Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 5686 ggr
elli-kleo
1

kattuppfödning utan att gå back

Hej! Någon gång i mitt liv skulle jag vilja föda upp katter. Självklart renrasiga och registrerad uppfödare. Att föda upp katter är inget man blir rik på direkt. Oftast går man +- noll vad jag förstår. Men man får se det som en hobby att föda upp friska rastypiska katter. Men har även hört folk som hela tiden går back. Gäller det vissa raser som behöver göra många tester osv? Är siames (/oriental) och burma dyra att föda upp? När man räknar ut vad man lagt ut räknar man med allt då som tex sand/mat åtgång och utställnings kostnader m.m. Såklart så går man mer back om man bara får en kattunge men det är ju inget som man kan förutspå. Finns det seriösa uppfödare som tjänar några kronor på sin uppfödning? Är inte ute efter att tjäna pengar utan snarare att undvika att gå back.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[Mustangcab]
2

Jag tror att om du vill gå + på något så ska du ägna dig åt annat än kattuppfödning. Det är inte enbart tester som kostar utan utstälningar dit du ska ta dig till och från och ligga över någonstans. Ser du kattupfödning såsom hobby och inte ser det som att du ska gå med vinst utan snarare förlust i stort sett räknat över tiden så blir du säkerligen  en bra uppfödare. Sagt av en som inte ägnar sig åt uppfdöning.

elli-kleo
1

Självklart är det inte bara tester som kostar! Memade om vissa raser behöver testas för fler sjukdomar än andra! Utställningar skrev jag också, men har inte skrivit allt som man ska betala tror du missförstått mitt inlägg lite :)

Nerdysiamese
3

Det varierar nog jättemycket från kull till kull, hur mycket komplikationer som uppstår och om man får fram ungar som är bra avelsmatrial så brukar man kunna sälja ungen för lite mer om den ska gå i avel, då blir det ju lättare att gå jämnt ut. Men för varje unge du behåller eller sätter på foder riskerar du ju också att gå mycket back på. Jag har fått höra att det blir svårare att gå jämnt ut med raser som BYB konkurrerar med (med påhittade % hit och dit) då dom ofta tar mindre betalt tvingar dom också ner priset för raskatterna för många annars uppfattar en som "dyr" annars. Sedan är ju panikprisdumpningar pga ålder olika vanligt i olika raser, det blir ju såklart svårare ju vanligare det problemet är för rasen du valt och i området du föder upp i

Medarbetare på Datorspel I Fokus

elli-kleo
2

#3 tack för svartet! Bland BYBarna verkar det mest vanligt att påstå att katterna är av raser som är långhåriga (?) Vilket jag inte är intresserad av i nuläget. Om det blir något i framtiden blir det nog i en mindre skala. Vill att ungarna ska få födas i en trygg miljö och kan få all uppmärksamhet dom behöver. Men hur vanligt är det igentligen att gå back om man bortser från tex komplikationer som kejsarsnitt och så?

Mona22
4

Om man säger såhär. Har du inte råd att gå back så börja inte med uppfödning. För mig är det en hobby och en hobby kostar.

grandma
4

TS Jag skulle, om jag var du, gå in på hemsidorna hos uppfödare av de raser som intresserar dig. Där står det ofta vilka tester som görs och gå gärna in på flera från samma ras då alla inte är lika öppna med eventuella ärftliga sjukdomar som kan finnas.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Silvestris
4

Skattemässigt har du rätt att dra av alla kostnader som kan kopplas till uppfödningen och där ingår ju vardagskostnader som mat och sand. En del tycker att det är fel, men det är Skatteverkets regler som gäller och räknar man efter vad man har rätt att göra avdrag för går du back. Det krävs en stor verksamhet för att gå med vinst.

elli-kleo
1

#5 självklart måste man ha råd att gå många tusen back. Har aldrig sagt att jag inte har råd och om jag ska starta uppfödning är det många år framåt. #6 Tack för tipset #7 är inte ute efter att gå med vinst

Rafflan
3

Det beror på, har du katterna ENBART för avel går du back då du räknar in utställning, kattmat, Kattsand, försäkring, osv.

Har du katt för att du VILL HA katt och tycker utställning är kul gå du + eller +/-0.

Räknat på det lite och testerna av honan och låna hanen + det man gör med ungarna går man + på eller +/-0 om det bli ovanligt få ungar. Men uppfödare räknar även in det vi andra kattägare betalar för givet, som Kattsand, mat, försäkring osv…

Mullemu
2

Jag, som över huvud taget inte håller på med avel, undrar varför man inte tar ut priser så att man åtminstone går jämnt upp eller t o m med en liten vinst? Är prissättning fel eftersom detta är så vanligt?

Silvestris
1

Det är enkelt, folk betalar inte hur mycket som helst för en katt. Kunde jag tjäna pengar på att föda upp katter skulle jag lätt försöka livnära mig på kattuppfödning.

Nerdysiamese
1

#10 du har ju konkurrens när du säljer kattungar, om ungarna man tagit fram har varit ovanligt krävande så skulle du behöva ta betydligt mycket mer betalt än dina konkurrenter, och då vänder sig ju köpare hällre till dom som har billigare ungar oftast, och kan resultera i att du inte blir av med dom.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Mustangcab]
0

# 12 Det tror jag i och för sig inte, men det ligger lite sanning i det då det finns intervaller för hur vanliga vissa raser är och populära.

AgnetaB
11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känns också som det av någon anledning skulle vara fult att tjäna pengar på just katter. Ingen pratar så mycket om pengar gällande mina hästar.

Ska jag visa en liten sötnos fast han ej är en katt:) 45cm hög o 8kg tung vid födseln!

[Mustangcab]
0

# 14 Det är huskattavlen och BYB som gör att kattpriserna inte har sin plats. Hundar får ju kosta som bekant.

Silvestris
3

Fast har du haft en kull som drabbats av någon slags infektion och därför krävt veterinärvård blir ju den kullen dyrare att föda upp än en frisk kull och vilken köpare är beredd att betala MER för en kattunge med en sjukdomshistoria än för en kattunge utan sjukdomshistoria?

Det är ju lite det som blir svårt med att sätta pris efter exakt de omkostnader man haft för när det blir dyrare handlar det ofta om veterinärvård och mediciner… inte typiskt sådant som är positiva säljargument.

Har du fördyrade utgifter för att du tex. har importerat så är det ett säljargument gentemot andra uppfödare men de flesta sällskapsköpare struntar ju i om pappan är från Sverige eller från Frankrike. Då har du inte så mycket till säljargument.

Mystroll
1

Tänker att #13 menar att varför man inte kan sätta ett standardpris som man i snitt går plus på. Alltså, man kanske går +-0 eller lite back på en kull som har krävt extra vet-vård men kan ta igen det på en kull som inte kräver extra vet-vård.  Så över två-tre kullar så har man gått jämnt ut eller lite plus.

Tänker också att det har och göra med att det ses som lite fult att tjäna pengar på kattuppfödning. Att man inte ses som seriös utan bara bryr sig om pengar då. Det är iaf dom åsikterna jag har sett på olika forum när frågan har kommit upp. Konstigt egentligen, du kan ju tjäna pengar på hästavel och hunduppfödning. Det är inte några enorma summor som folk tror men man måste ju inte gå back hela tiden iaf som jag har förstått det.

grandma
1

Som #7 skrev så behövs det uppfödning i stor skala för att man ska tjäna på det. Man måste ju ha ganska stora utrymmen då man inte får ha för många katter under samma tak. Jag kommer inte i håg var gränsen går men det kan säkert nån av uppfödarna här säga direkt. Vet större ställen men där är det flera delägare till katteriet.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh//