Gillar ej kristallerna..?
Jag har för första gången på 15 år provat "kristaller" som Kattsand, och jag är helt frälst. Jag undrar hur jag klarat mig utan detta förr och är så glad över att jag äntligen provade.
Men.. där tar lyckan slut, för mina katter delar ej denna glädje.
De kissar utan problem på lådan, men nummer 2 är de mer ovilliga till att utföra där de ska. Ibland gör dom det, så helt jätteläskigt kan det ju inte vara. Men oftast gör dom det utanför på golvet, eller på golvet/mattan innanför ytterdörren.
Är det kört tror ni? Eller kan de vänja sig vid att alltid gå på kristallerna?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag skulle ha bytt tillbaka direkt. För mig är det jätteviktigt att katterna trivs med sin kattlåda.
#1 Klart det är viktigt. Men det är ju inget farligt, och inget som skadar dom, tvärtom slipper både matte denna j… sand överallt och de slipper den i pälsen och tassarna, om de accepterade den helt. Det har bara gått 3 dagar sedan vi provade, kanske behöver de lite mer tid att vänja sig?
Vänta en vecka eller två :) Kan vara att de bara är ovana och det är lite läskigt i början.
Jag skulle bytt tillbaka. Eller möjligen blanda vanlig sand med kristaller och kolla om det blev bättre. Vet inte om man kan göra så? Att ha katter som bajsar utanför lådan är värre än sand utanför lådan tycker jag
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Jag kan tro att de tycker att det är obehagligt att gräva i kristallerna. Kiss behöver man inte gräva så mycket för, men bajs brukar katter ofta vilja gräva ner och över. Kristallerna är vassa, det gör fasen så ont för mig att trampa på dem så det gör antagligen ungefär lika ont på katterna.
Ge det tid, typ 1 vecka och se vad som händer :)
Haft kristall till 4 katter och alla har gått på lådan utan problem från start :)
Tack för era svar. Att byta tillbaka på en gång bara för att katterna protesterar gör jag nog inte. Det är en självklarhet att de ska trivas, men jag är i alla fall matten här och även om jag gör mycket för att katterna ska må bra och de kommer undan med mycket, så är det jag som bestämmer i slutändan. Jag vill inte riktigt ge upp försöket efter bara 3 dagar, det får nog gå lite längre tid än så innan jag godtar att de inte accepterar kristallen.
Angående hur ont det gör att trampa på tycker jag inte riktigt vi kan dra slutsatsen att det gör lika ont på katterna att trampa på kristaller som det gör för oss. När vi går barfota på singelgrus kan vi knappt härda ut, vi hukar oss och klagar aj aj aj medan vi tassar på tå snabbaste hållet till gräset, medan katterna gladeligen galopperar hela grusvägen. ;)
Kanske det blev en för plötslig förändring för katterna, det är ju ändå stor skillnad på både lukt, konsistens, färg etc mellan sand och kristaller. Kanske det borde varit bättre att blanda ut vanlig sand med kristaller och öka på mängden kristaller medan mängden sand minskade tills dess att de var vana… Lite sent påtänkt nu men vi kör en stund till och fortsätter de protestera kan det ju vara värt att testa en sådan övergång.
Jag skulle bli väldigt glad om de accepterade kristallerna, jag har trivits väldigt bra med det dessa dagarna, det ser fräscht ut och det luktar inte ett skvatt. Men går det inte till slut så går det ju inte, och då får jag ju acceptera det. :)
Det går bättre med kristallerna. Fler bajs i lådan än på golvet i alla fall. Frågan är dock om det var så himla bra som det utlovades på förpackningen. "Räcker 4 veckor" stod det. Man skulle bara ta bort bajset, och sedan byta hela lådan efter 4 veckor.
Efter 6 dagar börjar jag ana en doft av kattkiss.. 4 veckor lär den inte räcka i alla fall. ;)

Man får röra runt bland dem varje dag, då håller de längre. Tyvärr kan jag inte ha det till mina katter då jag har en fertil hane och det stinker förfärligt då.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#9 Ja jag har rört runt varje dag och blandat in det rena från kanterna in i det smutsiga i mitten, men nu verkar det inte finnas några rena kristaller kvar utan det är jämnt gult. Jag ska vänta och se hur lång tid det håller, kanske de räknar att det ska hålla 4 veckor på en katt? Jag har ju 2 så då borde ju tiden i alla fall halveras.

Ja det gäller en katt =) Så då är det ju inte så konstigt =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#11 Ja jag tänkte det… den lär nog dock inte räcka till hälften ändå. Om den börjar lukta kiss efter 6 dagar kommer jag nog inte vilja lukta på den efter 14 dagar. ;) Vi får se. ;)
Vi provade men varken vi eller användren var nöjd,
så vi gick tillbaka till sand.
och först var det den där C Bäst men Willys egna
sand är åxå jätte bra.
#13 Vi har alltid haft willys Eldorado klumpbildande sand för nästan inga pengar alls. Jag gillar den, och så gör även katterna, men jag gillar inte att ha den ständigt under mina fötter, i sängen etc. Jag köpte en kattlåda på granngården med kanter lika höga som själva lådan var djup, och trots att jag ställt den med den nedsänkta öppningen mot väggen så de måste hoppa över kanten ner i lådan så är den förbannade sanden överallt.
Jag far illa av sanden, jag känner mig äcklad eftersom det aldrig får vara rent någonstans. Jag hade hoppats få slippa detta med kristallerna eftersom nästan inga kristaller alls åker ut.
Det är skillnad på olika kristallsorter. En del håller inte som det lovas. Jag har upptäckt att Rustas kristaller slår övriga med hästlängder. Jag har haft kristaller i många år nu och går inte tillbaka om jag inte måste.
#15 Jasså rusta säljer kristaller? Jag köpte mitt på ÖB.
Med en Modcat-låda slipper man sand på golvet. 
#17 Jag har svårt att tro att mina gamla farbröder skulle förstå/acceptera en sådan låda tyvärr.
Nu står det klart att kristallerna gjort sitt i lådan och det finns inte mer rum för mer kiss. Detta syns klart och tydligt genom att katterna kissat ner hela hallen. De kissar ALDRIG utanför lådan, aldrig någonsin. Men i morse var halva hallen fylld med kiss. Nej, idag går vi tillbaka till vanlig sand. Kanske jag ska åka förbi rusta och se om de säljer en väldigt djup plastlåda, de borde väl funka som kattlåda också? Frågan är om de accepterar att hoppa över högre kant, eller om de blir lata och sätter sig utanför för att de inte orkar… Vilka problem. ;)
När katten bajsar tar den spjärn mot underlaget, så inte konstigt att det gör ont för dem då…tänker jag iaf. Känns inte så jättehygieniskt heller att kisset ligger kvar där i botten.
Nä, jag skulle aldrig köra med kristaller till mina, dom älskar att gräva runt i sin djupa låda med Kattsand :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Det håller inte i 4 veckor till en katt, 1-2 katter höll sanden sig bra i 2 veckor, med 3 katter byter jag varje vecka, men älskar den och det gör katterna med :)
Jag bytte tillbaka till Eldorados klumpbildande sand idag, i en hög låda från rusta.
Det hade bara gått 7 dagar sedan kristallerna hälldes i lådan, men jag höll på att kräkas när jag tömde den.
Nej.. det var inte värt dom pengarna för 7 dagar.
Nu hoppas jag vi slipper kiss och bajs OCH sand på golvet. ;)
Jag använder kristaller till mina katter och det funkar jättebra!
Hade stora problem med dammande sand som luktade mycket illa,
trots att jag provade flera olika märken, bytte lådan flera gånger om dagen och sköljde ur hela lådan varje månad. Med kristallerna slipper jag lukten och dammet och mina katter slipper dammet som fastnar i pälsen. Dock finns det ju nackdelar med kristaller också! Såsom att det blir svårare att hålla koll på hur ofta katterna kissar eftersom det inte blir några klumpar då kristallerna suger upp urinen.
Ursäkta men,,känner man sej äcklad av att råka få Kattsand lite överallt,så ska man kanske inte ha katter alls.Har man djur så får man ta med i beräkningen vad som kan uppstå.Min veterinär rek inte denna "sand"av kristaller,då de faktiskt kan få splitter av kristallerna mellan trampdynor,som kan göra väldigt ont.Pussi Kompakt klumpbildande är kanon.Sen finns alltid mattor att lägga runt lådan så sanden stannar på den,ska finnas i zoo affärena.