Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1145 ggr
NiallsFucker
0

Skaffa katt! Tips?

Har i åratal längtat efter att skaffa en katt. Det känns som att ni är väldigt erfarna, finns det tips ni kan ge mig? Jag vet att man bör ta två vaccinationer per år, och sådant, Har köpt kläsbräda och lite sånt strunt. Kan ni ge mig lite tips som sagt ? :3 Sen har jag en fråga, verkar det värt att skaffa en försökring på katten? Tacksam för svar:)

[Nightcat]
2

Försäkring rekommenderar jag, helst den högre premien på 50.000kr. Priserna sticker gärna iväg om katten blir sjuk, ska operera eller bara måste ligga inne.

MonicaLagerquist
2

Jag kan bara tipsa om sidan http://www.kattstatus.se/index.html

Om du ska ha försäkring eller ej avgör du ju själv. Jag kan ju bara säga att just nu är jag glad att jag har det. Min ena katt har de senaste 4 veckorna kostat drygt 56 tusen i veterinärkostander.

Stolt ägare till tre La permer

NiallsFucker
0

Tack för att ni tog er tid!:) Försäkring är nu nåt jag förstått jag borde ha..

Thaeri
4

Och kom ihåg att även en innekatt kan smita ut, så ID-märk den!

Jag rekommenderar både chip och tatuering. Alla förstår inte att katter kan vara chippade så man behöver en synlig märkning, samtidigt som en tatuering kan bli suddig medan ett chip behåller skärpan så att säga. Men hittar någon en katt med suddig tatuering är chansen större att hen tar den till veterinär eller polis för tydning, och de ska kolla efter chip också.

Missne
1

Lek aldrig med händerna med katten då kan den bli bitig. Försäkring - absolut. Klätterträd är bra, gärna ända upp till tak på ett ställe som katten kan spana ut från. Toalett med finkorning sand föredrar de flesta, ställ den inte i badrummet, hallen är bättre. Du kan köpa en Hol på Ikea, såga ut en dörr, och så har du en bänk att sitta på själv samtidigt som katten har sin toa därinne. Lägg in en turfmatta också och sätt skydd på sidorna så sprätter inte sanden ut så mycket. Ge proteinrik mat istället för kolhydrater. Torrfoder är Eukanuba bra, blötfoder är Bozita och Mjau bra. Ha en krage hemma som du kan sätta på katten direkt så att den inte förvärrar en eventuell skada innan du hinner komma till veterinär. Lite av vad jag kom på nu. 🙂

AgnetaB
2

Se till att katten är vacc x2 innan du tar hem  den o får allra tidigast lämna mamman  vid 12 v men man ska ej ta hem en nyvaccinerad katt så låt gå minst några dagar iaf efter vacc nummer 2. Den ska vara vetbesiktad senast 7 dag innan du hämtar den. Sedan ska de vara avmaskade el att de anv "kolla masken".

Självklart en försäkring o ta det högre taket på 50000kr för blir kissen inlagd så kan det bli dyrt fort.

Köpa matskålar(ej i plast) ,toalåda/or, klösbräda, klätterträd (ett högt ett måste för innekatt), leksaker mm.

Köp samma sand som förra ägaren haft o byt senare isof o gäller även mat så den ej blir dålig i magen.Låt gå någon vecka o sedan gör du en försiktig övergång till det nya fodret(tar någon vecka iaf).

NiallsFucker
0

Tack så mycket allihop!:) Ser verkligen fram emot att ha en kompis i framtiden för, förhoppningsvis 20 år.

NiallsFucker
0

när vi ändå pratar om försäkring, hur mycket kostar det?

Thaeri
1

#8, Agria tar för en kastrerad och ID-märkt hona på 3 år 151 kr/månad om man kör med högsta ersättningsbeloppet (50 000 kr/år, och det ska man inte tulla på), lägsta självrisken (1 000 kr fast + 15 % rörlig) om man tecknar försäkring nu, om man betalar med autogiro.

De sänker inte ersättningsbeloppet när katten blir gammal heller, så du har 50 000 att hämta oavsett om den är 20 år eller 2. Till skillnad från andra försäkringsbolag.

AgnetaB
0

På Agria har jag för mig jag betalar ca 100kr/mån o då har jag ett tak på 50000kr.Självrisk 1400kr o betalar 15% på allt de gör så gäller att ha en buffert då man har djur.

Om du sköter kisse väl o den har friska  gener så kan den visst bli 20år. Min ena är 17år:)

Eine
1

Man ska inte vaccinera 2 ggr/år🙂! Det räcker med 1 gång. Vart tredje år ger du mot pest/snuva.De andra åren enbart mot snuva.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Bellbooh
0

Hos folksam betalar jag 79kr/katt/månad för dubbel vet. vård dvs 50 000kr som högsta ersättning per år. 1500kr självrisk per 125 dagars period + 20% av resten. Mina katter är innekatter och perser resp helig birma, hona och hane, 1 år resp 2 år. Betalar samma för båda.

Kaiia
3

Se till att ha katten kastrerad, oavsett om det är en inne- eller utekatt!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[Mustangcab]
0

# 12 Har Folksam en övre gräns på 50.000 numera. Jag trode att det enbart var Agria och if som hade det?

Om det är en kattunge duskaffar så fårdu 10% i kattungerabatt hos Agria och om du id-märkeer den s¨å får du 10% i rabatt också på premien. Nu är finnsdet möjlighet att välja självrisk. Jag hade fått en höjning från 1.400 till 1.600 och ringde och ville ändra det till 1.000 kr men det skulle bli så hög premei att jag inte skule få igen de där 600 kronorna som jag betalat. Detta gäller  Agria. Agira har också en behandlingsperiod på 125 dagar då du betalar en självrisk och blir katten sjuk igen efter den 125:e dagen får du betala en ny självrisk.

Bellbooh
0

#14 Precis så är det. Har haft folksam i ett år nu men vad jag vet så har de haft 50000 som högsta belopp i några år. Vet inte hur det är med rabatter utifrån idmärkning o sånt hos Folksam men jag har hela tiden 10% mån eftersom jag har några fler försäkringar hos dem så det jag betalar i mån per katt är egentligen runt 70kr i slutändan.

[Mustangcab]
0

# 15 Ja det stämmer när jag kollade upp det, vad bra😃

IceJossan
0

Man vaccar mot kattpest och kattsnuva - en grundvaccination med två sprutor med 3-4 veckors mellanrum, därefter en gång per år. Kattsnuvevaccinet håller i drygt ett år. Kattpestvaccinet i drygt tre år.