Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2926 ggr
[Olärd]
0

Stallkatt??

Jag vet vad ett stall är men vad innebär ett liv som Stallkatt? Jag fick 4 huskatts ungar i fredags. efter massa tårar, sömn brist och massa mjölk ersättnings shakes så överlevde bara två av de flaskmatade, en unge har haft privilegiet att vara mammas intresse från början. Nu diar alla 3 och mamman låter alla snutta och bli tvättade. Trots att de inte ens är 4 dygn gamla så har en i mammas bekantskapskrets redan framfört att en hane skulle hon vilja ha som stallkatt.. första reaktionen var "yes en potentiell ägare som folk nära mig känner personligen, mamma skulle inte framföra det om det inte var ett bra hem…" men nästa tanke blev. . "hem…?? han ska bo permanent i ett stall och utomhus utan att få krypa upp bredvid någon matte i sängen eller ligga i knät på husse i tv soffan en kall vinterdag" Är mina fördomar obefogade emot denna livsstil?

[dynamitella]
5

Nej. Självklart inte. Det är skillnad på hem och hem!

Jag, personligen, hade inte sålt en katt till någon som ska ha den som råttfångare och låta den komma och gå för vind och våg. Hellre någon som vill ha en kompis i huset som låter kisen sova inomhus i en säker och varm miljö. Men det är bara för att jag på senare tid ser katter som en hund, inte som "råttfångare". Det är helt okej för alla som tycker att utekatter och stallkatter är bra :) Alla får känna olika.

Däremot är det bättre än avlivning eller hemlöshet! Så för kräsen kan man inte vara. Leta efter bättre, går det inte så får det väl fungera :)

Cahira
4

Våra utekatter är gårdskatter och de brukar mysa i höet och har flera ställen de kan vara på i skydd mot väder vind och väta. De jagar möss på nätterna och sover eller håller oss sällskap då vi är ute på dagen. Stallkatter brukar få bra med uppmärksamhet av folket i stallet och väldigt tillfreds med livet :) De bör dock inte vara långhåriga.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Olärd]
2

Svårt låter som en bra deal men jag ser alla djur som hundar/människo barn. Vill gärna att han ska få bästa hemmet.. svårt. Tycker båda har poäng i det ni skriver.

[Olärd]
0

Blir mest rädd över att vi har -31C på vintern.

Cahira
4

Du kanske kan fråga kvinnan vad som händer med katten då det är så kallt?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nightcat]
9

Fråga om hon tänker kastrera honom :) Okastrerade stallkatter lever ett rätt hårt liv.

Ellenfyrkant
5

Så länge någon människa som är i stallet dagligen bär huvudansvaret och möjliggör varmt kryp in (typ uppvärmd sadelkammare) när kylan tränger sig på, så verkar det vara ett rätt så behagligt liv! Dock är det långt ifrån alla stallkatter som högprioriteras och erbjuds nödvändig veterinärvård. Jag känner till ett stort antal stall-/ lagårdskatter varav ingen är försäkrad.

Mvh Ellenfyrkant

[silkesnosen]
1

Det kan vara ett alldeles utmärkt liv för en katt, men om katten växer upp som skyddad innekatt, så kan det vara svårt att ställa om. Fråga vad det innebär när det gäller just det här hemmet. Kontakt, vaccinationer, mat och tryggt krypin.

Mymlan
10

#6 Jag hade hellre kastrerat katten innan den flyttar till nya hemmet i o m man kan idag kastrera tidigt. Många som säger de skall kastrera som sedan skiter i det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Rafflan
2

Jag vet 3 stall som har just stallkatter men alla stallkatterna kan komma in i bostadshuset om dem vill året runt och får sin mat i bostadshuset, så kolla vad hon menar med stallkatt :)

Mullemu
2

Vi har två kastrerade hankatter i stallet och de har det jättebra. Kattlucka in i stallet och även in till vårt uppvärmda omklädningsrum så en varm plats att sova/mysa på finns alltid när det är kallt och ruskigt ute. Likaså mat, vatten och veterinärvård vid behov.

Det går knappt ha ett stall utan katt eftersom man förvarar foder där vilket alltid lockar till sig gnagare. Katterna har en viktig arbetsuppgift och de är i min åsikt både värdefulla och uppskattade stallkompisar.

Den ena av dom är väldigt social och vill alltid vara med och "prata" när man mockar och pysslar. Mysigt!🙂

AgnetaB
6

Stallkatt för mig är inte så positivt pga mina erfarenheter i olika stall.I sadelkammaren kan jag ju säga att folk ej vill ha katter då de kan riva på sadlarna o det är ju där det brukar vara uppvärmt. El om det finns ett fika rum o inte alla vill ha katterna att riva i fikabröd mm. Ang mat så brukar det vara jag som förbarmar mig fast det står så många hästar där. Inte o tala om alla okastrerade o kattungar hit o dit som ingen tämjer.

Jag tycker att ofta så är det katter som bara kommit dit o då känner ingen något ansvar.

Stallkatt tycker jag är bra för hemlösa katter som är svåra ha inne (tex skygga) o att de självklart är kastrerade o får mat. Vill också de ska ha varm plats att ligga på då katter älskar värme. Tycker inte man behöver föda upp katter så de ska hamna i ett stall.

usch vad jag lät negativ:(

[dynamitella]
5

Jag har haft samma uppfattning :) Växte upp i stall och såg samma sak. Ofta även katter med brutna ben och dräktighet varje sommar. Ungarna dränktes om de inte gick att ge bort.

Så för mig är stallkatt något ganska negativt. Det är bara bra om detta hör till ovanligheterna!

Ellenfyrkant
3

Jag tror det är viktigt att du TS hör med intressenten hur den tänkt sig! Vilket värde har katten och vart ska den bo, vem sköter? Vart får den sova etc…

Mvh Ellenfyrkant

[Olärd]
7

Hej tack föe alla svar, jag har sett båda det ena och andra med stall katter, några som bott på ridskola som alla ungar gett uppmärksamhet som får vara i klubbstugan sen har jag sett sådana som knappt är välkomna och får knappt sova på höskullen. Ska kolla vart han får sova, hur vinter hållningen ser ut , hur hon tänkt med allt för jag håller honom hellre än att skicka honom till någon och oroa mig för honom. Han kommer bli full vaccinerad av mig iallafall, funderade på det med kastrering, vad är den bästa åldrern för det hälso mässigt?

[silkesnosen]
4

Alltså man kan kastrera från mkt tidig ålder, men jag kan ju anse att de ska ha hunnit växa och mogna lite, så kanske fyra-fem månader. Det är oftast innan könsmognaden.

vinteralvan
1

#15 Det finns veterinärer som kasterar vid 12 veckor. Det bästa är ju att kastrera dom innan dom säljs.

Rafflan
2

#15 det finns veterinärer som kastrerar redan vid 12 veckors ålder, dock tycker jag att den är en onödig risk att kastrerar så tidigt, jag kastrerar vid 6 månaders ålder, tidigare om dem visar att dem är könsmogna tidigare.

[Skyggisen]
2

#18 Idag kastrerar många vet redan vid 12 veckor,enl dom finns inget som bevisats skulle skada,det enda man tar i åtanke är nedsövningen.Vad menar du med risk? Är du vet?

[Nightcat]
1

#19 Risken att de dör under narkosen ökar med 20% från när de sövs när de är äldre. Honor har en högre dödlighet än hanar då det är ett större ingrep.

Ellenfyrkant
0

#20 vid vilken ålder går gränsen från "yngre" till "äldre"?

Mvh Ellenfyrkant

[Nightcat]
0

# 21

12 veckor till 4-6 månader är de "yngre". Honornas ingrep är mer komplicerat än hanarnas och behöver vara sövda mycket längre. Min veterinär kastrerar hanar från 4månader och 6månader för honor. De flesta veterinärer brukar dock sätta kastrerings gränsen vid tidigast 6 månader för båda könen.

Mison
5

Ett liv som enbart stallkatt, anser inte jag är ett värdigt liv för en katt. Allra helst för en kattunge som har hela livet framför sig. Det är inga som helst problem att hitta hem till kattungar Se bara till att vara noga Avmaska och vaccinera och ta bra betalt, så ökar chansen till ett vettigt hem. Vill en människa enbart ha en stallkatt, tycker jag hon kan vända sig till ett Katthem, och ta emot en katt som har svårt att anpassa sig inomhus, och därför kan behöva få bo i ett stall istället. Men nej, aldrig skulle jag lämna kattungar till ett sånt öde

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Thaeri
3

#20, har du statistik som verkligen stödjer det du säger?

Och då menar jag när det gäller sövning av friska katter, att yngre kissar blir extra känsliga när de är sjuka känns rätt så logiskt.

För av det jag kunnat läsa mig till är det tvärtom nämligen, att dödligheten är mindre för kattungar som kastreras som små jämfört med de som är 6 månader eller äldre.

Thaeri
0

Dubbelt

[Nightcat]
0

#24 Ska se om jag kan få tag i uppgifterna från föreläsningen jag var på :) Uppgifterna kommer i alla fall från England där fler kastrerar tidigare.

Däremot passade jag på att fråga min veterinär om det här. Hon sa att hankatter skulle hon kunna tänka sig kastrera när de är mindre eftersom en operation på dem kan gå på 20 min och de behöver ytterst lite narkos. Däremot honkatter är det extra riskabelt eftersom det är en väldigt stor operation. Hon kastrerar inte honkatter vid ens 6månader om de är väldigt små eller magra då risken ökar för att de inte ska vakna upp. 

Skulle vara intressant om fler frågade sina veterinärer och vad de säger. 🙂

[Olärd]
6

Hej igen,  jag har blitt mer disträ emot detta efter att jah pratat med folk som har katter i sina stall,  låter som ett nödvändigt ont för dem och fler som vill ha hemma boende missar har hört av sig så jag har lagt deras intresse anmälan ovan stallkatts förfrågan.  Förbehåller rätten som ägare att sälja till den som känns rätt i hjärtat!

Katthemsmatten
5

TS, att bli stallkatt för en skygg/förvildad katt är bättre än att gå utan någon form av hem. Men dina katter kommer vara fullt domesticerade, tama och trygga. För dem skulle det inte vara optimalt att bli stallkatter.

Tipsa din mors bekant om att kontakta kattorganisationer i er närhet. Det finns alltlid katter som inte trivs allt för nära människor, men som behöver en vrå skyddad för väder och vind samt vatten, mat och tillsyn. För dem kan ett stall vara OK.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Olärd]
1

#28 men du det var en fantastisk idé!  Det ska jag vidarebefordra!

Katthemsmatten
1

#29 Jag glömde nämna att de även ska vara kastrerade och få veterinärvård när så krävs.

Hoppas du kan sälja in idén hos din mors vänner.

[Olärd]
0

#28 men du det var en fantastisk idé!  Det ska jag vidarebefordra!

AgnetaB
3

Håller också med katthemmsmatten. Är ju perfekt för förvildade katter att bo i ett stall o få slippa bli blöta o få mat men även hålla råttbeståndet nere. Bara de är kastrerade så är det ju bra.

Såg på FB då de letar hem förtvivlat till katter som befinner sig fritt i NYköping i en lada el så men kommer ej ihåg om vilket katthem det var som behövde hjälp. Kanske var de livbojen el djurens chans.

Tusen
1

Vår ena katt har själv valt att bli stallkatt. Hon var innekatt som ung men ju äldre hon blev desto oftare stannade hon kvar i stallet. 
Idag är hon 7 år. Jobbar i ett eget stall men hjälper gärna till i grannstallet. Hon har mat och vatten dygnet runt och året runt. Människor som kommer och kelar med henne varje dag och på nätterna sover hon antingen i sadelkammaren, i höet/halmen eller på hästryggarna. Ibland vill hon komma in men efter bara 5 minuter vill hon ut igen. Detta oavsett väderlek och temperatur.

Jag tror INTE att hon hade valt det livet om det hade varit hemskt eller sämre än att vara innekatt eller både och.

Katthemsmatten
1

#33 Din katt har gjort ett aktivt val till skillnad från de katter som tråden är skapade om. Självklart ska din katt få fortsätta leva så. Ni ser ju till att hon får all den omsorg som man som ägare är skyldig att ge.

Som TS beskrev den som ville ha en av hennes kattungar får jag en känsla av att det inte är riktigt så det upplägget var tänkt. Tråkigt nog.

Tusen
0

#34 Vad jag menar är bara att vara "stallkatt" inte likställs med att katten får ett dåligt liv. 🙂

Katthemsmatten
3

#35 Om katten ser det som dåligt beror nog på omständigheterna. Den katt du skrev om har gjort ett aktivt val. Det finns bra och dåliga stallägare. De bra/goda ser till att katten får mat utöver de möss/råttor de fångar. De blir kastrerade och de har en ren, torr och trygg sovplats. Blir den sjuk eller skadad kommer den till veterinär och den blir regelbundet avmaskad och vaccinerad. Motsatsen = dålig stallägare och inte bra för katten.

DivinA
1

Kolla upp om den har möjlighet att vara i värmen som de stallkatter jag känner till och så att de blir matade! (Inte alla som fattar att tillgången på råttor inte alltid är tillräcklig) och kastrera själv innan du säljer! En stallkatt har ofta ett jättespännande och trivsamt liv om den bara får lite stöd från människor. Tamdjur är tamdjur. :)