Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 5613 ggr
Pia
2

Vattenfontän

Jag vill minnas att någon nämnt att de har en vattenfontän till katterna, eller…?

Min erfarenhet är nämligenatt katterna gillar när vattnet inte är helt rent, gärna att hunden skall ha slabbat i skålen och så… Så jag blir ju onekligen nyfiken på ev erfarenheter med denna fontän, hur är den? Fungerar den bra, har katterna börjat dricka mer vatten? Den kostar ju ganska mycket, tycker ni den var en bra investering? Betygsätt gärna!

Om Fresh Flow vattenfontän

SallyB
0

Har inte egen erfarenhet men vad jag snappat upp på andra forum osv så verkar det som om vattenfontäner är poppis bland katter. Dock kan de (om man har osis?) visst låta en del samt kräver en del underhåll, med filterbyte etc.

Pia
0

I sammanhanget funderar jag på en hemmagjord fontän jag hade en gång - ja vad fasiken gjorde jag av det munstycket då…? - där man bara tog en vanlig petflaska, fyllde med vatten, satte fast på en speciell skål och voilá en himla fiffig och billig "fontän"!

SallyB
0

Ja såna har jag sett också 'nånstans' :)

Destany
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en vattenfontän till mina katter.. jag vet inte hur mycket den kostade för jag fick den i julklapp av mina föräldrar..Puma o Zorro tycker bra om den…. Ibörjan var dock Puma livrädd för den så jag fick ha en skål med vatten bredvid den så hon oxå kunde dricka…men sen när hon såg att Zorro drack så började hon oxå…den e bra förrutom att det e ganska jobbigt att rengöra den o det ska man göra en gång i veckan..sen måste man fylla på vatten 1 ggr om dagen…

EddaM
0

Jag har något som kallas akvarium =) Det gillar de att dricka ur. Fiskarna kan bita dom i tungan ibland o då flyger den katten rätt upp i luften. Men de skall dricka där ialf =) Sedan har de såklart rent vatten ute i köket brevid maten=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Sol-Mone
0

Vi har en catit fontän som på bilden ovan.

Det började med att vi inte kunde ha en vanlig skål då vår birma började dribbla runt med den och vi hade vatten över hela golvet. Vi provade då att ha den på bänken , jättekul tyckte birman det var ju ännu roligare att knuffa ner
den från hög höjd det både lät och blev bättre spridning på vattnet över hela golvat Flört. Tillslut fick den stå nere i diskhon och det var inte så kul eftersom diskon kan behöva användas till annat ibland.

Efter inköpen av vattenfontän var problemen med vattnet över och katterna dricker dessutom mer vatten än innan.

Scilla
0

Jag har skrivit något om det förut, som ett tips till någon vars katt inte ville dricka ur skål. Selmas uppfödare hade en sådan som var väldigt uppskattad. Ska köpa en sån när jag ser en (snygg) med hyggligt pris, hon älskar ju att dricka ur kranar så hon blir nog glad.

Carrocs
0

Jag har en Drinkwell kattfontän, och är mkt nöjd med den, då alla 3 katterna nu dricker mer än förut. Två av dem dricker ofta direkt ur strålen, ser kul ut….*ler*

mandan
0

Vart kan man köpa sånna kattfontäner ? ^__^

Pia
1

Ja förutom på nätet (via länken i #0) så borde den finnas på välsorterade zoobutiker. Eller var har ni alla som har den köpt den?

SallyB
0

#9 Brukar finnas till salu på Tradera också (nya)! Dock inte i skrivande stund vad jag kan se efter en snabbkoll.

Soffie
0

Vi har en kattfontän och mina katter älskar den!!

Veduran
0

God morgon 25.9!

Tänk att tom jag är uppe med tuppen ibland :) Sitter här och väntar på att doktorn ska ringa….

Igår kväll när jag lagt mig så satt Vilda i sängen och kikade på mig, Theo hade somnat vid fötterna. Men Vilda satt och satt och sen när jag kikade på henne såg jag att hon sov… sittandes. Sneglade på henne i nästan 5 minuter innan jag faktiskt kunde konstatera att hon faktiskt sov. Var tvungen att väcka henne lite försiktigt så hon kunde lägga sig, såg inte så bekvämt ut tyckte jag :)

Pia
0

God kväll, Veduran, kan den här möjligen ha hamnat i fel tråd…?:)

Lilla gumman, tänk att hon fortsätter göra det som vuxen, en typisk kattungesak brukar det ju vara.

jessicakarf
0

Drinkwell har jag och katterna gillar den skarpt! Dricker mer gör dom också! Kanon! Jag plockar inte isär den varje vecka utan tar varmt vatten och diskborste en gång i veckan. Ungefär varannan vecka tar jag isär och diskar med diskmedel. Filtret måste man inte byta heller. Det är ju kolet som försvinner efter ett tag men själva filtret är ju kvar och räcker gott och väl. Den låter bara när man har för lite vatten i tycker jag och det ska man undvika iallafall för motorns skull.

Veduran
0

Oj… ja det var ju helt fel tråd det :D  Här gäller det ju fontäner… Tittade på någon sån i lördags när jag var i Bromma men det blev ingen. Nu har jag sökt runt på nätet och kommit fram till att det är nog inget för mig. Säkert bra för katterna men dom verkar himla jobbiga att diska samt att dom tydligen låter en del. Mina katter dricker bra som tur är så jag fortsätter nog med skålarna, risken finns annars att jag lessnar och sen blir det ännu en pryl som bara står och tar plats :)

Leffe
0

Har testat de tre olika som finns för katter. Alla tre har olika form olika vattenmängd. Den minsta FreshFlow är tystast, men du måste byta/fylla på varje dag för vattenmängden är inte mycket mer än i vattenskålen. Den näst största, ser ut som ett halvtklot som vattnet rinner utmed på utsidan ner i en "skål". Omtyckt av några av mina katter, gillar att slicka på klotet. Rymmer rätt så mycket vatten, men svår att byta och fylla på vatten. Tyst, men för oväsen när vattenmängden minskar. Håller vattnet ganska fräscy och kallt.

Den största, Drinkwell, är populär både hos katter och mig. Den, om man köper ett tillbehör, rymmer upp till 3,5 liter vatten. Vattnet faller ned i en bassäng som ett vattenfall helt fritt, vilket gör att det blandar sig med syret i luften och håller sig bra längre än de övriga. Tyst men låter när vattnet minskat för mycket. De två sistnämnda finns att köpa hos BeCat som är på de flesta kattutställningar i Sverige. Den största finns också hos http://www.esmeraldaskattshop.se src="http://hittekatter.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />, som också är på kattutställningar men mest bara i stockholmstrakten.

Tiffany
0

Såg efter jag skrivit mitt inlägg att svaret fanns precis ovanför!!!

: 0 )

Pia
0

Vad bra när det är så:)

skogsdimmans
0

orkar inte läsa alla svaren… Generad

Men katter tycker om att dricka när vattnet rinner.
vi har en cat it fontän, den köpte vi i somras när det var så varmt, eftersom vattnet cirkulerar så hålls det relativt svalt, och katten drack betydligt mer!

Ett annat bevis på att katter (min hona iaf) tycker om färskt vatten är att så fort dörren in till badrummet är öppen så ska vattenkranen startas för då ska de drickas vatten =)

så fungerar min katt iaf Glad

Soffie
0

Mina katter älskar den. Diddi gillar att speka i den och att dricka så klart. Tusse slickar på kulan och riktigt njuter. Hebbe han dricker ur vad som helst…

evamojje
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför lägga dyra pengar på en sådan när man kan göra snygga glas skålar med lite stenar och ex bambu stänger som jag byter vatten i ungefär var 3 dag och sen har jag ett vattenglas på vardagsrumsbordet som jag fyller på varannan dag och han dricker hela tiden ur dessa 2 källor struntar helt i skålen med vatten som han har vid maten.Så detta funkar utmärkt för oss skulle aldrig lägga dom pengarna på en fontän när det funkar så bra med detta

Ha de bra

Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

skogsdimmans
0

Va sägs om en bild?? *nyfiken

evamojje
0

absolut ge mig till i eftermiddag så har jag kirrat det *L*

Ha de bra

Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

WesthKiowas
0

Jag har drinkwell (den stora) och katterna dricker mycket mer sedan jag skaffade den. Helt klart bland det bästa jag köpt. Vattnet cirkulerar och håller sig frächt. Kanon!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Sigridsmatte
0

Mina två katter hade dille på att dricka direkt ur vattenkran. Och var den inte på så stod dom och slickade på den tills jag satte på vattnet. Det känns ju inte så fräscht när den ena kom direkt utifrån och nyss ätit upp en mus…. Därför så köpte jag en Fresch Flow på en utställning, kostade närmare 400 kr. Men jag tyckte det var värt det för nu har dom övergivit vattenkranen för denna fontän. De behövde ingen invänjningstid utan dom slickade glatt i sig vattnet direkt. Jag tycker att dom dricker oftare och mer än tidigare, och den lilla som är en Turkisk Van gillar att leka med vattnet som rinner. Jag gör den rent och byter vatten ca var tredje dag, så jag tycker inte att det är så mycket extrajobb med den. Ett bra köp som jag rekommenderar!

Pia
0

På förekommen anledning