Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1305 ggr
PlusPlus
0

Mager katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min stackars jalle har en riktig problem mage. Han tål inte fisk, vete, soja elr nå äggviteämnen. Jag har provat torrfoder efter torrfoder och troligtvis hittat ett han tål,hyperallergenik. Nå foder veterinären tipsade om. Men nu har han fått blötmat ett tag då jag inte hade pengarna till torrfoder just då. Men han har magrat som bara den sen dess "/ han ser helt insjunken ut och är bara skinn och ben. Han väger runt 4.5 kg och bör väga iaf 6kg (stor i kroppen). Han äter och dricker som han ska, dock inte med samma glädje som när han får torrfoder. Blötmaten han får är mjau och den har han aldrig reagerat på. Avföringen ser okej ut och han fiser inte elr blir spänd i magen. Bara väldigt mager. Han verkar liksom helt frisk förutom viktnedgången. Han har iofs haft problem med prostatan men senast vet. fick kolla upp den så var den okej. Och han går på lådan som han ska (innekatt). Ska iväg till vet igen då jag är orolig men vad kan det vara? Vad ska dom liksom leta efter? "/ elr kan det vara så att han bara äter sig mätt på blötmaten och inge mer. Han ääälskar torrfoder! Hatar när mina missar inte mår bra och de gillar inte vet. heller men ändå får vi åka dit titt som tätt.. Svårt att få en bild där det syns men bilden är iaf på magen. Han har mkt päls.

OberonsMatte
2

Vid viktnedgång måste man ta ett blodprov för att utesluta att det beror på t.ex. njursjukdom, leversjukdom, diabetes, sköldkörtelproblem eller infektioner.

Sajtvärd Katter iFokus

PlusPlus
0

Ja t vetten ska han till så jag kan vara säker på att han är frisk. Men det är alltså dom sakerna som kan spöka vid viktnedgång? Bra att veta vad dom kollar då veterinärerna inte är så bra på svenska. Dock är dom väldigt duktiga på sitt jobb :)

AgnetaB
0

Hur gammal är han?

vart bor du då om de är dåliga på svenska?

PlusPlus
0

Han är fyra :) bor i Värmland, holländare som har djurkliniken. Dom är jätte duktiga men svårt att förstå vad dom säger ibland. En kompis som är från holland var med en av ggr, blev genast lättare då vetten pratade holländska med henne och hon översatte åt mig sen :)