Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2574 ggr
annau325
1

Urinsten

Hej allesammans! Nu är det tyvärr så att min lilla hankatt på 4 år har insjuknat ett antal gånger i urinsten varav 2 gånger urinstopp, nu undrar jag om någon här har gjort en såkallad penisampution? Har hört att det kan lösa kattens kissproblem som sista lösning, är inte beredd på att ge upp, men ni som har gjort en penisampution på era katter hur mådde katten sen? Hur mådde den efter operationen? Vad blev kostnaden? har allting funkat bra? Kissen är försäkrad! Tacksam för svar!

Imasy
0

Vet inte vad en operation kostar, men jag funderade lite på vad din katt äter för mat och om det skulle vara möjligt att förhindra framtida problem genom att ändra hans kost?

[silkesnosen]
0

Alltså det förhindrar ju inte urinstenar, aj! Funderar kring vilka kostalternativ ni har provat.

annau325
0

Just nu använder vi Hills torrfoder urinary, pratade med veterinären och hon sade att man kan göra en penisampution så hans urinvägar blir bredare, hon sade också att han verkade ha väldigt trång urinväg! Så tråkigt när sånthär händer :(

[silkesnosen]
1

Hm se om ni kan öka mängden vatten han dricker, antingen med fontän, fler vattenskålar, eller uppblött blötfoder.

Hur länge har han ätit det fodret. Kan det ändå vara så att det bildas nytt, eller är det kvar sedan innan? Kanske isf prova ett annat urinfoder.

annau325
0

Han har nog ätit fodret i ca ett halvt år! Men har gett lite annat åt honom också som rått kött och fisk, men enligt veterinären var det inte alls bra att ge honom, hade ingen aning om det! Men jo han är ganska dålig på att dricka nog, har vattenfontän, igår var ja med honom när han hade akut urinstopp, han är lite bättre idag har kissat en super liten fläck, men han har ätit och druckit iaf! Veterinären skickade mig vidare till en större klinik, så jag sku få en utvärdering!

Silvestris
3

Sätt katten på 100% blötmat innan operation. Många gånger löser en övergång till blötmat sådan här problematik och det borde din veterinär ha upplyst dig om.

annau325
0

Joo ganska konstigt nog, men tyvärr vill han inte ha blötmat, men du menar att det är bättre om han sku gå på blötmat ist för torrfoder?

Silvestris
2

Ja, blötmat är bättre än torrfoder vid sådana här problem. Katten får i sig mer vätska, urinen blir mer utspädd och risken för urinstensbildning minskar. Försök få katten att äta blötmat. Minska mängden torrfoder du ger och erbjud katten blötmat. Katten får inte svälta men att vara hungrig är inte farligt.

annau325
0

Ookej tacktack för tipset! :)

annau325
0

Lite fundersamt nog att ingen annan veterinär har sakt nånting om det!

Tyrisen
5

#10 Det är enligt min egna lite bittra erfarenhet (som också har katt som haft massa urinvägsproblem) otroligt få veterinärer som varit insatta i detta med att katten bara ska ha blötmat om den är så benägen att få urinsten gång på gång. Många har upplevt samma konstiga råd om torrfoder. Tyvärr litade jag fullt på veterinären och gjorde som de sa, med resultatet att katten fick urinsten två gånger till på ett enda år. Insåg att detta kan inte stämma och läste på massa, och kontrade veterinären med allt jag hittat. Fick till min förvåning medhåll (!) och började utfodra med endast blötmat (valde en specialtyp till och med).

Hon har inte ens antydan till kristaller numera, vi gjorde en rutinkoll efter något år på en större klinik. Det första de sa var "Ni ger väl inte torrfoder? Katter ska egentligen inte äta torrfoder". Sååå mycket mer insatta i vad de höll på med. Ursäkta att det här säkert blir långt och lite OT, men jag går verkligen igång när sådana här trådar kommer upp lite då och då. Just för att jag vet hur dåliga råd man fått och jag blir förbannad på så okunniga veterinärer! 😃

Du måste helt enkelt få din katt att börja äta bara blötmat, och helst pyttsa på mer vatten på tallriken och blanda så det blir ännu mer vätska. Vår katt hatade också blötmaten förs,t men förr eller senare så måste de ju äta. Sålänge han inte vägrar i många dagar så låt honom endast få blötmat, så ska du se att han tillslut provar. 

Jag tycker det är helt galet att en veterinär föreslår ett torrfoder mot urinvägsproblem, och penisamputation utan att ens ha gett råd om blötmat.

Lycka till och hoppas han slipper operera något igen! Om han mot förmodan ändå måste det så har du i så fall gjort det du kan, om han gått på blötmat. Jag tror faktiskt att det kan lösa sig så "enkelt", för med tillräckligt mycket vatten blir det svårt för urinstenarna att kunna bildas.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

annau325
2

Ooh tack för ett bra inlägg! Jaa precis håller med dig, man känner sig lite snopen och dum, när man inte vetat bättre att katten bara borde äta blötmat, ha vari till 3 st veterinärer å ingen av dem har sakt nånting om blötmat, man blir så frustrerad! Men jag skall direkt fara och köpa blötmat åt honom, jo tack vi hoppas allt går bra denna gång, verkligen hemskt när ens djur insjuknar :/

Thaeri
3

Jag har alltid använt mig av den här metoden när det gäller att få över katter på blötmat:

1) Dela upp torrfodret på måltider, 3-4 om dagen brukar vara hyfsat lagom för en vuxen katt. Har katten inte ätit upp inom ett par timmar, ta bort fodret.

2) Blanda 1 tesked blötmat med torrfodret en måltid varje dag. Grundligt, så att alla torrfoderkulor har blötmat på sig. Vill inte katten äta så släng fodret och gör samma sak vid nästa måltid. Låt inte katten gå utan mat mer än 1,5 dygn bara.

3) Några dagar efter att katten har accepterat detta, gör det med en måltid till. Och ytterligare några dagar senare samma sak, och ännu en gång tills katten får en tesked blötmat blandat med torrfodret vid varje måltid.

4) Vänta några dagar igen, och börja därefter öka blötmatsgivan någorlunda jämnt fördelat över måltiderna, samtidigt som du minskar torrfodergivan i motsvarande mängd.

Räkna med att det här steget ska ta ungefär 2 månader, då har du tid på dig att vänja kissen vid den nya maten rent mentalt samtidigt som magen inte ballar ur för att du går för fort fram. Och märker du av att magen börjar bli dålig på riktigt trots allt så backa en bit och börja sedan om långsammare. Hjälper inte det så får du backa ännu längre och testa någon annan blötmat.

5) Klart 🙂

annau325
0

Taaack så himla mycket för tipset! Skall absolut testa! :)

annau325
0

En liten update kissen var ti läkaren idag och det konstaterades med hjälp av ultraljud att han har hela urinblåsan fylld med stenar så det betyder operation och eventuellt penisampution, men vetererinären sa att det kan alltid finnas en risk att han har stenar vid höften och då finns det inte mycket man kan göra, men det får jag veta imorgon på operationen, hoppas såå att allting går bra och han inte har stenar vid höften! Men skulle behöva hjälp med en sak och frågan är vad betyder det att han skulle ha stenar vid höften, veterinären sa att hon tyckte att han har goda chanser för när hon hade tagit med katetern stoppades det ganska snabbt i hans urinrör, men han hade tydligen inte kissat på 2 dygn och frågan är hur har han endå kunnar vara så pigg o som vanligt? Och jag har ju sjäöv sett att han har kissat, men hon sade iaf att han int har kunnat kissat, mystiskt tycker jag, skriv gärna era åsikter och håll gärna tummarna fär min lille kisse.

Tyrisen
0

#15 Får hålla med om att det lät väldigt förvirrande det vet. sa. Vet inte något om "stenar i höften". Kanske betyder det att stenarna vandrat upp på något sätt och i så fall fastnar i höften? Ingen aning, bara spånar.  

Hoppas op. går bra och att du sen kan fasa in på blötmat som Thaeri så bra beskrev hur man kunde göra. Lycka till, jag håller tummarna!!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Zorbaaa
0

Säger vet att han inte kissat fast du sett att han gjort det?
Låter som en uppskattning alt missuppfattning..
Hur som helst spelar det väl mindre roll nu, hoppas att han fortsätter vara piggelin och klarar op bra!

annau325
0

Nu är han utan penis, det var så pass mycket stock att man hade inga andra val, hoppas han nu blir bättre!

Rafflan
0

Vill bara tipsa dig TS om att s/o som är ett urinfoder finns i blöt mat körde det på min enda katt när han fick urinproblem under en period :)

annau325
0

Tackar för tipset! Han har börjat ätat och dricka bra nu, har också blandat vatten med blötmat, ångrar inte en sekund av operationen fast det har varit blod svett och tårar, nu ligger han brevid mig o snarkkar så sött! :) nöjd kisse nöjd matte!

fvanilla
0

Också något jag läste ovan som jag måste rätta: rått kött ÄR bra för katter. Hur tänkte veterinären där egentligen? Katter är ju gjorda för att äta rått kött? Det gör ju t.om utekatter idag. Det är som att säga att vi inte borde äta råa grönsaker och frukt, för det är inte bra för oss. Det låter ju faktiskt lite knepigt.

annau325
0

Ja det tycker jag också, men veterinären menade att de innehåller för mycket proteiner som inte är bra för katter med problem av urinstenar samma gäller fisk eftersom det innehåller hög magensiumhalt och fosfor!