Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 931 ggr
MiltonsMatte
0

Undervikt

Hej! Jag har en kastrerad Ragdoll hände på 4 år. Han har nyss flyttat hem till mig, Men verkar trivas bra. Ett problem dock är att han bör gå upp i vikt. Han får både torrfoder och blötfoder samt kattmjölk dom senaste dagarna. Men inget hjälper. Tidigare ägare har uppgett att han varit överviktig och fått ett speciellt foder för kastrerade katter. Har någon ett gott råd till oss? :) Tack!

Silvestris
1

Är katten konstaterat underviktig av veterinär? Kattägare har ofta en tendens att felbedöma sin katts hull. Vi anser generellt sett att en något mullig katt är normal.

Annars är lite undervikt inte ett problem. Det är betydligt värre med övervikt.

Uppkatten
1

Om en så pass ung katt har gått från att vara överviktig till att vara underviktig så tycker jag att ni först och främst bör ta katten till veterinär för bedömning av kattens vikt och hälsostatus. Finns sjukdomar som kan leda till undervikt. Då är det synd att fördröja veterinärbesök och eventuellt "maskera" symptom genom att t ex ge ett extra energitätt foder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Lilyz]
0

Är du helt säker på att han behöver gå upp i vikt, har du pratat med en vet. om det? Katter ska ju vara ganska slanka, en av mina katter tex ser jättesmal ut och tycker hon känns som en fjäder när man lyfter henne men hos veterinären säger de bara att hon är i jättefin form och att katter ska se ut så :)

[silkesnosen]
0

En katt ska vara slank. Du ska känna revbenen lätt och katten ska ha midja. Om nu den tidigare ägaren kämpar för att få en hälsosammare katt, så verkar det ju onödigt att kämpa åt andra hållet.

[Lilyz]
2

Haha kul att det kom 4 kommentarer i rad med 1 minuts mellanrum med nästan samma innehåll Skrattar

OberonsMatte
1

Ta katten till veterinär för att utesluta att viktnedgången beror på sjukdom. Att en 4-årig kastrat som tidigare t.o.m. varit överviktig istället blivit underviktig och är svår att få upp i vikt låter alarmerande i mina öron.

Sajtvärd Katter iFokus