Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3325 ggr
Allt2
0

Ras första gång

Hej hej! 

Det är så att jag har funderat ett tag på att skaffa katt och står i valet och kvalet mellan en Devon Rex eller en korthårig Colorpoint. 
Jag ser gärna egenskaper som social, hängiven sin ägare och litet krav på päls skötsel som önskvärda. 

Vad tror ni om någon av dessa och kom gärna med egna erfarenheter! Tack på förhand

Katthemsmatten
7

Katt och hängiven sin ägare?? Finns en sådan ras? Som kattägare är det lika bra att man finner sig i att det bara är på papperet som jag är ägaren. I själva verket är jag en inneboende som ska betjäna mina 4-benta herrar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Allt2
0

#1 Haha ja jo ;) Men om jag säger social då? För vad jag har märkt så är vissa raser mer "knä-katter" än andra

Katthemsmatten
3

#2 Ikväll satt jag och klappade en katt som jag och en annan volontär fångade in i en förort för ca 6 veckor sedan. En sliten men ändå inte gammal, ca 4 år, kisse. Då, vid infångandet, visste han inte till sig hur illa han tyckte om oss. Ikväll låg jag bredvid honom på golvet och kliade  honom medan han mjölktrampade och spann som en större traktor. Social eller ej? Ras: Äkta Förortshemlösing.

Ska du prompt ha en knäkatt, välj en Russian Blue. Du kommer inte få gå på toa utan att katten ska sitta i knä. Men var beredd på att du kommer att få betala veterinären för att se till att höftproblemen som brukar vara karaktäristiska för rasen (och i lika hög grad huskatter där ena föräldern är ryss)  åtgärdas.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Nerdysiamese
6

Du kan hitta sociala katter i vilken ras som helst, en vanlig huskatt tex som katthemsmatten påpekat.

En huskatt från ett katthem blir ju lite extra trevlig att skaffa då man även gör en god handling för alla katter i sverige genom att stödja katthemmen, samt att du ger nu en ny plats åt en annan hemlösing när du tar hem din nya ludna vän =)

Men om du fastnar för en speciell ras så är det ju klart du kan skaffa det också.

Jag personligen älskar siameser och har två stycken, dom är knäppa, fartfyllda och så otroligt kelna av sig, det är inte sällan man har två sovande katter i knät som ligger på varandra i en knölig hög för att kunna få plats.

Dom skall alltid vara med i det man håller på med och är ofta duktiga på att lära sig öppna skåp och liknande så det blir ju till att kattsäkra hemmet med siameser hemma, och har ofta lätt för att lära sig tricks med tex klickerträning, båda mina katter apporterar, och honan liftar gärna sittandes på ens axel.

Något man skall vara beredd på med siameser är att dom kan vara väldigt pratglada, min hane går ofta runt och allmänt småpratar för sig själv eller svarar när man talar med honom och kommer springandes och jamandes när man ropar på honom, Min hona gör mest små "skruttljud" förutom om jag försöker duscha… då blir det väldigt högljutt och skrikigt och hon hoppar gärna upp på glasväggen runt duschen och tittar ner på mig som för att vakta mig och ser till att jag inte dör i det hemska vattnet.

Ang pälsvård så är dom ju väldigt korthåriga och fäller inte speciellt mycket, men jag borstar och badar dom ändå med jämna mellanrum för att hålla det på ett minimum.

Siameser går dock inte att ha ensamma, dom måste vara minst två, eller ha sällskap av någon med liknande temprament, tex Devon Rex.

Av vad jag har förstått så har både devon och cornish rex det problemet att det kan bli lite mycket att försöka ha dom som ensamkatter då dom är så sociala och aktiva så dom behöver en kattkompis att leka och mysa med på dagarna.

Som sagt det mesta beteende du hittar hos raser kan du även hitta hos en huskatt, men väljer du en ras kan du ha en bättre aning om vad du kommer få.

Oavsätt vilken ras eller ickeras du väljer så är risken stor att du kommer behöva skaffa mer än en katt om du väljer en social katt då sociala katter också lättare mår dåligt av att vara ensamma på dagarna när man jobbar eller pluggar.

även om du inte gör något heltid nu som kommer katten antagligen leva i 15-20 år så du skall vara beredd på att du kan tillgodose dess behov hela dess kattliv ut.

Om du är osäker kan du besöka ett katthem och hälsa på katterna där och berätta om dina önskemål för personalen och se om dom kan hjälpa dig, ofta så är folket på katthemen mycket duktiga och hjälpsamma för att du skall fåen katt du gillar med dig hem.

Om det är just en raskatt som intresserar dig så rekommenderar jag att du går på en kattutställning och pratar med dom som ändå är experter på sina raser: Uppfödarna.

Kom dock ihåg att om ska du ha en raskatt så var säker på att katten är registrerad och har stamtavla även om du inte vill ställa ut.

många kommer försöka säga att deras "raskatt" är tusenlappar billigare för att dom bara skall vara för sällskap och inte till utställning och inte behöver en stamtavla, det är lögn, att registrera och få en stamtavla kostar 200-300 kr extra.

oftast handlar det om tjuvparningar utan hälsotester eller parningar på föräldrar med avelsförbud pga defekter eller sjukdommar.

för att få registrera en katt och få ut stamtavlan måste man följa strikta regler som finns för att främja kattens hälsa.

Har den stamtavla kan du vara mycket säkrare på att du fått en katt vars försäldrar är hälsotestade och godkända att avla på då det kontrolleras av både förbund och klubbar att rasaveln skall går rätt till, så att du ökar dina chanser att få en frisk kattunge =)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Mona22
1

#4 bra skrivet. #0 Vad menar du med korthårig colorpoint? Vill du ha en social ras som Alltid är med så är det cornish Rex. Man är aldrig ensam utan de är alltid på en. Min ena Rex är bara min, hon gillar andra folk och hälsar på den men sen är hon hos mig. Jag är den enda som duger så hon är väldigt hängiven mig.väldigt lite pälsvård med =) Devon är oftast lite lugnare än cornish men lika trevliga.

Cazzos
0

Ragdolls ska ju vara lite goskatter och hängivna till sina ägare, dock är de ju långhåriga och det önskade du inte.

Är det viktigt för dig att ha en raskatt? Skulle du kunna tänka dig att ha en huskatt (nu menar jag katter som har huxflux"raser" i sina gener, och inte raskatter utan stamtavla) från ex. ett katthem?

grandma
0

Ibland kan man hitta raskatter som omplaceras p.g.a att de inte kommer överens med de andra i flocken. De bör vara ensamkatt. Har själv haft en sådan burma och hon hade inget emot att vara ensam.  Burman är annars i temperamentet som en siames och gillar att sitta uppflugen på sin människas axel. det är något speciellt med asiaterna. Så himla trevliga katter. Men som sagt det finns säkert någon liten social älskling på något av alla katthem också. Skriv till katthemmen och berätta vad du skulle vilja ha, om man nu får ha önskemål?

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Allt2
0

#4 tack! Väldigt bra skrivet :) #5 ja okej, för det är väl inte en hyper aktiv katt jag letar efter :) därför har jag tänkt mer på devon än chornish. En korthårigare variant av siames menar jag. #6 Nej det är det inte i grund och botten förutom att som att det är lite bättre koll och att utseendet är lite mer i min smak, men personligheten väger över utseendet självfallet.

[Emma--]
2

Även bland devons varierar det väldigt mycket. Min ena devon är väldigt aktiv så det är något man får vara redo för, och jag skulle inte rekommendera att bara skaffa en om du inte hittar en äldre omplacering som trivs ensam förstås. 🙂

Skaffar man en vuxen katt så är det ju lättare att hitta den som passar enligt vilka krav du har.

Jag tycker ju t.ex mina katter är supersociala, dom hänger efter oss i lägenheten. Dom sover med oss på nätterna, dom är ofta med oss i soffan när vi ser tv. Allt sker dock på deras villkor och lyfter man katten och lägger den i knät så är det långt ifrån alla gånger dom faktiskt ligger kvar. Däremot kommer dom ofta och lägger sig i knät. Ibland vill dom bli klappade, ibland vill dom bara ligga där. 

Det är vad jag kallar social, men jag vet att det ofta betyder annat för andra. Ena har börjat flörta med alla som kommer hit, andra katten håller sig helst undan om det är mycket folk.

Mina devons pratar väldigt mycket. Så det kan också vara bra att vara redo på. 😛

Men jag är själv helt förälskad i devons och tycker det är en helt underbar ras.

annzoo
0

#8 " en korthårigare variant av siames" då du skrev korthårig Colorpoint i fösta inlägget tänkte jag på exotic. En siames är ju redan korthårig.

Om det är rasen siames du menar så är det en ras som pratar en hel del (och låter värre än mina bengaler då de löper), de är klängiga och vill alltid vara nära (iaf min erfarenhet). Lättskött päls.

[silkesnosen]
0

Tja en devon som är colorpoint, så har du kanske den perfekta katten för dig :)

http://www.blocket.se/ostergotland/Devon_Rex_flickor_46952077.htm?ca=16&w=3 Här finns några bedårande varelser.

[Mustangcab]
0

Det finns maskade britter också och de är korthåriga och inte lika klängiga som en siames, generellt sett.

Allt2
0

#9 tack! Ska tänkas på ;) … Ja självklart är alla olika med egna personligheter :) #10 På engelska heter det colorpoint shorthair och är en kusin till siamesen, i princip samma ras vad jag har förstått det. Någon som har erfarenhet av dessa? :) #11 Ja! Det kanske är så. Allt för söta är de i alla fall!

fvanilla
0

#14 Rasen, som i att den heter Colorpoint Shorthair, finns inte här i Sverige vad jag vet. Dessutom: "In all registries except CFA, the Colorpoint Shorthair is not considered a separate breed but merely a color class in the Siamese breed."

Så alltså enligt SVERAK som är en del av FiFé räknas den in i samma ras som siameskatten.

Allt2
0

#15 okej tack så jätte mycket! :) Är som sagt ganska ny i katt-världen, och helt ny gällande Raser inom godkännande. Alltså en DEVON REX eller en SIAMES. Vad tror ni och vad är den stora skillnaderna. Hur keliga och keliga på mina villkor är de två raserna? (Självklart har varje katt en personlighet)

grandma
3

#16 Med en katt är det nog aldrig på dina villkor 😃 men ibland kan din katt få dig att tro det.

// Nalle Puh// 

Sofy
0

#16 Om du vill ha en tillgiven och social ras som det mesta går på dina villkor rekommenderar jag Ragdollen…däremot har de en del päls men de kräver inte speciellt mycket pälsvård.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[silkesnosen]
1

#16 Nu känner jag mest till siamesen, men de är oerhört beroende av sällskap och aktivitet för att må bra. De vill även vara mycket närhet. De pratar mycket och är smarta nog att öppna en dörr. Min mormor har haft tre och de är underbara, men om man jobbar eller studerar bör man ha två. Det finns ett flertal äldre som behöver omplceras på blocket (både Siames och Devon) Om man vill ha en ensamkatt av de här raserna, kan det ju vara bra att satsa på ngn som man redan vet föredrar ensamlivet.

Devon ska vara ngt lugnare har jag hört och inte fullt lika pratig. Sedan skulle jag tro att pälsen är bättre, då de inte fäller direkt.

Ingen katt är ju kelen på dina villkor, utan det är ju alltid på deras villkor. De här raserna, framförallt siamesen är dock mkt kontaktsökande och vill vara nära sin människa (förvänta dig en sovande katt vid halsen ;))

grandma
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför inte en burma? Du får de flesta egenskaper som siamesen har fast den pratar inte lika högt. Den vill vara med överallt och är extremt kelig och sover på din. Man måste aktivera den annars blir den jobbig och vill inte heller vara ensamkatt om man är borta mycket.

Min hona apporterar små pinglande möss och hannen apporeterar gärna strumpor. De har en kort silkesmjuk päls som man inte behöver göra något med. Sen är de ju så vackra också men det är ju en smaksak. 😃

// Nalle Puh// 

MonicaLagerquist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klart att du ska ha en La perm.

De finns i alla färger och är lite lagom katter.

Är med och hjälper till men inte överdrivet klängiga.

Stolt ägare till tre La permer

fvanilla
2

#20 "Varför inte en burma? Du får de flesta egenskaper som siamesen har fast den pratar inte lika högt." Säg det till min burma är mer högljudd och gapigare än min siames (och alla siameser jag har någonsin träffat hittills). 😃

grandma
0

#22  Är det verkligen så? 😃 Din burma kanske känner att den måste hävda sig bland alla siameser. 😉Min hona pratar väldigt mycket och hon har en mjuk liten röst, man kan nog säga att vi diskuterar.  Hannen har naturligtvis starkare röst men när han pratar verkar han mest beklaga sig. Dock har de siameser jag hört pratat både extremt högt och oavbrutet. Men de är ju inte så många och man ska ju inte dra alla över en kam. Jag älskar siameserna också.

// Nalle Puh// 

fvanilla
0

#23 Han har alltid varit så sen jag skaffade honom (och när jag inte hade min siames). Min burma har absolut ingen mjuk röst 😃, men min siames piper mest, och det lite sådär tyst och gulligt.

Min burma kan jama väldigt högt och oavbrutet i evigheter för att det är så kul att prata eller om han vill något så att jag nästan blir galen ibland, men som sagt, något man måste vara beredd på när man köper en sådan sorts ras. Burman och siamesen har ju samma ursprungsområde och är släkt, så det är inte så konstigt egentligen att de har lika egenskaper då. 😉

grandma
1

#24 Det är väl därför de funkar så bra ihop. 

TS Du kan ta en av varje 😉.

// Nalle Puh// 

fvanilla
1

#24 Just precis! 🙂 De, tillsammans med koraten och khao maneen, är ju Thailands nationalraser och de är väldigt lika varandra på många sätt.

Jag håller också med om en av varje. 😃

Nerdysiamese
3

Jag avråder dig från att ha en siames ensam, jag trodde själv att folk överdrev när jag skulle skaffa min första siames. Fy vad jag fick lära mig den hårda vägen hur lite överdrift det faktiskt var… Jag fick inte sova mer än 3-4 timmar i taget, för även om jag lekt med min katt innan jag gick och la mig så var det ungefär så lång tid det tog innan hon tröttnade på att vi sov och tyckte att nu hade vi sovit tillräckligt och hon behövde få uppmärksamhet i form av både lek och mys. Det gick inte att laga mat i fred, utan hon gick på spisen och bänkarna och stal mat sekunden man tittade bort, även saker som var giftiga för henne som tex lök. Gick visserligen inte att göra andra saker heller, för hon skulle alltid ha ens uppmärksamhet, minns en gång då min platt-tv nästan gick i golvet för att hon ville ha uppmärksamhet och började klättra på den för reaktioner. Det var inte förrän hon fick en kompis några månader senare som det blev hanterbart. Som sagt, siameser är supermysiga och keliga men man ska inte ha siames om man inte är beredd på att behöva aktivera dom och leka med dom aktivt varje dag, inte helt olikt från att ha en hund. Siameser är inga bra soffpotatis om det är vad du letar efter.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Allt2
0

#27 tack så mycket! Väldigt bra information

[Mustangcab]
0

Jama högt och ihållande, gänra mitt i natten kan en av min av britter också göra men han är inte maskad däremot så är hans mamma det🤔

a0kargra
1

Katter kan vara väldigt olika… ha helt olika personligheter. Det bästa vore att åka hem till uppfödaren och testa vilken som är mest kelsjuk… Den blir garanterat en underbar tillgiven katt.

fvanilla
0

#27 Exakt såhär var min burma när jag hade han som ensamkatt! Man ska helst se till att ha två av samma eller liknande ras, och de är absolut inga soffpotatisar. De thailändska kattraserna är väldigt aktiva och pratiga för att inte nämna väldigt sociala katter, så det får man tänka på.

Luna.Simba
0

#27 Min burma hona var också så innan hon fick sin kompis. Dom kan också vara klängiga nu men inte i samma utsträckning.  det som kommer nu är bara mysigt. Man måste alltid vara beredd på att skaffa två tycker jag, man kan inte garantera med någon katt att den gillar att vara ensam.