löper kissar inne
Åååh störigt, våran hus katt på strax över året löper ca varannan dag nu i ca 2 månader och nu har hon börjat kissa i soffan, mattor och gud vet vad jag har missat :(
Tanken va att våran katt som är inne katt skulle få vara fertil för den anledningen att sambon inte ville ha henne kastrerad för han va rädd för beteende förändringar, men nu när hon löper så mycket och har börjat kissa inne så ser jag inget annat alternativ än att åka in till veterinären nästa vecka så kastreringen blir gjord.
Hur klarar uppfödare av att ha en fertil hona som ev kissar inne? (till er som har samma problem)
Kan tillägga att vi inte har några planer på att ta kull på henne, sambon ville bara inte ha henne kastrerad och därför har hon inte blivit det heller.
Kommer kissningen sluta om vi kastrerar henne även om hon är 14månader och kastreras under löpet?
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Troligen kommer kisseriet att sluta om ni kastrerar henne. Har ni otur så har kissandet blivit till en ful ovana.
Det finns liksom en anledning till varför man ska kastrera INNAN katten börjar löpa.
Som uppfödare så får man stå ut och mina honor kissar bara då de löper och löper gör de väldigt sällan eftersom att de får piller,är dräktiga eller nyförlösta.
Man bör inte kastrera under löp pga ökad blödningsrisk.
Stolt ägare till tre La permer
Risken finns ju att om vanan satt sig så är den svår att bli av med, men med störst sannorlikhet så försvinner kiss-beteendet efter kastrering.
Tycker inte att ni skall oroa er över personlighetsförändringar, om något kan hon bli lugnare , stabilare och keligare om hon blir kastrerad.
Tänk också på att sålänge hon går fertil så ökar risken för livmoderinflammation kraftigt för varje tomt löp, och dessutom väldigt väldigt stressigt för henne iom att katter när dom löper är närmast maniska i att hitta en partner så alla hormoner blir ju jobbigt, så det är mycket skonsammare mot katten att kastrera henne.
Vad för saker skulle han vara orolig över om hon kastrerades?
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#1 Ja när vi är två om katten så fick det bli sambon som bestämde att hon skulle vara fertil.
tror du att man kan ge p piller så hon slutar löpa och där efter kastrera henne?
Veterinären här i enköping kanske har koll på sånt ?(:
Hon har kissat inne 2 gånger nu vad jag vet så hoppas verkligen inte att hon har det som en vana.
det går att avbryta ett löp med p-piller men det flesta veterinärer brukar avråda från det om det inte är akut
#2 sambon är orolig att hon ska sluta vara så kelig och bli en "tråkig katt" sa han, det här är vår första hon katt så jag har inte riktigt någon koll på hur beteendet förändras för honor (:
Jag hoppas innerligt att våran lilla tjej mår bättre och inte skriker efter en hane och såklart slutar med kissningen efter en kastrering.
Fast det känns som om våran katt löper konstant, vissa dagar skriker hon och det blir nog inte bättre när våran lilla hund juckar på henne om dagarna för våran katt verkar gilla det äckligt nog. Kan ju inte vara så behagligt för katten att gå runt och vara kåt konstant.
En ond cirkel känns det som att vi har hamnat i för hon bara löper och löper och löper..

Kastrerade katter blir inte tråkiga. De blir trevligare. En katt kan inte bli fet av att bli kastrat den blir fet av att husse och matte felutfordar den.Än så länge har jag aldrig träffat på en katt som shoppar kattmat i affären för att mumsa i sig när husse och matte inte ser.
Stolt ägare till tre La permer
#7 haha där piggades jag upp lite igen, ja vi får helt enkelt se var vetten säger och kommer med förslag :) Hon är ju trotts allt våran prinsessa :)
#5 hon är ju bara 14 månader så hon är ju knappt mer än en kattunge så som hon är nu är det inte säkert att hon är när hon är vuxen, oavsätt om hon kastreras eller inte, men som sagt, det är ganska vanligt att katter som kastreras blir lugnare och keligare.
men det har mer att göra med kattens personliga utveckling än om den är fertil eller ej.
Min mor har två huskattshonor som är raka motsattser, båda är kastrerade sedan många år, den ena är väldigt tillbakadragen medans den andra är hyperkelig, men så var dom innan sina kastreringar också.
Tänk på att göra rent ordentligt om misse har felkissat. Tvätta t ex textilier m ättika i vattnet så att kisslukten försvinner även för misse, annars finns risk att hon fortsätter felkissa på samma ställe. Man kan också ställa en matkopp m torrfoder där missen felkissat tidigare (efter noggrann rengöring!), på så sätt kan man signalera till misse att "det här är INTE en toalett - här äter vi".
Men - det finns bra anledningar till att kastrera katter, och det här är EN av anledningarna till att man bör kastrera sin katt. Tänk på att löpning också innebär stress för katten.
Se för allt i världen till att misse inte lyckas ta sig ut/smita ur ngn sele vid koppelpromenader eller liknande nu när hon inte är kastrerad.
Prata med veterinären om lämplig tidpunkt för kastrering. Passa också på att id-märka missen samtidigt om det inte redan är gjort. Kastrering och id-märkning är A och O när det gäller våra huskatter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Om sambon ändå inte vill kastrera så låt honom/henne tvätta sängkläder och annat.
Dock hoppas jag ni kastrerar henne så slipper ni ni kiss på fel ställen och löpskrik.För risken är att det blir värre och värre med kissandet i och med att katten blir stressad. P-piller brukar ofta ta bort keligheten,de kan snarare bli sura..Lycka till.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#6 att hunden juckar i de här fallet är en överslagshandling då hunden tycker det är jobbigt och vill att katten ska sluta.
Så de bästa för alla är att kastrera honan. Att ha kissande katter är inget kul men som uppfödare råkar man förr eller senare ut för de. Jag vill helst att mina katter ska vara utan piller men då 2 av mina katter löpt färdigt blir det p-piller ett tag då jag vill ha lite lugnt och skönt i sommar och sluta torka kiss :P
Hej igen, Tack för alla era svar med tips och råd! :)
Nu ska hemmet skuras och saneras än en gång i soffan och på mattan där hon kissat, på måndag fick jag hämta ut p-piller som hon ska äta i
2½ vecka för att låta henne komma ur sitt löp och då har vi en kastration inbokad och öron märkning.
Nu hoppas jag att det blir en hel omvändning, så länge får mattorna vara ute på balkongen och matskålar lite överallt :)
Lycka till TS. Det låter som ett klokt beslut. Att ha felkissande katter är gräsligt.
.Ett tips är att fortsätta ge piller i några få veckor efter kastrationen.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Lycka till!
Om det inte slutar är mitt råd att se över lådsituationen, aktivera genom att t.ex. gömma mat m.m.. och kontakta veterinär igen för utredning. Men det kommer nog lösa sig med kastreringen. Lycka till!