Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1307 ggr
Lyan
2

Hjälp med kolonikatt

Jag hjälper till att mata en TNR-koloni en gång i veckan. En av katterna där mår inte så bra och jag hade behövt lite tips.

Kolonin "ägs" av en större förening och hon som matar de andra dagarna försöker få dem att hjälpa till med att få katten till veterinären men de verkar inte villiga att hjälpa till. Hon kommer börja trycka på ännu mer och vända sig högre upp än stadens representant. Vi har inte råd att ta katten till vet. själva då hon är pensionär och jag har bara aktivitetsersättning. Jag kommer dock att försöka samla in pengar genom släkt och vänner och så hoppas vi på hjälp från föreningen.

Katten, Donnie, är minst 6år gammal och har levt i kolonin i hela sitt liv. Han har magrat, inte mycket men synbart, och har fått kala fläckar på bakre delen av kroppen som ser ut som att han har slickat fram, men jag är inte säker då jag inte kunnat kolla närmare. Han är behandlad med frontline, stronghold och milbemax (inte samtidigt dock) utan att det har blivit någon skillnad så ohyra och parasiter borde vara uteslutet. Han har en knöl på magen som verkar vara ett navelbråck.

Som ni ser så är han verkligen i behov av en veterinärundersökning :-(

Har ni några idéer om vad det kan vara? Finns det några andra anledningar till pälsen ser avslickad ut utan att den är det?

Jag vet att det är jättesvårt att veta utan mer info. Jag funderar på allergi eller smärta av något slag

Eywa
3

Han borde ju få sitt navelbråck opererat och verkligen få en genomgående hälsoundersökning.

Dock låter det ju lite som allergi och då är det mycket svårt att få grepp på problemet om han är förvildad och går ute i en koloni. Allergiutredningar är ju långdragna och man måste ha stenkoll på vad katten äter. TNR-katter äter ju allt dom kommer över och blir ofta matade av olika personer som man inte alltid känner till.

Ring upp någon i föreningen och pusha på dom lite, dock kan man inte kräva allt för mycket. De föreningar som jobbar med detta tvingas ju jobba efter grassroot-modellen och ha så lite ansvar över kolonierna som möjligt för att kunna få det resultatet man vill ha, dvs. ett förminskat antal hemlösa katter på en större yta (tex. en stad). Med knappa resurser och få volontärer tvingas man prioritera den stora bilden tyvärr. Men om det är stor förening är det inte svårt att få till en insamling via t.ex. facebook och se till att katten får vård.

Uppkatten
1

Lägg in motsvarande tråd på Hittekatter i Fokus så tror jag att du kanske kan få mer råd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
3

#1 problemet blir att om föreningen inte tar ansvar får matarna ta skiten om katten inte får den vård den behöver, ett av problemen med TNR koloniner…

Eywa
4

#3 Jo absolut. Men det skulle inte varit ett problem om bara våra kära politiker ville ta tag i problemet och hjälpa till praktiskt och ekonomiskt. Tyvärr så kan ju inte katthemmen göra mer än det absolut nödvändiga, dvs. stabilisera kolonin. Sedan ligger ju ansvaret på matarna. Dock har katthemmet betydligt större möjligheter att samla in pengar till veterinärvård och det är rätt oansvarigt att de verkar blunda för kattens problem och inte går att nås.

Lyan
1

Någon som har koll på vad en navelbråcksoperation kan kosta? Om det är det han har, det kan ju lika gärna vara en tumör om man har otur :-(

Som det ser ut nu så kommer han troligen få bo hos mig men vi kommer att leta jourhem/permanenthem då jag inte har möjlighet att ha en katt på heltid. Han är "tam", går att klappa och är väldigt kelig men det går inte att ställa krav på honom, tex kolla magen mer noggrannt, och han har aldrig varit inomhus så han kommer nog vara både rädd och förvirrad i början. Dock är jag livrädd för ringorm då jag har marsvin som jag ställer ut så han kan inte flytta in förrän vi har fått en tid hos vet. där han kommer sederas för att undersökas grundligt med ev. blodprover pga pälsavfallet och sedan får han ett ringormsbad när han ändå är sederad.

Mat och sand kan jag skramla ihop till men inte vet.kostnaden så jag kommer att fixa en insamling nu direkt och hoppas att vi får in tillräckligt för en rejäl omgång hos vet. Hon som matar pratade om något "veterinär utan gränser", men de kommer inte förrän i augusti och det tycker jag är alldeles för långt framåt eftersom han ser så illa ut.

Finns det någon bra sida eller artikel som handlar om allergi? Är det bäst med veterinärmat? Jag ser helst att han får äta köttbaserad mat då han ju är ett rovdjur men det kanske man får rucka på vid en sådan här situation? Min hund är också "allergisk" (enkel omskrivning) så jag är van vid att inte ge något extra alls så jag tror inte att det hade blivit allt för svårt att hålla Donnie också på specialdiet, men jag har ingen erfarenhet av att mata med annat än torrfoder så ska han ha annat är torr- och blötmat så blir det lite krångligare (lagar inte ens mat till mig själv).

Uppkatten
2

Det där med maten vill jag inte ge dig så mkt råd om - det kan andra bättre än jag.

Men - om misse inte har varit inomhus tidigare, så börja med att ha misse i ett enda rum annars kan det blir för stort och stressande för missen. Se till att ha persiennerna nerdragna i det rummet, tills missen har förstått det där med fönster. Annars kan det finnas en risk att katten försöker slänga sig mot/ta sig ut genom fönsterrutan.

Ge missen ordentligt med tid att "landa" och ställa om till de nya förhållandena. Kan mycket väl bli så att missen tillbringar första veckan under sängen eller så + äter dåligt. Det är helt OK. Låtsats som att det regnar och låt missen få den tid han behöver d v s lämna katten mest bara ifred den första tiden. Sedan brukar de börja utforska nattetid var de har hamnat någonstans, och successivt kan man börja umgås mer med katten och ge den allt större utrymme att vistas på.

Visa var kattlådan finns det första du gör. Det är bra för missen att veta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.