Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1096 ggr
jbe
0

Grannkatten

Under tiden lillis var på djursjukhuset var vi hemma. En stund satt vi på altanen, åt glass och jordgubbar *mums* och vår andra katt var ute. Hon kommer och går och brukar alltid komma förbi altanen och visa sig. Även hon gick till grannen, och sen tillbaka. Grannens katt smög efter vår och försökte klösas. Och jag undrar….

Brukar katter sträcka fram tass som för att klösas när de ser annan katt? Jaga annan katt och vilja klösa? Min ville ju fram och leka, sprang fram och tillbaka. 

Mina katter upplever jag som fredliga. Ser de annan katt så vill de mest leka, göra utfall utan att skada, springa ikapp osv. Lite som de gör hemma när de leker med varandra. 

Grannens katt däremot, var i min trädgård, jagade min katt, och ville bara klösas med framtassen. Rörelsen motsvarade precis såret som lillis har fått igår. *grrr* 

Känns så  väldans dumt att mina katter inte skall få vara ifred i vår egen trädgård! Idag tog jag fram vattenslangen. Jag vet inte om grannen såg det. Gjorde han det så skiter jag i det ändå. Min trädgård är mina katters revir!

Gör katter så när de är ensamma? Bara klöser på varandra?  Kan jag göra något åt grannkattens beteende?

OberonsMatte
0

Ja mina katter kan göra "klösrörelser med tassarna" mot varandra. Det gör de faktiskt ganska ofta, i vissa situationer på lek och i andra situationer med irritation eller för att skrämmas, men de skadar aldrig varandra. Jag är helt förundrad över att de har sådan kontroll över sina vassa klor att det aldrig syns en skråma på kattkompisen hur tufft det än sett ut.

Om en katt skadar en annan katt är det oftast det som är meningen och då är det allvarligt.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Att smyga efter och försöka klösa låter dock inte som ett "vanligt aggressivt beteende" katter emellan. De dominanta slagskämpar mina katter har träffat på utomhus har ett helt annat kroppsspråk (de går emot inkräktaren rakt framifrån med hotfullt kroppsspråk eller gör attackrusningar som kan resultera riktiga slagsmål med gallskrik och flygande pälstussar).

Att smyga i bakhasorna och göra utfall med tassarna låter för mig som en katt som inte är van vid andra katter, och som är nyfiken och rädd på samma gång. Hur gammal är grannkatten? Låter han något i närheten av dina katter?

Sajtvärd Katter iFokus

jbe
0

Grannkatten är en hona, precis som mina är. Hon är dryga året, några veckor äldre än mina. Vet inte om hon är kastrerad, tror hon är det. Hon låter ingenting.