foderundring
jag har nu 2 olika foder hemma just nu, ett vuxen och ett kitten (olika märken). Hur kan de komma sig att min lite överviktiga hona som börja äta kittenfodret går ner i vikt, inte i raketfart men går ner sakta. Båda fodersorterna står framme, hon föredrar kitten, verkar bli mättare då hon inte bor i matskålen. Perfekt avföring, pigg och kry.
Kan kittenfoder ha den effekten? Kan sammansättningen på kittenfodret vara bättre än vuxenfodret och passa katten bättre varav denna effekt?
Vilka märken och sorter använder du? Kan ju vara så att kittenfodret innehåller mindre omsättbar energi än vuxenfodret eller att katten känner sig nöjd snabbare med kittenfodret vad gäller mättnadskänsla. Svårt att svara vad det kan bero på när jag inte vet vad för foder du ger 🙂
Varma Hälsningar Helene Andreasson 
rc siames som vuxenfoder och applaws kitten
Hm om jag inte har fel här, så är det mer majs och liknande i rc, men inte i aplaws. Kanske ska testa aplas vuxen sedan?
http://animail.se/applaws-kitten-2-kg.html Innehåller mest kött och grönt.
http://animail.se/applaws-cat-adult-chicken-2-kg.html Vuxna, samma sak.
http://animail.se/royal-canin-siamese-38-10kg.html I RC finns både vete, majs och annat, som ger fetma. Om man nu har en katt som har lätt att gå upp.
Ja där fick du svaret TS🙂 katter blir inte tjocka av fett, dem är skapta för att äta ca 45% protein, 45% fett och ca 5-10% kolhydrater. Så byt från RC till Applaws helt om katten tål det, annars brukar dem flesta katter kunna nå en idealvikt på bra blötmat som Mjau och Bozitas 🙂
Varma Hälsningar Helene Andreasson 
Jag gissar att kitten innehåller mer kött och protein. Protein har ett högre mättnadsindex än både fett och kolhydrater vilket leder till att man behöver färre kalorier för att bli nöjd.
Skillnaden mellan Applaws kitten och vuxenfodret är väl bara att kitten-fodret har mindre bitar?
RC innehåller även en massa spannmål och kolhydrater. Kolhydrater = socker, alltså de går upp i vikt. Applaws har bara runt 10% kolhydrater, mer fett, och mer kött (och därmed behöver äta mindre) och därför går din katt ned i vikt.
#3 och #4 tack=) har testat kitten nu ett tag och ingen allergisk reaktion =) hon reagerar på vissa foder tex eukanuba och vissa RC foder men inte siames🤔därför har jag inte vågat ändra för mycket i fodret.
Jag kommer nog ha både applaws och rc framme ändå då de verkar som vissa föredrar rc, kanske blir de bättre då jag introducerar applaws vuxenfodret. kostnadsmässigt tror jag inte de det blir någon större skillnad då jag har 10% på applaws =)
#5 tyvärr äter mina katter varken mjau eller bozita blötmat de är finsmakare och vill ha ett av de dyraste blötmatsmärket i zoohandeln :P
#8 Det kan vara reaktion mot fisk. Eukanuba innehåller ju det men inte Applaws.
Du kommer märka att när du byter till Applaws att det blir t.om billigare, då de behöver äta mindre utav fodret. Ang. blötmat så var mina katter så innan med. De ville ha ett visst sorts torrfoder och inget annat och kanske lite lyxblötmat. När jag omskolade dom så äter dom de flesta sorters blötmat.