Såriga spenar, mamma katt verkar ha ont!
Hej!
Kiras spenar har blivit rejält såriga av hennes fem kattungars diande. Nu ligger hon hos dem och hon mjauar som om hon har ont när de diar. Finns det något man kan göra för att hjälpa henne? Finns det något man kan smörja in spenarna med? Vill inte att hon ska behöva ha så ont.
Hälsningar Alexandra

Klipp klorna på kattungarna.Mjölka ur lite mjölk och smörj tuttarna med det.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Kattungarna fyllde två veckor idag, ska jag ändå klippa klorna fast de är så små? Försökte trycka ut som du sa och smörja in, men det var svårt att få ut mycket och smörja med. Jag läste på någon sida om Helosan-salva. Men hade det verkligen varit ofarligt och mamma slickar i sig det eller ungarna får det i munnen? Känns inte som om det vore särskilt nyttigt. :(
Jag kom på att jag har mjölkersättning hemma :) Monica, tror du att det hade fungerat lika bra att blanda lite ersättning och smörja in spenarna med istället för hennes egen mjölk? :)

Jag brukar börja klippa kattungarnas klor när de är ett par dagar för att slippa få mammakatt sönderriven.Så visst kan du klippa dem när kattungarna är två veckor.
Helosan luktar ju en del och det är ju inte så bra.
Jag har en gång haft en hona som fick en infektion runt juvren. Då fick jag pyssla en massa för att få ordning på det. Jag lät henne tuttakattungarna mätta och trötta. Sen tog jag bort henne från ungarna tvättade juvren med ljummet vatten smorde på kortisonsalva. Lät mamman ligga utanför buren där ungarna låg. När ungarna började vakna och pipa tvättade jag kattmammans mage igen torkade torrt och sen fick hon ligga hos ungarna igen. Så där höll jag på i ett par dygn.
Det där låter mycket bättre och vettigare än helosan-salva! Tack fina du! :) Jag har betnovat-salva hemma, tror du det hade varit okej att använda? Det är förvisso en rätt stark kortisonsalva. Kanske den lite mildare hydrokortisonsalvan från apoteket är bättre?

Jag skulle inte använda en så stark kortisonsalva.
Jag hade kontakt med min veterinär under tiden och han sa vad jag skulle använda.
Då kontaktar jag veterinären imorgon! Så länge så tvättar jag med ljummet vatten och försöker trycka ut mjölk och smörja med. Förresten, vet du om det går bra att smörja med mjölersättning? För isf så blandar jag till lite nu och smörjer in rejält, hon har lämnat ungarna och ligger och vilar utanför boet :)

Nej använd inte mjölkersättning.
Jag kände nyss på spenarna, och en av juvrena är som en hård klump. Mjölkstockning? Ska jag massera tills jag kan ringa veterinären imorgon eller bara låta henne vara?

Värm med en varmhanduk och massera tills klumpen är borta.
Jag försökte att massera och masserade i ca en halvtimme och trots plasthandskar och vantar blev jag både biten och riven. Jag lyckades få bort lite men det är fortfarande mycket kvar. Nu gock det inte längre, hon bara försökte hugga mig om och om igen :(

Hon har ju självklart ont.Tyvärr så måste det ju masseras bort.Värmde du innan du började massera?
Ja jag fuktade en handduk och värmde den i micron. Hon låter mig inte ens gå nära henne nu. Ska jag ändå hålla fast henne och försöka? Eller ska jag åka in till vet. imorgon? :(

Jag skulle tempa honan har hon feber skulle jag åka in med henne ikväll. Har hon inte feber och inte är allmänpåverkad skulle jag avvakta till imorgon.
Om du har svårt att ta i henne finns det någon annan som hon inte är arg på som kan tempa henne?