6h bilresa med katt
Hej Min 6 månader gamla katt är introducerad till bilåkande sedan tidigare, då vi brukar ta med henne när vi hälsar på familjen eller åker ut till landstället. Hon har inget problem att sitta i transportburen. Det är när transportburen ställs i bilen som hon börjar sitt hejdlösa jamande. Förutom jamandet verkar hon inte stressad. När vi stannar bilen och släpper ut henne är lugn som vanligt, och skyndar inte ut ur transportburen. Hon verkar mer tala om att hon inte gillar att åka bil. Den längsta resa vi gjort med henne har varit 2 timmar lång. Hon hade då ett ihållande jamande under hela resan. Under slutet av resan låg hon avslappnat och blundade medan hon jamade. När vi hälsar på familjerna har vi börjat lägga märke till skillnaden på dit- och hemresan. Under ditresan är jamandet mycket mer påträngande och utan paus. Medan på hemresan, efter att ha fått vara ute i sele, fått nya intryck och aktiverat sig, är jamandet inte lika ihållande och högt. Hon tar några pauser mellan jamningarna. Nu i sommar ska vi åka på semester till fjällen vilket är en bilresa på ungefär 6 timmar härifrån. Jag skulle gärna vilja ha tips på hur vi kan underlätta bilresan. Tips på utfodring och toalett undanbedes. Vi tänker leka och aktivera henne ordentligt innan avfärd så att hon är trött och slut under bilresan, då vi som skrivet märkt skillnad på bilresor efter aktivering. Feliway-spray, fungerar det? Reagerar alla katter på Feliway? Jag tänker då min katt bryr sig inte om kattmynta exempelvis. Har du något annat tips? Eller är det hörselkåpor och tålamod som gäller. ;) Tack på förhand.

Testa att antingen lägga en handduks över buren så att det blir mörkt eller ställa buren så att hon ser ut.
Stolt ägare till tre La permer
Tack för tipset Monica. :) Att mörklägga buren har vi inte provat förut.
Är det någon som tror Feliway kan hjälpa?
Jag satsade på Feliway första gången jag skulle på en längre bilresa med min katt och att sitta nära, men inte svara. Sedan så lyssnade vi på Peter Jöback, vilket var vad som snurrade mycket hemma, för att det skulle kännas hemtamt. Den första milen så är och var han stressad, men sedan lugnar det sig.
Asså, är det bara jag som har dåliga erfarenheter av Feliway? >.<
Min kisse åkte bil bra, men blev lite stressad när man skulle stoppa in honom i buren. Så jag sprejade med Feliway för att det skulle gå bättre. Efter det har han ofta kissat i buren under bilresor…
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Du kan ju alltid ta lite pauser och gå ut med selen, eftersom kissen nu är van vid sele :P
Tack för era svar. Det var lite därför jag undrade över Feliway - om någon hade dåliga erfarenheter eller om den inte hjälp alls. Jättetråkigt det där med kisseriet. Jag tänker ändå ge Feliway ett försök. Efter att ha googlat runt verkar de allra flesta bli hjälpta av Feliway. Hoppas på det bästa. ;)
Jag vet ju inte egentligen om det hade med Feliway att göra, men det var det enda jag gjort annorlunda >.<