Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4319 ggr
[PajenochThoth]
0

Ringorm

Jag var kattvakt hos en kompis för någon vecka sedan, under tiden jag var där fick jag röda, eksemliknadnde utslag. Ser ut som röda ringar, jätteläskiga!! Jag började kika runt. Jag är helt övertygad om att det är ringorm. Mina två katter har inte varit i närheten av hennes katter men jag har ju klappat, kelat, haft dem i mitt knä osv när jag var kattvakt hos henne. Är det möjligt att jag kan ha tagit med mig dessa svampsporer in i mitt hem så att mina katter också har drabbats? (de visar inga tecken på symptom, ska uppsöka veterinären om två veckor) Tacksam för svar!!

Linnea
2

Ja det kan vara ringorm. Behandla dina egna symtom så fort som möjligt, kanske dina katter slipper.

Skynda långsamt så går det fortare.

[PajenochThoth]
0

Jag har nu upptäckt att min "äldsta katt" har en kal, rosa fläck ovanför ögat, ännu en fläck precis på ögonlocket och dessutom är hennes öron väldigt rosa och liksom lite skorpiga. Jag har själv börjat behandla utslagen!

AgnetaB
1

Vad heter  ringormsmedel som är till katt?

[PajenochThoth]
0

Ska få det undersökt den 10 maj, jag har ingen aning. Men jag har för mig att det är en lång behandling, klippa pälsen…(min ena katt som knappt har något hår!!) bada med medel från veterinär o.sv.

[Nightcat]
0

Låter väldigt likt ringorm, det har jag fått två gånger, en från kossorna och 1 gång från min katt. Båda jag och kissen var tvungen att gå på medicin. Om du har ringorm så kan du smitta din katt när du kelar och pussar på den, bäst att kolla upp om din katt har fått det. Då får ni behandlas båda två :)

Min katt fick bara någon medicin och blev bra inget klippande av päls eller badande :) Fast min katt hade väldigt mild variant.

[PajenochThoth]
0

Hur märkte du symptomen? Varför var det en mild variant? Då behövde du inte sanera hela hem? Vet du vart katten fick ringorm? Förlåt för alla frågor men veterinärs tiden känns så långt bort och jag tycker så synd om henne, även orolig för min andra katt som bara är en liten kattunge :(

[Nightcat]
0

#6 Min katt var ute så hon hade nog fått det där :) Jag märkte först att jag fick ringorm och sen när vi tog katten till veterinären, vi misstänkte att det var katten eftersom jag älskade att pussa min kisse på nosen, så konstaterade veterinären att hon hade ringorm. Hon hade dock bara en pytte fläck vid pannan, hade inte hunnit sprida sig. Vi sanerade inte huset (städade dock lite noggrant och tvättade allt katterna hade varit på) och vi behandlade den andra katten på veterinärens inrådan. Ringorm är en svamp som bäst diagnosernas av att man gör en bakterieodling som tar 2-3 veckor. Oftast numera använder man ett schampo eller en kräm att få bort svampen. Min katt fick det för rätt många år sedan, då fick hon äta någon sorts tablett, är dock osäker på om de finns kvar.

Ringorm är väldigt vanligt, främst bland kor, katter och marsvin. Kan också drabba andra pälsdjur.

[Nightcat]
0

Vad jag har förstått beror behandlingen delvis på hur mycket katten är drabbad. Din veterinär kan säkert tala om vad du borde göra i just ditt läge, har förstått att det varierar lite från fall till fall. 🙂 Lycka till.

[PajenochThoth]
0

Ja, jag har dåligt samvete över att jag förmodligen har dragit med mig det till min lägenhet. det är ju bara en av mina katter som hittills har fått symptom på ringorm.  Är orolig att det hinner spridas eftersom min tid hos veterinären är den 10 maj. Tar det två-tre veckor innan man får veta om katten behöver behandlas eller inte? Tack så mycket för ditt utförliga svar!

[PajenochThoth]
0

Två mindre fläckar på huvudet men det är öronen som jag tycker ser så rosa och skorvliga ut :( min stackars misse! Tack, jag hoppas på det bästa!

[Nightcat]
0

#9 För att vara 100% så tar det 2-3 veckor, men många kunniga veterinärer kan ofta känna igen symtomen. Antar att du menar det 10 juni då den 10 maj redan varit :).

Har du en långhårig katt? Hörde med en väninna via facebook som har haft ringorm hos sin Norska skogkatt för några år sedan, hon fick bada med något schampo, ge katten någon kräm, klippa katten och sanera hela lägenheten. Hon hade dock 3 andra katter och katten hade rätt mycket svamp.

[Nightcat]
0

Desinficerande schampo skulle du kunna tvätta din katts öron med. Ska hjälpa mot bland annat svamp. Har du en djuraffär i närheten? I så fall skulle jag rekommenderar dig att gå dit och höra med dem.

[PajenochThoth]
0

Oj, ja jag menar den 10 juni :) Jag har en långhårig Ragdoll och en…krullig en LaPerm. Ja, jag förbereder mig på att få göra något liknande. Att sanera hela lägenheten känns tungt men om det innebär att man blir av med det för gott (förhoppningsvis!) så är det naturligtvis värt det. Så hon fick klippa pälsen? Jag tror inte hon kan ha fått så mycket svamp än, det var först idag som jag såg fläckarna. Hon har så mycket päls och är väldigt ljus!

[PajenochThoth]
0

Jag har en kattbutik en bit bort, jag får gå och se om de har detta schampo! Tack för tipset!

IceJossan
0

Jag har en kompis som fått in Trichophyton mentagrophytes (Den "snälla" typen av ringorm där alla smittade får utslag, inga symptomfria smittbärare som finns hos andra varianter av ringorm). Bara katterna har symptom, inte hon själv. Där är det städning med virkon och klorin så ofta det går. Alla tyger tvättas ofta. Soffan, säng m.m. saneras/överdraget tvättas hett. Hon sanerar sig själv med dusch+hårtvätt och tar på sig garanterat ringormsfria kläder varje gång hon lämnar hemmet. Allt rent förvaras på särskilda ringormsfria ställen. Vi badar katterna 2 gånger varje vecka med speciellt ringormsdödande schampo. Med ett visst antal veckors mellanrum testas alla katter, och först när alla katter visats vara fria från ringorm 2 gånger i rad kan de friskförklaras. Detta tar MINST 2 månader, men vi räknar med mer. Andra varianter behandlas även med en oral lösning i kombination med schamponeringen.

Men hon har som sagt inte blivit smittad själv, så jag vet inte hur man går tillväga när man själv blivit smittad!

UlrikaD
0

Kan du inte få en tid hos veterinären tidigare? Ju snabbare du kommer in desto större chans har det ju att det inte sprider sig mer. Har sett ringorm som spridit sig på marsvin för länge och de har haft mängder med kal hud. Måste ju ta längre tid att få styr på igen då?

[PajenochThoth]
0

Oj! Den låter inte alls särskilt snäll! Nej, jag har läst att inte alla får utslag av ringorm, utan att den kan smitta människor och att man då får behandla med svampdödande kräm. Hur vet hon att kläderna är garanterat ringormsfria? Hur förvarar hon dem? Ja, fy vad mycket att tänka på! Tack :)

[PajenochThoth]
0

De hade en tid den 5 maj men då har jag verkligen ingen möjlighet att ta mig till djurkliniken! Ja, jag vet jag lider med min underbara katt, jag har fler utslag än hon har. Tro mig, om jag hade haft möjlighet hade jag åkt dit imorgon!

IceJossan
0

#17 Allt är nytvättat och förvaras i kattfri garderob och i plastbackar. Denna ringormsvariant är "snällare" för att den inte har några symptomfria smittbärare, alltså man ser vilka som smittats och inte, och att sporerna inte flyger in i ALLT och inte heller överlever mer än en knapp vecka utan värd (enligt veterinär). M. Canis är en elakare variant där djuren måste delas upp i tre grupper som inte får ha kontakt med varandra, man särar på katter med symptom, symptomfria, och bevisat friska. De sporerna får man räkna med att de finns överallt, kanske även ner i lådor, köksskåp osv även där katterna inte varit alls eftersom sporerna yr så väldigt.

IceJossan
0

Men jag kan trösta dig med att ringorm inte är särskilt besvärligt för djuren - utslagen kliar sällan. Det är ägaren det är besvärligt för, och om djuren måste badas var 3-4 dag.

AgnetaB
0

Hu låter inte kul! Vet att de skriver utomlands ibland på raskattssidor att kattungarna är ringormsbehandlade. Verkar göra det typ förebyggande el?

jag har haft ringorm på häst o var mycket enklare att behandla.

IceJossan
0

Det finns ringormsvaccin men det är inte särskilt effektivt på katt, inte ännu men vi får hoppas på bättre framsteg inom den forskningen!