Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 849 ggr
Annique
0

Virus som har satt sig på ögat. Ögondroppar.

Hej!
Idag så upptäckte jag att min kisses öga svullnat rätt rejält och blivit varigt.
Jag sprang iväg till djursjukhuset där vet. konstaterade att han hade feber och att det troligen är ett virus som har satt sig på ögat.
Vi fick utskrivet smärtstillande/febernedsättande och ögondroppar (Fuchithalmic 1%).

Självklart så kommer man på massvis med frågor när man är hemma igen och paniken har lagt sig.

Så nu till min fråga..
Är det någon som har erfarenhet av liknande? Som vet om man bör droppa bägge ögonen (även det friska)? Jag läste någonstans att man skulle göra det så att infektionen inte sprider sig, men känner att jag vill dubbelkolla ändå.

Tack på förhand!

parisi
0

Jag skulle ringa tillbaks till djursjukhuset och fråga, för att inte riskera något eller göra "fel" :)

Annique
1

Tack för svar! Det lutar åt att göra det imorgon (innan det blir dags att droppa), bara för att vara på den säkra sidan :)

[juuniper]
0

Min katt fick ögoninflammation. Det visade sig vara kattsnuva. Även en vaccinerad katt kan få snuva. Har katten otur kan snuvan sätta sig i luftrören och lungorna och ge lunginflammation.