Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1714 ggr
Pooko
1

Problem med en av våra katter!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

För ca en vecka sedan såg vi vår ena katt bobby som är en drygt 3årig bondkatt ligga och sparka med bakbenet.

Vi blev lite oroliga så vi ringde vetrinären och åkte in med honom då han inte verkar ha känsel mellan tårna.

Vet. trodde att det var en liten skada i någon mjukdel från någon fel landning eller liknande så vi fick antiinflammatoriskt och smärtstillande som han skulle gå på i 4 dagar. Under dessa 4 dagar var allting rätt okej och sista dagen var han till och med så pass pigg att han kunde busa lite med "Brossan" :)

under denna tid så åt han och drack normalt, hade dock inte bra koll på lådan.

Första dagen utan mediciner så blev det samma grej igen fast mkt värre, då vinglade han och kunde knappt gå, skrek så det skar i hjärtat. Vi åkte in med honom direkt igen och när Vet. tog ut honom ur buren kunde han inte stå över huvud taget.

Då trodde Vet. att det kunde vara en blodpropp i ryggraden som spökade så han behöll honom över natten och behandlade för blodpropp. Vi ringde Vet. dagen efter och frågade hur allting var och då fick vi svaret att han går runt här och ser normal ut och har fått behandling för blodproppen.

Fick hem honom den dagen och han drack och åt rätt bra men gick inte på lådan.

hade han hemma i 5 timmar innan han fick problem med andning (visslade när han andades) och samma sak ännu en gång med bakbenen. Åkte in direkt igen till Vet. och Vet verkar få slut på ideer, han röntgade honom och såg då att han hade en hel del avföring i magen och tänkte att det kunde orsaka problemen.

Vet. behöll honom i 2 dygn och gav honom vätska och stimulerade tarmar, han gav honom även laxermedel men under tiden gick han inte på lådan, så Vet. ville se hur han betedde sig hemma och vi fick ta hem honom idag.

I buren på väg hem bajsade han och avföringen var stenhård och han blödde även lite från anus vilket tydligen är vanligt efter en förstoppning, innan han fick åka hem så fick han smärtlindrande för 24h och problemen hemma har alltid kommit när smärtlindrande slutat verka.

Under tiden han varit hemma idag har han druckit väldigt mycket och ätit väldigt mycket (blötmat med matolja i för smörjning) kissat i lådan en gång väldigt lite men inte bajsat mer.

Nu ligger han i soffan och verkar inte speciellt besvärad men har en ansträngd andning… vi ska vänta och se hur allt är imorgon när smärtstillande verkar av.

Det jag ville ha ut av denna historien är några idéer på vad detta kan vara när vi uteslutit näst intill allt (ska då tillägga att får han problem igen kommer vi bli remitterade till ett djursjukhus för CTscan) Men det känns konstigt om det skulle vara hjärnblödning då han i övrigt är rätt normal. 

alla svar är välkomna då vi är väldigt oroliga över att förlora en av våra "bebisar"

//Orlig

[silkesnosen]
0

Det här känns neurologiskt. Jag har svårt att se att förstoppning kan ge de här symtomen. Kan han ha fått ngt bett, nerv i kläm…Kanske känner han inte att tarmen behöver tömas. Jag hoppas att er katt blir bra.

Uppkatten
0

Jag fick nyligen höra att vissa hundraser kan få problem med att stå/gå etc just vid förstoppning. Hade aldrig hört talas om detta tidigare, men det var min kompis hund som drabbades (en lagotto). Den fick hjälp på djursjukhuset och har sedan mått bra. Dock vet jag inte om samma problem förekommer hos katt…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Whirlie
0

Ingen koll på katter, men människor kan bli väldigt påverkade av problem med förstoppning, urinvägsinfektion osv. Men det låter som något väldigt allvarligt och som om din katt har det väldigt jobbigt just nu. Stackars :-(

annzoo
0

Om de nu var en blodpropp så funderar jag på om ni skannat hjärtat.. HCM kan ge blodpropp om jag minns rätt.

Om det endast är förstoppning så är matolja inge bra att ge, de smörjer ej tarmen. Ge linfröolja istället. Den kan du även göra hemma och ge i lagom dos.

Beafer
0

Jag skulle be veterinären kolla HCM. Hoppas det löser sig med misse. Så otroligt frustrerande att se sitt djur må dåligt :(

Pooko
1

Han har verkat piggare över lag sen vi kom hem med honom. Dock har han inte bajsat sen vägen hem. Han äter,dricker som vanligt och har kissat ett par ggr. Dock så släpper det smärtstillande snart och då får vi se på riktigt hur det är.

Visar det sig att han fortsätter vara relativt pigg när den släppt så känns det som det var förstoppning och då kommer vi nog vilja ha in honom igen för vidare behandling av förstoppning.

Vi har slutat ge matolja nu och köpte paraffin olja och tog bort torrfodret och ger honom Burkmat istället.

Andningen är dock detsamma, en aning ansträngd.

Kommer uppdatera igen när jag vet mer om hans tillstånd då jag är på jobb och min sambo är hemma med honom.

Tack för alla svar, ska även be vetrinären kolla efter HCM för att vara på den säkra sidan även om han inte blir sämre igen.

Uppkatten
0

Barn kan ibland få ansträngd andning vid förstoppning…

Paraffinolja kan användas tillfälligt men i längden är laktulos bättre (enl veterinär + djursjukhus som jag har diskuterat detta med). Diskutera detta med er veterinär så att du får rätt dos i så fall.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pooko
0

Okej, med tanke på att det är så pass kraftig förstoppning nu och vi fått använda microlax idag så får vi kanske kontakta vetrinären och höra om Laktulos och kanske ge han det varje dag i fortsättningen för en sån här period vill vi gärna undvika igen.

Kan en katt utan förstoppning få Laktulos utan att det påverkar honom något större? Då vi har två katter som ätit ur varandras skålar i 3 år kan det bli stora problem att avvänja dom från det.

Uppkatten
0

Kolla det med veterinären. Kan ju vara svårt med doseringen av laktuloset om man inte vet hur mkt varje katt får i sig. Är nog inte bra om en katt t ex får i sig dubbel dos eller bara halv dos.

Jag skulle nog se till att fodra katterna på var sitt håll, och ge laktuloset i bara en liten klick blötfoder (så att det verkligen går i). Sedan kan de ju äta annan mat tillsammans.