Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1475 ggr
Beafer
0

Äcklad så jag spyr! Katter/hundar i foder

http://www.cutiepiepolly.se/2013/06/5-fakta-du-inte-visste-men-borde-veta.html

http://www.klokast.se/Nyhet/Djurmat0306.html

Hittade dessa inne på Hundar. Jag är så äcklad att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Och Uzi som har ätit Eukanuba fram till nyss :(

ALDRIG MER TORRFODER!!!

[Mustangcab]
0

Sånt tror jag inte på. Och de gör även blötmat.

Sackum
1

Det är väl inte så hälsosamt att äta rovdjur och hanteringen verkar ju vara mindre bra, annars är ju idén bra. Mycket bättre att ta tillvara på döda kroppar än att elda upp dem eller gräva ner dem. Fast jag kanske har missat något..

Beafer
0

Avlivade, ruttnande, överkörda, sjuka djur i mat som vi ger våra djur? Låter inte hälsosamt tycker jag. Kollade även igenom videos angående det här. Och ja, vad ska jag säga. Hittar inga ord. Djuren är så pass ruttnade att de kryllar i larver. Och att mata min katt med djur som har blivit medicinskt avlivade? Aldrig.

#1 Ja, alltså jag ger min katt Bozita (blötmat). Håller även på att lär mig om BARF. Rätt skrivet kanske skulle vara "aldrig mer utländsk mat".

Men nu känner jag ingen tillit alls. Till dom som gör våran djurmat. 

Ursäkta jag är så upprörd att jag inte kan skriva. Hoppas verkligen inte att det här är sant och att Sverige har koll på den mat som säljs här. Eller hoppas man för mycket då?

Hanna
2

Är det inte bevisat att detta är fejk och att detta har cirkulerat runt på nätet i flera år?
Dessutom varnar Web of Trust för andra sidan, på skala mörkgrön till röd så är den knallröd.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Nerdysiamese
0

jag är allmänt kritisk till både torr- och blötfodertillverkare, but each to their own I suppose.

kommer ihåg att jag läste en liknande artikel för några år sedan:

http://www.bornfreeusa.org/facts.php?p=359&more=1

men man skall ju självklart vara kritisk gentemot dom som skriver artiklarna också, många sådana här artiklar är ju inte direkt objektiva och ofta ganska vinklade

men definitivt så tycker jag att foderföretag borde granskas i större utsträckning och att veterinärer skall få tillgång till mer och framförallt oberoende information och studier om foder än vad dom får idag.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Beafer
0

#4 Jag hoppas verkligen att det är fake! Hualigen. Men åh andra sidan så skulle det inte förvåna mig om sånt här händer. Allt för att tjäna pengar.

En av filmerna jag kollade på var iaf riktigt läskig och upprörande. Hundar, katter, kossor och allt möjligt ute på en solig gård som sedan forslades och maldes ner och processerades till "protein meal". Djuren var alltså avlivade hos veterinären.

http://www.youtube.com/watch?v=g9DTzDfYMxo

OBS!!! Titta inte om du är känslig!

[Mustangcab]
0

Till största delen så betår de flesta kattfodersorter av kyckling inte kossor. Sen får det var någon mera vetenskapligt bevis på att foder skulle framställas på detta sätt. Att de sen gör andra saker också beror säkerligen att det går att tjäna pengar på det - också.

EddaM
1

Det är strängare regler för de djur som skall användas till djurfoder än till de som går till människo mat.

#4: Du har helt rätt, det e fejk!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

indra-bus
1

De är inte fekjk! Utan dagens sanning.

Djur foder är söndermald skit. Tillsatt med vitaminer o styntetiskt taurin

#8 Var hat du fått den infon ifrån?? I så fall är de fejk.

Inge nyhet för mig.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
0

Kanske är bättre o ge djuren vegan mat ändå 😉

Wony
0

Oavsett om det är fejk eller inte, så finns det faktiskt foder som omöjligen skulle kunna fuskas med. Inte alla, men de finns.

Sedan tror jag personligen inte att det går till så. Sorry, men i mina ögon är det där fejk, fejk, fejk. Inget annat.

indra-bus
2

Tycker att ni som TROR de är fejk kan bevisa motsatsen.

Visa hur foder tillverkningen går till. O vad dom finns i.

Eller så blundar man o tror att ens djur äter kött av bästa kvalitet.

Sen undrar ja vad ni tror att biprodukter är? Eller vad korv är gjort av? tex.

Wony
2

Jag äter korv, och vet vad som är i. Det har jag inga problem med? Förstår för övrigt inte vad korv har med kattmat att göra?

Min katt får blötmat där det deklareras exakt vad som är i, och alla ingredienser går att urskilja med blotta ögat. Där kan man inte fuska. Torrfodret litar jag på att det innehåller vad det innehåller, nu har jag förvisso slängt påsen, men har för mig att det stod tydligt deklarerat där med.

Så man kan inte dra alla tillverkare över en kam. Och sedan när är allt på internet sanning? De som lägger upp dylika "bevis" är i majoriteten av fallen inte objektiva.

Thaeri
5

#12, det är inte den som inte tror på något som sägs som har bevisbördan, utan den som hävdar att det är på det sättet. Så säger du att det går till så som länkarna säger så lägg fram bevis!

Länkarna i TS dukgr inte, då den första stödjer sig på den andra (och den rankas som icke-trovärdig) för en del, och en annan del säger samma sak som de flesta med lite koll på foderjungeln och källkritik vet, att effektiv marknadsföring sällan går hand i hand med bra foder.

indra-bus
1

Men visa då hur foder tillverkningen går till.

Hur kan du de vad som finns i blöt mat de är malt med tillsatt vatten.

Korv har inget med katt mat att göra men de är ner malt avfall de oxå.

De går inte att lita helt på innehållsförtekningen de visar häst skandalen som tex,

Wony
4

#15 Blötfodret jag ger innehåller filékött av antingen kyckling eller tonfisk, utvalda grönsaker (jag tror knappast att man kan mala ner katt och hund och få det att se ut som pumpa och sparris, eller?), ris, samt kokspad. Det kan jag se med blotta ögat. Nedmalt är det definitivt inte, och jag blir lite besviken på att du tror att alla blötfodertillverkare maler ner ingredienserna.

Vad gäller korv finns det även där massor med tillverkare med olika recept och olika detaljerade ingrediensförteckningar. Vet du vilken tillverkare jag äter korv från? Nej, precis. Dessutom ser jag inget fel i att ta tillvara alla delar på ett djur. 

Sedan kan jag bara instämma i vad Thaeri skriver, det är den som tror på något som har bevisbördan, inte den som inte tror på det.

indra-bus
0

Vad köper du för blöt foder då? De är möjligt att jag missat något. O man kan få vegetabiler att se ut som korv kyckling fisk.osv, Gå o kolla på de vegetariska produkterna i din affär.

Jag tror inte på att djur mat  innehåller de som står på innehållsförtäkningen .

Kan du visa att de inte stämmer.

De står ovan hur de går till varför skulle de vara fejk?

Detta är inget nytt för mig trodde alla medvetna djur ägare visste de.

Wony
2

#17 Jag köper Applaws portionspåsar till min katt.

Och jag tror du missuppfattade, jag menade att man inte kan få kött att se ut som grönsaker. Inte tvärtom, som du syftar på. Sist jag kikade på pumpa i grönsakshörnan bestod det inte av malt kött!

För övrigt vill vi som är skeptiska ha bevis från oberoende, opartiska källor.

indra-bus
0

#18 Ah, ja de gjorde jag. Fast målar man en fläsk file orange o har lite fantasi kan den nog se ut som en morot 😉

Wony
2

#19 Fast det vore nog dyrare för fodertillverkarna att göra så än att slänga i morötter helt enkelt. 😉

Däremot, så är blötmaten vi ger vår katt väldigt trevlig. Det luktar nämligen som mat. Alltså, mat som jag själv skulle kunna lägga på tallriken (det ser faktiskt ut så också!). Enda nackdelen är att vår katt nu är betydligt mer kräsen. Men det är sånt man får ta! 🙂

Beafer
3

Pjuuh, tur att jag har er som kan lugna mina klena nerver! Och tur att jag har er som kan det där med att vara källkritisk. Jag har ingen aning om vad som är sant och falskt på Internet. Källan är en länk som leder till en länk, till ett namn, till en bok i all oändlighet!

#10 Om man ska göra egen mat så kan man ju passa på att göra det på riktigt. Med kött man vet vart det kommer ifrån. Inte grönsaker som katten inte behöver.

Thaeri
4

#15, I Mjau och Bozita, som är svensktillverkade och alltså faller under rejält stränga regler, ingår kött, köttbiprodukter och mineraler, i några även en mindre mängd grönsaker. Fisksmakerna innehåller även fisk och fiskbiprodukter. Ingen risk får någon hästköttsskandal heller, för de innehåller bara svenskt kött, så de där importörerna som köpte från tvivelaktiga grossister ute i Europa är inte inblandade.

Köttbiprodukterna tillhör det du kallar avfall, men de är fullt ätbara och tjänliga som människoföda, det är bara det att vi västerlänningar blivit alldeles för kräsna för att äta det.

Köttet är samma som man kan hitta i kyl- eller frysdisk i mataffären, men ofta de "mindre fina" bitarna, det vill säga sådant som man förr gjorde typ kalops eller dillkött på eller liknande, men som idag går till köttfärs, för återigen vi västerlänningar är numera så kräsna att vi inte ens nöjer oss med att rata köttbiprodukterna, vi ratar hela framdelen på djuren!

Något de däremot inte innehåller är animaliska biprodukter, vilket kan innehålla slaktavfall på riktigt, såsom nedmalda klövar och liknande.

Och tänker du på det så äter katter i naturen hela bytesdjuret, utom möjligtvis mag-tarmpaketet, så mycket av det du kallar avfall är faktiskt en viktig del av kattens kost.

Rafflan
4

Jag har inge problem med att korven jag äter eller hund/kattmaten mina djur äter kommer ifrån slakt rester = djur som gått till slakt för människomat och det vi inte äter mals ner till korv eller djurmat.

Dock är problemet om dessa djur behandlats med massa medel innan dem slaktades så att köttet kan innehålla farliga ämnen. Men artikeln i #0 är fejk och gammal :P