Löst problem
Vill som ny medlem bara berätta om ett problem jag hade i början, då jag tog hem min Chanti (nu fyller hon tre om 2 v)
Chanti hatade att jag försökte kamma, borsta henne. Så jag fick i två år i stort sett bråka med henne. Men nu kurrar hon istället då jag kammar henne. Det blev en mängd olika kammar och borstar jag köpte innan jag hittade en som hon accepterade. Hon är visserligen en döv katt men enormt "pratig" och talade tydligt om att hon inte gillade att bli kammad med vad som helst.
Fick till slut köpa en liten rakapparat för katter att ta de stora tovorna med. I början var hon mkt irriterad för detta, men numera behöver jag använda den enstaka ggr, under magen där hon fortfarande inte är bekväm med kamningen där.
Men enträgen vinner, och jag är glad att jag inte gav upp, eller fortsatte med en kam som hon inte tyckte om. Sen har ju godis varit en av de stora faktorerna att kunna lösa vårt problem. Hade jag inte kunnat muta henne efter kamningen, vet jag inte om jag någonsin lyckats.
Min katt var döv då jag köpte henne, tyvärr talade inte försäljaren om detta mer än att dom trodde hon hörde lite dåligt. Dock var jag förälskad i min katt från första ögonblicket, men fick betala fullt pris ändå. Var rädd att dom annars skulle sålt henne till ngn annan.
Som döv gillar hon inte att bli buren, eller att man håller fast henne. Men det kan ju bero på vad som helst. Kattens balans sitter ju i svansen.
Jag ångrar inte att jag köpte min älskade Chanti, trots att hon är döv. Hon är den pratsammaste katt jag någonsin ägt =)
Be healthy, keep up, and be you.
And love the cats
MC/ Efva
🙂
Härligt att höra hur bra det gått för er!
Jag har också en döv katt och hon pratar mycket och HÖGT! haha :)
Lägg gärna upp en bild på Chanti :)
Så härligt när du jobbat så länge med det att hon nu kan kammas utan massa bråk 🙂👍
Vill tillägga att kattens balans inte sitter i svansen 😉
Angående balans… Jag trodde mig veta att katterna hade balansen som vi människor i innerörat, och att Chanti (min döva katt) därför inte tyckte om att jag lyfte upp henne.
Men så kollade jag runt, och hittade bara att katterna håller balansen med hjälp av svansen?? Jag blev osäker och skrev bara svansen, utan att egentligen veta, eller ta reda på mer men jag tror dock ändå att det är i balanssinnet i innerörat…
Så om någon vet vad som egentligen gäller, är jag alltid glad att ha rätt info.
Roligt att jag fått kommentarer, känns alltid bra då det inte enbart är problem.
Be healthy, keep up, and be you.
And love the cats
MC/ Efva