katter med slank kropp är ex Siames och Rexkatter.
Sajtvärd Katter iFokus
Prata med en bra kattveterinär,och låt eventuellt röntga katten om du är orolig.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Har du ett foto så kanske vi kan avögra om det är brittstuk på honom. Två av mina britter har inte så långa ben de heller precis och väger gör de 6 respektive 7 kg.
#1 Fast om han inte har stamtavla så är han inte en munchkin, och sen vet jag inte om de ens finns här i landet?
Däremot bygger rasen munchkin på en sorts mutation som ger förkortade ben. Vissa katter är också helt enkelt bara "cobby" i sin kroppsbyggd och det kan se ut som om de har kortare ben än normalt, så att säga.
Ska försöka fixa bilder på honom! Han är inte den lättaste att fota då han ogärna stannar när han märker att man har för mycket fokus på honom (f.d förvildad). Men ska fixa så snart jag kan!
Han är, i jämförelse med mina två andra "normala" huskatter, låg, grov, grov och runt huvud och påminner mer om en kattunge än en vuxen katt om han sitter bredvid någon av de andra två.
Nu menar jag inte att han är onormal som så utan jag är van med att katterna har varit större och haft längre ben, därmed blir han ovanlig i mina ögon. Men ska fixa en bild på min lille favorit!
Angående röntgen så finns planer på det just på grund av hans kroppsbyggnad och då också regelbundna röntgenbesök.
Katter har till skillnad från hundar en rörlig ryggrad vilket gör att de har mindre risk att få problem. Vet inte hur korta din katts ben är, risken är större om han är väldigt stor eller tjock. 🙂
Min mormor hade en europé som hade väldigt korta framben, pga en skelettdefekt, som hade lite svårigheter med att hoppa som resultat, men det var aldrig några problem med hennes rygg.
Men det bästa är nog som sagt att rådfråga en veterinär, samt ev röntga ryggen pch se att ryggraden inte är sne eller liknande som resultat.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Förlåt för sent svar men har inte lyckats fått så vidare bra bilder på honom, denna bild gör honom inte riktigt rättvis men man ser att han är betydligt mindre än Nisse (svart/vita) och Nisse är (enligt mig) en normalstor katt.
En där man ser hans överbyggda bakdel
En till där han står
Han ser tjockare ut än vad han är, är längre päls på magen och sedan har han lite kortare ben.
Skulle inte oroa mig över kroppen som sådan, det ser ut som en normal cobby-kropp. Inte onormalt korta ben på något sätt. Om du däremot tycker att hans rörelsemönster avviker från de andra katternas kan det ju vara bra att kolla upp honom hos veterinär. Katter kan drabbas av olika skelettdefekter, både medfödda och förvärvade, och ska såklart kollas upp vid behov.
Tycker han ser normal ut, samma hållning som min hankatt ;) Precis som människor har olika kroppsform har katter det med :)
#13 Okej, så jag kan vara lugn med andra ord?
Gällande benen så har han jätte korta ben i jämförelse med de andra två, samt alla andra katter jag träffat. I mina och min omgivnings ögon är de jätte korta, men jag vet heller inte vad en "cobby-kropp" är för något då jag aldrig hört det förren nu. Ingen i min omgivning vet heller om vad det är för något.
Det enda som avviker rent rörelsemässigt är ju när han hoppar upp på högre saker, som bordet. Då har han ett helt annat knyck i kroppen än vad de andra två har.
Tror dock jag ska åka in till veterinär och röntga för säkerhetskull! Har, som sagt, aldrig stött på en katt med en så "avvikande" kroppsform och det gjorde mig lite oroad för eventuellt problem. Tycker du/ni det skulle vara överdrift om man åkte in och röntgade varje år för att kolla upp eventuella förslitningar?
#14 Okej 🙂
Ja, självklart kan även djuren ha olika former. Blev lite oroad bara då jag aldrig träffat på en liknande katt och då har jag ändå bott i katt täta områden också när jag varit hos min mamma, samt hit jag flyttat nu. Har din katt också ett annat knyck i kroppen när han hoppar upp på högre saker eller ser det som vanligt ut?
Att kattdjur har längre bakben än framben är en helt naturlig kroppsform (titta bara hur lodjur ser ut). I många rasbeskrivningar (t.ex. Norsk skogkatt och Ragdoll) står det tydligt utskrivet att bakbenen ska vara längre än framben, men det finns naturligtvis stora individuella skillnader, särskilt hos huskatter där kroppsformen kan vara lite hur som helst. Så här ser en av mina skogisar ut, även han har högre bakdel än framdel (pälsen gör att han verkligen ser ut att ha taxben på den här bilden, men i verkligheten är han en ovanligt stor och högrest katt):
Sajtvärd Katter iFokus
#15 Din ser ju ut att ha väldigt korta framben, min har inte riktigt så korta ben men han är lägre än de flesta andra katter jag träffat och hans mammakatt såg likadan ut :) Hans bakben är liksom mycket längre än frambenen så han får en sån där put baktill, men finns vissa raser som har så, Manx tex (http://sv.wikipedia.org/wiki/Manx_(kattras vilket min katt kan ha i sig då mammakatten var svanslös. Vet inte hur det är med hoppandet, inte tänkt på att det ser annorlunda ut men han gör det utan problem och kan hoppa upp på höga höjder, men när han springer ser det liksom ut som att han skuttar fram :)
Men är du orolig kan du alltid ta han till vet. för kontroll :)
Jag skulle ta det lugnt, men självklart kontakta en veterinär angående "knycken" när han hoppar. Det är inte säkert att det behöver röntgas men ring en veterinär och förklara läget så kan veterinären bedöma vad som är lämpligt att göra. Ibland räcker det med att klämma och känna, ibland behövs röntgen.
#16 Jo, det vet jag, Tyckte bara han hade lite väl långa bakben.
Riktigt fin misse!
#17 Ja, han har väldigt korta framben.
Haha, min pojk har också ett skuttande springsätt. Han är så otroligt charmig när han springer 😃
#18 Okej, ska i alla fall ringa och kolla. Sen vet jag inte hur jag gör, hade som velat haft på papper att han inte har några förslitningar i kroppen. Men han är i och för sig väldigt ung än också och har inte haft möjligheter att röra på sig förut så som han har nu, han bodde i en jätte trång bur förr tillsammans med 3 katter till. Nu har han en stor 2a med klättermöjligheter och allt vad det innebär! Märks att han är nöjd 🙂 och det syns ju inget på honom och han reagerar inget när man känner på honom. Brukar gå igenom honom regelbundet och kolla själv och han har inte reagerat något hittills!
Han är en väldigt vacker katt.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Det finns ju olika modell på katter o tex Norsk skogkatt SKA ha långa bakben. Sibir som jag också har ska vara lite mera ihop o rund o en huskatt kan ju se ut hur som helst liksom.
Om du är orolig så ring o berätta för en veterinär men de brukar inte röntga på rutin så inte säkert de gör det.
#20 & 21 Tack så jätte mycket! 🙂
#22 Okej, då har jag lite mer koll på det där. Tack!
#23 Haha, ja kanske det.
Nemen, vilka charmtroll. Aldrig sett en britt, riktigt charmig! Tror man kan ana ett par korta ben men vet inte om det är bilden som gör det också.
#25 Är han inte lite tjock? Eller ska det vara så?
# 27 Tjock😃Han väger inte mer än 6,2 kg dvs 1,1 kg mindre än den blå. 😂Det är tigermagen som hänger ned, det kan vilken katt som helst få. Britter är en cobby katt dvs de är lite satta och har kraftig benstomme och korta ben.
Vad anser då du om denna som en uppfödaren till den cremefärgade hade? Han vägde 9 kg. Också en britt.
#28 Av vad jag läst ska britter var lite tyngre va? Fast jag tycker den kissen också ser tjock ut xD
Han sitter, han var tung men inte tjock. Kindpåsarna hör också till raksbeskrivningen.
#29 Britter ser alltid tjocka ut för den som inte är van vid rasen. De ska se "tjocka" ut, eftersom de är byggda på det sättet med satt kroppsform och breda huvuden.
Tigermage förekommer hos alla katter och raser, även magra individer kan ha det.
Sajtvärd Katter iFokus
# 31 Tack😃
Jag tycker att alla katter i den här tråden ser helt normala ut. Huskatter ser ofta lite oproportionerligt byggda ut, särskilt när man jämför dem med huskatter med andra proportioner eller med en renrasigt framavlad Europé. Eftersom huskattavel sker mer slumpvis och inte strävar efter en särskild standard när det gäller kroppsbyggnad, huvudform, benlängd, tass-storlek, svanslängd m.m. är det helt naturligt att det blir så.
Även när man jämför olika individer ur samma ras kan det finnas stora individuella skillnader.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för allas svar och bilder, känner mig lugn nu med min kille. Men fortsätt gärna att skicka bilder och visa upp missarna! =)