Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4060 ggr
impo123
0

Parning

Vi ska snart få hem en liten katt hona. Hon är en blandras mellan norskskogskatt/ Birma / Maine coon. Min mamma vill kanske para henne med våran Maine coon hane. Så jag började kolla runt lite om det. På de flesta ställena står det att man inte ska/ får para blandras men raskatt. Så jag undrar hur det ligger till med det. Kanske att jag missuppfattat. 

Ps. Kanske fel grupp..

// jennifer

[Mustangcab]
23

Skulle rekommendera er att inte göra det. Huskatter finns det så att det blir över av det för det är vad det kommer att bli.

impo123
0

Jag är mycket medveten om allt det där. Men jag ville bara veta.

// jennifer

OberonsMatte
11

Är er hane en katt med stamtavla föreslår jag att ni frågar hans uppfödare om vad hon/han tycker om avelsplanerna…

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
20

Det är ingen bra ide. Ni har inte ens fått hem honkatten och redan funderat på att para henne? :( Att avla är inte bara att framställa söta kattungar utan man ska ha ett mål med sin avel.

Om det nu är en renrasig Maine Coon-hane med stamtavla bör ni först och främst HCM-scanna, Höftleds röntga och PK-def testa din hane innan användning i avel. och om ni ska para den med blandishonan ska den göra minst samma tester

lite info om pk-test: http://www.vgl.ucdavis.edu/services/pkdeficiency.php

impo123
0

Nej, det är ingen stamtavla på honom. Vi skulle få det av henne men fick det aldrig..

// jennifer

impo123
0

Det är ju fortfarande inte bestämt än men om vi gör det ska vi ju självklart läsa på och göra allt rätt men ville bara veta om det är okej att para dem.

// jennifer

SpattFia
15

#5 & #6 i så fall är er hane också en huskatt och som nämnt tidigare så är huskattmarknaden mättad så som svar så anser jag att nej, det är inte okej att para dem.

[Nightcat]
2

Du kan göra det men du får nog rätt svårt att få sålt dem :) Du bör också läsa på om alla lagar och regler som gäller katter.

OberonsMatte
18

Har ni inte fått stamtavlan kan ni utgå ifrån att katten inte har och aldrig har haft någon stamtavla och därför bör inte han (heller) användas i avel. Vill man ägna sig åt seriös avel är det varken huskattavel eller suspekt blandrasavel man ska ägna sig åt.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
18

Jag menar inte att förringa dina katters egenvärde på något sätt, det hoppas jag att du förstår. De är bara inte lämpliga att använda i avel. Mina egna katter (som jag själv tycker är finast och mysigast i världen) är också kastrerade och har inte heller använts i avel. Även när det gäller raskatter med stamtavlor är det enbart ett fåtal som "behöver" användas i avel.

Sajtvärd Katter iFokus

impo123
0

Okej, tack för alla svar! :)

// jennifer

elli-kleo
9

Du har redan fått bra svar. Men vill tillägga att kattungar behöver vaccineras x 2, veterinär undersökas, avmaskas ev. Kastreras och id-märkas. Dessa kostnader gör att du nog kommer gå back på en kull som bara bidrar till ännu fler huskatter.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

fvanilla
7

#5 Det låter som ett klassiskt knep av BYBare. "Vi skickar stamtavlan i efterhand". Ingen raskattsuppfödare gör detta. Man får alltid stamtavlan vid kattköpet, eller ett registreringsintyg. Många vet inte detta dock, och blir därmed lurade.

#8, #9, #10 och #12 skrev bra inlägg!

annzoo
3

#5 mest troligt är det en som föder upp katter och lurar folk med sk renrasiga fast inte ger stamtavlan eller så kan stamtavlan försvunnit i posten. Ni kan ju ta kontakt med uppfödaren igen och fråga, ni har ju uppgifterna på köpeavtalet. 

Ett säkert sätt att veta de är oseriösa uppfödare som lurar köparna till att köpa renrasiga men inte ger stamtavla. Är att de renrasiga katterna är mycket billigare än normalpriset. Kostar en renrasig tex mellan 7-9000kr och ni köpte en felfri kattunge för 5000kr är det en varningsklocka! Har ni inte skrivit något papper på köpet dvs inget kontrakt med uppgifter om katten, eran och uppfödarens adress med bådas underskrifter så är ni grundlurade. Även om katten är under 12v, inte vaccinerad eller id-märkt.

impo123
0

Vi har många gånger försökt få tag på uppfödaren. Men hon vägrar svara. Vi ville ju ställa ut honom men det blir ju inte av nu tyvärr..

Säger ännu en gång tack för alla svar.:)

// jennifer

ElinaPersson
4

#15 Ni kan ju alltid ställa ut honom som huskatt, tyvärr kan han ju inte vinna några certifikat men kan vara minst lika kul att få en bedömning på honom 😉

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

-Cissi-
0

#13 Säg inte att ingen raskattuppfödare skickar stamtavlan i efterhand, jag fick min på posten för att den inte hade hunnit komma fram innan jag hämtade min katt.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MonicaLagerquist
2

#17 Jo så kan det bli ibland men då ska man få ett intyg istället för stamtavlan att kattungen är under registrering.

Stolt ägare till tre La permer

ElinaPersson
1

#17 Samma här! 😃 men fick precis som #18 säger, ett intyg på att katten var under reg :) alla andra papper var också på sin plats och jag kan inte vara annat än nöjd med min uppfödare ❤️

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

-Cissi-
0

#19 :) Hehe :P då är jag inte ensam eller nått :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

19Mikaela93
0

En bekant till mig fick också stamtavlan med posten, hon köpte katten på avbetalning och fick stamtavlan när katten var betald :)

///Mickan

-Cissi-
0

#21 Det är faktiskt rätt smart :)

Jag mejlade min uppfödare ett par gr innan hon skickade iväg stamtavlan men det var för att hon helt hade glömt och att hon hade varigt in på sjukhuset en sväng :/

[Mustangcab]
1

# 15 Skaffa ett huskattsbevis från SVERAK. Se till att han har alla vaccinationer i ordning och är kastrerad så kan ni ställa ut honom i huskattsklassen. Det är inte så mångs om bevärar sig med att göra det.

MonicaLagerquist
2

#21 Som SVERAK ansluten uppfödare får du inte behålla stamtavlan. Den ska följa med katten.

Jag släpper inte iväg en katt förens den är fullbetald om jag inte vet att jag kommer att få mina pengar. Stamtavlan följer katten när den flyttar.

#15 Ta kontakt med uppfödarens klubb eller med SVERAK så kan de hjälpa er att få ut stamtavlan om det är en raskatt ni har köpt.

fvanilla
2

#15 Kontakta rasringen uppfödaren är med i. Om det nu faktiskt är en registrerad uppfödare och inte en BYB, dvs.

Som #24 sa, det ska antingen följa med en stamtavla ELLER ett registreringsintyg. Särskilt nu med risk för lurendrejare som tjänar pengar på att lura folk på Blocket, som vi har sett så många gånger: "stamtavlan skickas senare med posten" (en stamtavla som inte ens finns), sen när man ringer uppfödaren så svarar dom aldrig.

Bumsibum
0

tror de skulle funka.,..varför skulle de inte.. :P ?
min pappa har en massa blandat i blodet min mamma är "renrasig" svensk o de fick 5 ungar ändå ;) ;) ;)

impo123
0

Så om jag fattat detta rätt så behöver man ingen stamtavla på katten för att ställa ut den som huskatt fastän den inte är en huskatt.

// jennifer

fvanilla
0

#27 Fast har den inte stamtavla är det en huskatt. Då skaffar man huskattsbevis och ställer ut den i huskattsklass.

impo123
0

Okej, då fattar jag! :)

// jennifer

Bumsibum
1

jo, men jag tycker de e så jädrans LÖJLIGT!! så länge katterna får ett bra hem kvittar de om de är en mixad katt, eller en "vanlig" bondkatt eller en norskskugskatt med stamtavla.. finns folk som GÄRNA vill ha katt men inte har råd att fixa upp 5000 eller mer för en katt utan nöjer sig med en "vanlig"  för 100 kr.. eller en "blandras" för 500 kr.. de kvittar väll ändå vad en katt har för raser lika mkt värda ändå.. i mina ögon att finnas liksom..

de är ju en annan femma att låta sin katt gå ute okastrerad men inte om man har den inne o tar en kull på den… de får ju hem liksom !!!

vinteralvan
10

#30 Det är överskott på huskatter, det är det som är problemet och anledningen till att det finns 100 000 hemlösa katter i Sverige.

Bumsibum
1

ok.. fast dessa hon tänker para deras ungar tror jag ju inte blir hemlösa.. + vill de flesta ha ungar och inte en katt de inte vet åldern på som kan vara allt mellan 3 - 7 år.. tyvärr är de så… sen tycker jag att man får betala sjukt mycket för en vuxen katt på katthem..sorligt nog. Plus så tar man en katt från ett katthem som levt ute en viss tid blir ju aldrig helt tam… oftast skygga och håller sig undan.. så.. tyvärr vill de flesta ha 12 veckors ungar som kommer från mamman.. och inget katthem eller direkt utefrån.

Katthemsmatten
26

Landet är fullt av hemlösa katter, unga, gamla, långhåriga, korthåriga. Marknaden är mättad så varför i hela friden göra ont värre genom att skaffa ännu flera huskatter som ska få hem. Och till skillnad från #30 som tycks ta väldigt lättvindigt på det hela för att 'de får ju hem liksom', så vet jag var det slutar - i rännstenen eller i bästa fall på ett katthem.

De flesta av de mest blåögda kattägarna som vill ha en kull 'för hon är ju så söt' har inte fattat att bara för att de möjligen lyckas prångla ut sina kattungar till hem så är det ingen garanti för att katterna hamnar i goda hem där de blir kastrerade och inte bidrar till överbefolkningen av hemlösa katter.

Just nu upplever alla katthem en babyboom som är enorm. Det finns födande honor i vart och vartannat jourhem. Kattungar hittas i plastpåsar, soptunnor, ihoptejpade kartonger för att bara nämna något. Och då har jag inte tagit upp alla dem som dränks eller slås ihjäl för att ägarna till de vuxna katterna inte vill kosta på en kastration. Det är inte en annan femma om man låter sin katt gå ute okastrerad. Det är precis lika mycket ett bidrag till BYB och hemlösproblematiken.

Praktisera en vecka eller två på ett katthem så kanske ni börjar förstå magnituden av den problematik och den tragik som finns!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Bumsibum
0

sänk priset på era katter då..så folk vill köpa dom!

Niiinah92
18

#32 det föds jättemånga kattungar på katthemmen så här års så vill man ha kattunge är de inte svåra att hitta. 

Sjukt mycket??? Vet inte hur det är på de katthem du varit på men där jag adopterade min kostade hon 1000:- och då var hon vaccinerad, ID-märkt och kastrerad= Inte dyrt alls, snarare tvärtom, billigt som tusan! De får knappast får igen det de lagt ut. 

Jodå även katter som levt ute en längre tid eller är födda ute kan bli riktigt tama och mysiga, mycket beror på kattens personlighet, bakgrund och hantering.

Vilka är de här "de flesta" du pratar om?? Varför skulle de inte vilja adoptera vuxna eller kattungar från katthem?

Katthemsmatten
19

#34 Har du någon aning om vad det kostar att kastrera, id-märka, avmaska och vaccinera katter? Priset för katterna är knappt självkostnadspris. Och till det jag redan räknat upp kommer kostnader för foder och sand i minimum 12 veckor för mor och barn. Bor de dessutom på ett katthem finns det fasta kostnader som ska täckas: el, vatten, hyra etc. Tror du att katthem tjänar pengar på sina katter är du faktiskt, ursäkta klarspråk, mer naiv än tillåtet.

MonicaLagerquist
15

#34 Jag tänker då inte sänka priset på mina katter. De är värda vart enda öre och är man inte villig att betala så ska man inte ha katt.

Jag går +- noll (oftast minus på min uppfödning)

#32 är 700-1000 för mycket för en kastrerad vaccinerad och besiktigad katt?

Det finns massor av kattungar från katthem som är 12 veckor och helt tama.

Nerdysiamese
32

#30 jag rekommenderar att du kollar runt lite på sidan vad vi menar med ras eller huskatt, det är inte så illa som någon form av kattrasism, om jag förstår det rätt så är det vad du verkas ha uppfattat det folk menar.

en raskatt kostar inte 7000 för att den är "finare", en raskatt kostar för att man måste förlja strikta regler för både hälsa och utseende för att få registrera sin kull som raskattungar.
ett annat ord för raskattsavel är kontrollerad avel då det styrs av organisationer och kattklubbar för att går rätt till.
kostnaderna för tester och åtgärder man behöver göra för att följa reglerna gör att det är vanligt att man går back på sina kulla som registrerad uppfödare.

sedan som påpekats så är ytterligare en anledning till att huskattungar är så billiga att det finns ett absurt överskott av huskatter,  det har resulterat i att folk ser katter som en köp och släng vara, väldigt få huskatter är försäkrade och får inte gå till veterinären när dom behöver vård då det "bara är att skjuta av katten" om den blir jobbig, folk vill inte lägga pengar på något som var i stort sett gratis.

så om man värnar om katters hälsa och ökade status i sverige så bör man inte avla på huskatter förrän det finns hem åt alla huskatter som redan lever.

katter är liv och skall ha ett värde där efter, 100 kr för en katt är inte okej…

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Katthemsmatten
1

#38 Suveränt bra inlägg!!

Bumsibum
2

mina katter kosta 1 kr och 25 kr… de har de hur bra som helst…. lika älskade som om de kostat 7000 kr.. kastrering 700 vardera.. har katt för sällskapets skull inte för de e fint med en viss ras… hade jag haft en katt jag gett 1 kr för och en katt jag gett 10 000 kr för hade jag ändå behandlat de lika, älskat de lika mkt!

Katthemsmatten
8

#40 Bra att du har kastrerade och att du hittat en billig veterinär. Hur är det med avmaskning, vaccination och id-märkning?

Dessvärre kan jag bara konstatera att allt för många kattköpare som givit 25.- för sin katt inte lägger ned ett antal hundralappar för att kastrera sin katt och så är cirkusen igång enligt det jag skrev i # 33.

fvanilla
15

#30 Om man inte har råd med 5000kr för köpa en katt, hur har man då råd med att ha en katt? En katt kostar ju lätt mer än 5000kr per år.

#40 Ingen har sagt att "det är fint med en viss ras" (är det därför hundägare köper rashundar, t.ex? Ska också hundägare få "rätten" att få gratishundar? Ska rashundar också slutas avlas på och "låta hundar köpas som sällskap, och inte för att det är fint med en viss ras"? Jag skaffade f.ö mina katter som sällskap, inte för att de var "finare".), och du tänker bara hur du själv gör och tänker. Tänk utanför dig själv. Hur många gratiskatter behandlas inte illa? Vilka katter är det som går ute hungriga och hemlösa på gatorna och fyller upp mer än vad det finns plats för egentligen på katthemmen? Det är inte raskatter, kan jag säga dig. Avlar man till fler huskatter, så slutar det med att FLER huskatter går hemlösa. Även om inte ens egna kattungar blir hemlösa, så tar de plats ifrån de hemlösa huskatterna. Så är det.

Bumsibum
0

#42… jo men 5000 om året e ju ingenting som upp med 5000 eller mer på en och samma gång… sen tycker jag att ras-katter kostar oftast mer än 5000.. har sett en del för 10-12.000 med.. de är mer rimligt att ge för en hund i min smak.

Niiinah92
13

#40 det är inte vad saken handlar om, jag älskar min hankatt som jag betalade 0 kr för lika mycket som jag älskar min honkatt jag adopterade för 1000 kr, det betyder inte att jag villigt skulle stödja huskattsaveln, det är den det är fel på, inte själva katterna. Att uppfödare av raskatter tar ut mer i pris är för att de har LAGT UT mer på katterna i form av tester, avgifter etc. etc. och inte för att katterna skulle vara mer värda att älska…….

fvanilla
15

#43 Så en katt är mindre värd än en hund? Vet du hur dyrt det är att föda upp katter seriöst efter regler och regulationer? I vissa fall måste de importera in katter ifrån en annan världsdel. Sen kommer hälsotester, och de är inte alls så billiga.

Varför bör en hund få kosta mer än en katt?

Katthemsmatten
15

#43 Om du tycker att 5.000.- på en gång är mycket ska du inte skaffa katt. Det och mer därtill är vad du ska vara beredd att slanta upp när kisse blir sjuk och hamnar hos veterinären. Inköpet av en katt kan du alltid planera för och spara till, men sjukdom måste du ha sparat ihop till i förtid även om du har katten försäkrad. Självrisk + rörlig självrisk måste du kunna ha pengar till. En sak är säker: är du inte beredd att betala en rimlig köpeskilling för din katt lär du inte vara beredd att bekosta vare sig försäkring eller veterinärvård heller. Det är just det här vi i hittekattssvängen vill komma åt - alla katter har rätt till ett värdigt liv. Och det får de inte utan ägare som är beredda att ta det fulla ansvaret för dem!

Bumsibum
0

för jag kan tänka mig att ha en "blandras katt" och då vill man inte ge hur mkt som helst som om de vorre en vacker norskskuggskatt eller liknande… ska jag ha hund ska de vara renrasig… grand danois… och då får man ju betala en 10.000 - 15.000 lax… en katt kan man få för 1kr - 500 kr… de är jag nöjd med… helt ärligt.. och då ska de vara en kattunge från början… (samma med hund en valp från början)

skulle jag köpa en katt för flera 1000 ska de vara en raskatt men de ör jag inte intresserad av att ha,… men när de gäller hund vill jag enbart ha renrasiga. Så därför..

Nerdysiamese
11

som sagt, anledningen till att du får en katt för 100 kr är ju för att dom kan ha i stort sett vilka defekter som helst, hur inavlade som helst, bära på vilka sjukdommar som helst och är vare sig id-märkta, vaccinerade eller veterinärsbesiktigade, så du får säga till om jag har fel nu men, så katters hälsa är inte viktig att lägga pengar på?

försäkringen för katten skulle kosta mer per månad än det du köpt katten för.

en norsk skogkatt ligger snarare på 7000 den också om inte mindre många gånger då den är relativt vanlig att föda upp.

EDIT: inser precis att för 100 kr skulle jag knappt kunna mata min ena katt i en ynka vecka… o.0

har visserligen valt ett ganska dyrt foderalternativ, men ett jag har valt för deras hälsas skull.

fvanilla
9

#47 Om man vill ha en norsk skogkatt så får man helt enkelt lägga ut pengarna. Ingen säger att du inte kan ha huskatt. De kommer ju också i långhår precis som en norsk skogkatt, så då kan man ju välja en sån. Du får ju ha blandrashund om du vill också.

Varför köper du inte hund som sällskap och istället för att det ska vara fint med en ras?

Ser du nu hur konstig den frågan är? Du köper hund efter din livsstil och dina önskemål. Jag köpte mina raser för det är dom raserna jag vill ha. Dessa katter passar också mina behov och min livsstil efter pälsvård, aktivitet, pratighet, om de är stora eller små eller medel i storlek osv. Jag vill inte ha en huskatt, en ragdoll, en norsk skogkatt, en maine coon, ett brittiskt korthår, osv. Jag vill ha dessa raserna.

Sen tycker jag det är synd att du tycker att katter ska bara kosta 1kr-500kr. Där kan ju inte vaccination, ID-chippning, och hälsotester vara inräknade. (Skulle du köpt en hund ovaccinerad, t.ex?) HCM finns ju hos runt 10% av alla katter. Epilepsi är också vanligt. Vore det inte synd om du köpte en katt och de dog inom några år p.ga dessa vanliga och ärftliga sjukdomar varav en av dom man kan testa emot?

Mystroll
9

Och hur ska man ha råd att faktiskt ta hand om en katt om man bara har råd att betala en hundring för den? Kastrering, vaccination, försäkring, veterinärvård vid olyckor foder, Kattsand etc

Och sen så får inte alls alla huskatter hem, långt ifrån. Vi ha någonstans mellan 100 000 -150 000 hemlösa katter i Sverige. Varför riskera att bidra ytterligare till det?

Bumsibum
0

bara gav ett exempel hade jag velat ha en NSK hadde jag sparat ihop till de, men i just katter är de inte viktigt för mig me en ras… de är mer viktigt i hundar för min del, sen i framtiden när jag skaffar hund, fall du inte viste kan man ha både hund och katt.. jag vill inte ha blandrashund.. men blandraskatt funkar för mig.

#50… om du köoer en katt för 7000… får man ju inte den kastrerad precis..

fvanilla
7

#51 Då behöver du inte skaffa en. Har du inga särskilda önskemål, så kan du ju t.ex gå till ett katthem. Finns många fina och trevliga huskatter där som behöver ett hem. För mig är det viktigt med BÅDE katter och råttor att de kommer ifrån en seriös uppfödare där de bryr sig om hälsan och ungarna de föder upp. Alla mina katter och råttor har stamtavla ifrån uppfödare som är noga med deras uppföda djurs hälsa och välmående.

Min ena katt fick jag för 3000kr. Han var runt fem månader och därför billigare, plus kastrerad, OCH med stamtavla.

Mystroll
9

#51 Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Om du tycker att det är dyrt att betala en tusenlapp för en katt hur fasiken ska du ha råd kastrera, försäkra och ta hand om den?

Poängen är inte om det är viktigt eller inte med en viss ras för dig utan om katternas mående. Huskatter behandlas som någon slags slit och släng vara idag. Marknaden är mättad och det finns fler hemlösa katter än vad katthemena rimligtvis kan ta hand om - och dom blir fler hela tiden eftersom alla ska "bara ta en kull" på sin söta katt. En katt som kostar 500 kommer med största sannolikhet inte vara besiktad och vaccinerad eller komma från testade föräldrar.

[Mustangcab]
0

I din info så står det att  du redan har hund. Varför säger du OM du skaffar hund ska den vara rasren🤔

viktoria91
1

#54 Den är kanske inte renrasig och därmed ingen "riktig" hund för henne.0:)

Nerdysiamese
2

#51 det är många uppfödare som kastrerar kattungarna innan leverans om dom säljs till sällskap då problemet med att folk andvänder katterna till huskattsavel ökat, så du kan gott och väl få en kastrerad raskattunge för 7000.

Eine
3

#56 ,Ja precis. Kastrerad,fullvaccinerad, chipmärkt, besiktad och med stamtavla! Plus en känd bakgrund !

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

elli-kleo
3

Men herregud vilken hemskt tråkig stämmning det ska bli i alla diskussioner. Jag har redan skrivit det jag vill till TS i mitt inlägg #12 Men nu börjar det till och med pratas om hundar. Jag förstår faktiskt varför vissa tycker att det är viktigare att ha en renrasig hund än en katt. Missförstå mig inte och tro att jag tycker så, men jag personligen har förståelse för det. Därimot så tycker jag inte att 1000 kr är dyrt för en kattunge som är vaccinerad och besiktad och kastrering och idmärkning ska man ha råd med sen. Hyffsat bra mat och en försäkring bör man kosta på. Men förstår att vissa inte vill lägga 7000 + på en raskatt. Vilket djur man än skaffar så måste man ha råd att äga den och ge den veterinär vård (iaf vid mindre skador) vid större skador anser ju vissa att det är snällare mot djuret att somna in. Så om man inte har försäkring lär man ha en bra lön eller pengar på ett sparkonto.

Rumblebee
11

#30 Så… alla katter, oavsett ras har samma värde i dina ögon. Ändå tycker du att katter ska vara billigare… Hur går det ihop?
Ju billigare en katt är, destå större är risken att den hamnar i ett dåligt hem. Och med dåligt hem så räknar jag även in de hem som låter sin huskatt få ungar. Så länge som det finns så många hemlösa katter så är det dåligt att låta henne få en kull.

Jag värderar verkligen alla katter lika. Jag tycker det är jättebra att seriösa uppfödare vill ha tusenlappar för sina kattungar. (med seriösa menar jag nu de som utför alla hälsotester innan parning, vaccinerar, vet.besiktar mm)
Har man inte råd att lägga ut mer än 1000:- för en katt så ska man kanske inte ha en katt. Alla katter bör kosta minst 1000:-, och då vara minst vaccinerade och kastrerade inna de flyttar.
De som köper raskatter är inte bara ute efter att avla eller ställa ut. Det finns dom som köper raskatter för att dom gillar rasens temperament eller/och utseende. kanske är dom allergiska och kan bara ha vissa raser..
Ingen av de katter som har funnits i min familj har kostat över 100.- tror jag, men dom har ändå fått bra hem, bra mat, kastreringar mm. Men alla katter som i stort sett skänks bort har inte den turen. En hel del hamnar hos oseriösa personer som inte alls kastrerar katter för att det kostar pengar, och blir dom sjuka/skadade och inte kan självläka, ja, då blir det en tripp till en jägare för att det är billigare.

Varför är katter mindre värda än hundar? För det är ju det du i stort sett sitter och skriver. Katter ska(?) vara gratis, men (renras)hundar ska minsann få kosta.
Om huskatter inte ska kosta mer än 500.- är det då okej att blandrashundar också i stort sett skänks bort?
Och varför bör raskatter sänkas i pris? Det kostar att föda upp dom. Det är inte bara att ta två fina avelsdjur och tussa ihop dom. Man måste göra utförliga vet. tester för att svart på vitt se att dom är friska och kommer att ge friska ungar.
Precis sådant som seriösa rasuppfödare i hundvärlden gör. Det är det man betalar för när man köper rasdjur. Föräldranras hälsotester samt ungarnas vaccinering mm. Därav att rasdjur är dyra.

Ber om ursäkt för långt inlägg.

elli-kleo
4

Katter kan man inte värdera efter pris. Men uppfödarna kan man "värdera"

Whirlie
12

Jag är egentligen lite trött på att det lätt blir drev och hätsk stämning när det kommer till huskattsavel, och frågan har glidit lite ot. Men jag kan ändå inte låta bli att hoppa in.

Rumblebee - jag har gett 0 kr för min katt, men för mig spelar det ingen roll vad hon kostade. Trots att hon kostade 0 kr för mig i inköp har jag veterinärvårdsförsäkring för henne upp till 50 000 kr. Jag köper bästa kattsanden och det som jag upplever som bästa kattmaten för henne, och det är inte billigt. Jag har hittills lagt ned tusentals kronor i självrisk för veterinärvård för henne, för att behandla ett kroniskt problem som tidigare ägare ville avliva henne för (inte pga att hon plågades utan för att det var för besvärligt). Nu är hon helt symptomfri och vid god vigör. Jag hade gjort precis samma sak, och inte ett dyft mer eller mindre, om hon kostat 9 000 kr.

MEN!! Jag läser trådar om människor som har okastrerade katter som kissar ned, för oväsen och går fritt ute, och som inte har råd/lust att prioritera kastrering. Om människor som låter bli att försäkra sina katter med motiveringen att de avlivar om katten blir sjuk. Om människor som MÅSTE välja det billigt och dåligt fodret och den billigaste kattsanden för att de inte har råd med annat. Billigt behöver inte vara dåligt - men när man sätter pris före kattens välbefinnande så tycker jag att det blir dåligt.

Jag har hört om människor som lämnar kvar sina katter när de flyttar, kanske med en granne eller ex som matar dem ibland. Kanske helt ensamma. Människor som skaffar fler katter än vad de har plats för, och därför får stressade katter med felaktigt beteende. Människor som parar katter och sedan inte har råd att bekosta veterinärbesök när det inte går som planerat, utan som låter katten plågas eller avlivar själv. Jag har hört om människor som tycker det är för dyrt att ge katten en bra avlivning utan sköter det för egen hand.

Och jag tror att allt detta förekommer i betydligt högre utsträckning bland personer som gett 0 - 500 kr för sin katt än bland personer som gett 7 000kr för sin katt. Men likväl som man kan sälja till någon som sköter om sina katter som du och jag gör, så finns det de som är som de jag beskrivit ovan. Svårigheten när man tar kattungar och säljer dem är att man aldrig vet vilken kategori köparen tillhör. Därför tycker jag att man ska tänka till både en och två och tre gånger innan man producerar katter som kommer säljas i det lägre prissegmentet.

Thaeri
10

Jag kan säga såhär att jag vet hur begränsad min ekonomi är så jag har inte egna katter, fast det är svinlätt att få gratis häromkring.

Det är ju ingen praktisk skillnad på att spara ihop 10 000 kr till inköp av katt eller lika mycket i veterinärbuffert liksom, förutom att om en katt kostar såpass mycket i inköp så behöver man båda och får alltså vänta dubbelt så lång tid innan köp blir aktuellt.

Så nej, ska man kunna ta hand om en katt så har man även råd att köpa en raskatt till fullpris, det enda det hänger på är vad man prioriterar och/eller hur länge man vill vänta.

Jag ska även säga att jag har katter hos mig, bara det att det är jourkatter som ägs av ett katthem i grannkommunen. Så jag står för de dagliga kostnaderna och katthemmet för veterinärvård och så, vilket är win-win för både mig, katterna och katthemmet – jag får ha katt hemma hos mig utan att känna att jag inte kan ge dem det de förtjänar, katterna får bo i ett riktigt hem med den sociala träningen det innebär i väntan på ett permanent hem, och katthemmet får plats för fler katter.

annzoo
6

#34 menar du att uppfödare av raskatter ska sänka priset på sina katter eller katthemmen?

Jag har köpare som åkt över 1000km med bil för att tom köpa en kastrerad hane på ca 6månader för sällskap till fullpris.. Är man intresserad av en viss typ av katt köper man den oavsett pris och var den finns=) Vill man ha en gratis katt från granngården som du inte ens vet om inavelsgraden är hög (tex mor och son parning) och inte vet hälsostatusen på föräldradjuren. En katt som inte ens är vaccinerad, id-märkt och som du ej vet om den är 12v så är det ju ett val du gör.

Min blandrashund fick jag gratis men ändå kostade hon mig över 60.000kr första året så billigt är inte alltid så billigt i slutändan..:P

fvanilla
10

#58 Jag förstår inte personligen varför renrasigt när det gäller hund är viktigare än katt, iaf. i sällskapsväg? Folk glömmer också att det inte bara handlar om ras och hur den passar ens önskemål, krav och livsstil, utan att få en seriöst uppfödd och frisk katt. Med stamtavlan får man en garanti på att katten föds upp seriöst och är så frisk som möjligt.

Förhoppningsvis försvinner gratiskatter. Det finns ingen anledning för en katt att kosta så lite som de gör idag. En katt kan leva i 15-20 år, en hund i 10-15 år, ändå är folk mer villiga att lägga ned mer pengar i inköp på en hund och att köpa rasrent. I vissa länder kan du dock lätt få gratishundar eller för ett billigt pris, och vet du hur hundens status är där? Låg. Hundar skänks bort, avlivas, körs på, överges, blir förvildade, och härbärgen är överfulla utav hundar, precis som med katter. Lågt pris sitter oftast ihop med låg status, och tyvärr hur det är.

#61 förklarade det bra.

#62 hade också en bra poäng. Tills man har kommit längst fram i kön eller har hittat en kull, så har man nog kunnat hinna att spara ihop för inköpspriset. Sen kan du inte som med en huskatt bara åka in samma dag du ringer och plocka upp en kattunge. Du måste besöka och åtminstone prata med uppfödaren, godkännas, och sen fint vänta på din kattunge. Sen så ska ett djurköp vara noga planerat, inte bara hitta en annons med en söt kattunge och spontanköpa. Det är just deras låga pris som leder till en massa spontanköp där köparen inte alls har läst på något.

elli-kleo
0

#64 jag sa inte att det är viktigare, men jag förstår dom som tycker det. Vissa viss träna agility, spår, lydnad kanske ha en hund att cykla med eller som går bra att ha lös.en hund har man kanske med sig när man åker bort och den är man ute och går med kanske 4 gånger om dagen. Olika hundar kräver olila "hård" uppfostran och dom finns i stora storlek skillnader. Just därför förstår jag varför vissa tycker att det är viktigare med att hunden är av en viss rasstandard. Men nu var det inte det tråden handlade om och inte mitt inlägg heller. En hund är ett flockdjur, villet kräver en bra ledare. Hundar går inte att jämföra med katter på det viset tycker jag.

Thaeri
3

#56, nej de är olika djur, men man får ändå vissa personlighetsdrag som går igen i olika raser.

En siames (och alla andra katter i Kategori 4) är väldigt social, får man en som inte är knäkatt har man rejäl otur (ungefär som i fallet när min familj köpte golden retriever-valp och hon aldrig förstod det här med apport), aktiv men ändå lätt att aktivera (förstår snabbt vad olika lekar går ut på och hänger på) och så.

Eller brittiskt korthår som också är sociala men oftast mer bredvid, och aktiviteten är också betydligt lägre. Sen när de far runt är det ofta på golvet och de behöver mer hjälp av sin ägare, medan siameser är bättre på att busa runt för sig själva. Förutsatt att de har kattkompis då, jag skulle aldrig någonsin ha en siames som ensamkatt.

elli-kleo
0

#66 antar att det är mitt inlägg du svarat på trots att det står 56 :) Såklart att olika personlighets drag går i olila raser. Har själv siames så vet hur dom kan vara ;) dock är skillnaden större på hundraser än kattraser. Tänker på tex vad dom är avlade till och storleks variatiomer.

Thaeri
1

#67, sabla skrivfel ☺️

Ja, det problemet är absolut större på hund, menade bara att man inte ska se det som "katt som katt" bara för att skillnaderna är mindre 🙂

Bumsibum
0

#54  för de e min sambos hund… ingen hund jag valt om vi valt hund ihop men hon hade den redan när vi träffades.. så därför.. lär inte skaffa hund så länge vi har honom, då blir de en renrasig..

sen om ni undrar har jag råd o ge mina katter den mat de behöver, sand, leksaker, vård m.m
fast hade inte råd att lägga ut 5 - 10.000 på en katt.. så därför blev de  "vanliga" katter.. plus om ärligheten ska fram tycker jag de e finast än "ras katter"

fvanilla
5

#65 Bara för att hundar kan avlas till olika ändamål och kommer i större variation betyder inte att man ska se det som "katt som katt".

#69 Och jag tycker mina katter är finast (som de flesta djurägare gör?) Vissa tycker att blandrashundar är finare än rashundar. Jag förstår fortfarande inte vad du vill få fram, alla har ju olika smak?

elli-kleo
2

#70 Tycker att du ska läsa mitt inlägg en gång till.. Jag skrev att jag har förståelse för att VISSA tycker det är viktigt med en viss ras standard. Och storleken, psyket, kravet som ledare, uppfostran, hur hunder går ihop med andra hundar/djur, aktivitetsnivå och vad den är avlad till är väll viktigt även om det är en sällskaps hund? Fattar inte ens varför man ska jämföra katt med hund

Bumsibum
0

69…jag mena att jag tycker "vanliga" katter oversett om de e mina eller nån annans e finare är raskatter.. alltså vanliga hedliga "bonakatter"

[Mustangcab]
2

# 72 Du har inte förstått någonting av denna dsikussionen. Det finns inga "vanliga" katter. Det anser vi som har katt oavsett om det är raskatt eller huskatt.

Bumsibum
0

för mig är de "vanliga" de som alla har o som oftast bönder skaffar för jaga möss..

vallhund
3

#65 Förklara gärna varför vissa hudar behöver hård uppfostran, Vilka raser/individer menar du då? Förklara för oss oinsatta på vilket sätt vi behöver starka tummar i ögonen på hundar som verkar sakna flockgemenskap.

Om vi bortser från det där med renras/blandis finns det mycket info här om hundar:

Viktiga läsvärda artiklar om hund:
http://www.asashundar.se/articles.php
http://www.dogma.nu/artiklar
http://www3.shellkonto.se/lollo/dogsiteartiklar.htm

På den tiden jag var mjölk o fårbonde så råkade jag ta hand om en katt, som var den ultimata mus/rått mördaren, jag hade gladeligen betalat mycket pengar för henne, jaktlaget nästgårds såg henne vinna en strid med en mink. jag hade gladeligen betalat bra för en blandishud som var en produkt av rått o musmördare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Whirlie
0

Vill förtydliga att mitt inlägg #61 var vänt till Bumsibum och inte Rumblebee. Fick nicken lite om bakfoten.

elli-kleo
2

#75 är inte det en självklarhet att vissa raser behöver en starkare ledare än andra? Gå in på ett hundforum och fråga om pitbull är en bra "först hund" för en ovan. Så ska du se att dom rekommenderar andra raser. Och vad menar du med starka tummar i ögonem? Hunden i sig är ett flockdjur, sen är dom individer som alla andra arter .. Och varför kan imgen läsa allt innan dom kommentarer? Jag slrev att jag har FÖRSTÅELSE för VISSA som tycker det är viktigt. Inget annat. Varför ska jag läsa dessa artiklar. Jag har skrivit fakta och jag har skrivit om mina personliga åsikter. Inte hittat på eller dragit egna slutsatser

[[pimey]]
5

Kan ni snälla sluta snacka hund på ett kattforum? Hundar och katter är två helt olika individer och kan aldrig jämföras!! Håll er till ämnet!

Katthemsmatten
6

Tråden har blivit oerhört OT! Här var ursprunget att någon funderade på att para sin katt (som inte ens var levererad) och diskussionen utgick från det. Kan vi nu återgå till detta?

elli-kleo
1

Ja hundar och katter är helt olika saker och ska inte jämföras.. men ibland blir det OT itrådarna, svårt att undvika i diskussioner.

fvanilla
0

#71 Det är inte så många som bryr sig om det, dock. Vissa väljer helt enkelt den rasen som är sötast/finast. Jag har inte heller jämfört hund med katt?

#72 Det finns ju b.la Europé som är vår lantras, om du tycker sådana är fina. Sen finns det en del som bor på landet och har raskatter.

Och ang. TS så har de redan lämnat tråden.

impo123
1

Jag har slutat kommentera denna tråd för att jag känner att jag fått svar. Och eftersom det nu handlar om något helt annat som inte har med saken att göra så kände jag inte för att lägga mer energi på detta..

// jennifer

Cahira
0

Problemet med hemlösa katter gäller inte då de är kattungar, det gäller då de blir könsmogna, mindre gulliga och kräver mer ansvar som de hamnar i hemlöskarusellen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
0

Ja det synd att någon påstår att hundar behöver mänskliga ledare i en tråd på ett kattforum, o dessutom påstår att det är fakta. Då tar jag mig rätten att kommentera detta.

Och jag har läst tråden, det gör jag innan jag skriver.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

elli-kleo
3

#84 varfär skriva någon istället för den du menar? Ingen har påstått att alla hundar behöver mänskliga ledare. Och ingen vad jag vet har heller påstått att det är fakta. Det verkar som att du läser någon mening här och där och sätter ihop det.. låter konstigt tycker jag

[[pimey]]
2

Men sluta upp med hundsnacket!!

elli-kleo
2

#86 du var väll inte ens med och diakuterade innan hundsnacket började? Stör det dig så mycket så att du måste hoppa in i diskussionen och försöka avsluta? Bara en fråga :)

Katthemsmatten
1

Kan inte en Medarbetare låsa tråden eftersom den nu har spårat ur totalt. Det här var en tråd ang. parning av katt inte hur hundar kan/bör/skall behandlas/betraktas.

elli-kleo
0

Herregud lås tråden bara

[[pimey]]
5

Måste jag delta i en diskussion för att få läsa och hänga med? Nä det måste jag inte, jag är är på detta forum för att läsa om katter inte om hundar. Vill ni prata hundar gå in på hundar i fokus eller något

elli-kleo
0

Det har jag inte sagt att du måste

[[pimey]]
0

Ja det lät då som de på din kommentar som sagt håll er till ämnet

impo123
1

Kan nån låsa denna tråd eftersom den är helt onödig.

#92 Det är nog lite försent för att hålla sig till ämnet nu tyvärr så snälla lås eller ta bort denna tråd.

// jennifer

[Thiah]
4

#43 Min hushankatt kostade mig 700 kronor för 4 år sedan. Igår kostade han mig 5045kr. Bara sådär. En sjukdom och vips så var min semesterkassa borta. 

Så man ska nog tänka sig för innan man skaffar sig djur överhuvudtaget. Dom kostar och händer det en olycka är det mycket pengar på en gång.

Bumsibum
0

#94, sant de, man vet aldrig vad som kan hända. Min katt kosta mig 1700 i juletid inte så mkt som 5045 kr dock, men ja.. ändå en del kring jul. Dock tycker jag de är värt de 🙂

[Mustangcab]
0

Min ena katt kostade mig 18.000 under midsommarhelgen. Dock betalade försäkringen 15.000. Och ja det är en huskatt.

Bumsibum
0

japp.. så blir de ibland, vad råka den ut för?

[Mustangcab]
0

Den slutade äta och dricka under helgen och fick läggas in. Den ville äta men tog bra ett par torrkulor och gick sen morrande därifrån. Dricka ville hon inte heller.

grandma
1

Den här tråden har verkligen många strängar på sin lyra. Parning, hundar och nu veterinärkostnader 😮🤔

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Bumsibum
2

#98  aha… :(

#99 förstår inte varför man enbart måste hålla sig till ämnet?
hur gör ni när ni pratar me vänner ? då pratar ni väll inte med en sak enbart ?

jexavelle
3

Det kanske en del trådskapare tycker är respektlöst. Nu är ju det här ett forum som du vet och visst kan det vara trevligt att bara snacka skit men då kan man ju skapa en tråd för det. 😃 Jag hamnar själv lite OT ibland och skulle nog inte (tror jag ) ta illa upp om det blev lite annat snack men det är jag det. Försöker så gott jag kan visa hänsyn.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.