Jösses
Tänka skriva här inne för be om hjälp men tror inte jag vågar då dom flesta inlägg om avel så får TS skit för nått som inte är hennes fel…
Kolla över denna sida så man vågar ställa frågor utan att vara rädd för att få skit kastat på sig !
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Vad är det för kritik angående avel folk har fått här utan anledning?
Sajtvärd Katter iFokus
För det mesta är det folk som blir irriterade när folk avlar på huskatter..
Jag tycker att det kan bli en ganska hård ton om folk tycker att man är oansvarig. Men jag tänker att det är för att folk brinner så mycket för sina katter.
Jag skriver här iaf, för det är så många som är extremt kunniga här. Många trevliga prickar finns det här inne. Som mer än gärna svarar på frågor och hjälper till. Jag har än så länge bara blivit bemött väldigt bra :)
Synd att du känner så om du vill ha hjälp med något. Jag tycker att du ska stå på dig och fråga iaf. Det visar ju att man faktiskt vill göra rätt.
Fast precis som i verkliga livet, gör man något dumt får man kritik o kanske man kan lyssna o ändra sig istället för att tycka att man själv har rätt.
Tycker jag har lärt mig massor här för man blir aldrig fullärd.

Man kan inte gå in på ett forum och förvänta sig idel lovord och halleluja… Oftast handlar såna trådar om folk som avlar på huskatter och som vägrar inse att de spär på antalet hemlösa.
Skynda långsamt så går det fortare.
#4 Så är det ju absolut. Kritik är bra. Men vissa kan nog uttrycka sig ganska hårt här. Jag själv skulle inte ta det personligt om någon uttryckte sig hårt mot mig. För som sagt, jag vet att det lätt blir så när man brinner för någonting :)
Läste till exempelt om någon som hade en dotter som råkat släppa ut huskatten innan den fått p-piller och blivit gravid vilket dom inte kan rå för och dom hade fått så extremt mycket dålig kritik här inne =/
Det är just det som hänt oss och därav vågar man inte skriva här för man vet ju vad vissa kommer skriva. Jag tar inte åt mig saker personligt men då det handlar om min lillesysters katt och hon läser inne på denna sidan så blir man ju rädd för vad hon ska ta åt sig och inte :/
Förstår att det finns dom som är jätte kunniga och det är ju dom man vill prata med inte dom som bara vill ha bråk

Fast varför skriva ett inlägg om att man skulle vilja fråga om hjälp men inte vågar för man får skit. Då har man ju ändå startat diskussionen. Då hade man ju lika gärna kunnat skriva ner frågan också. Gör ju ingen skillnad då.

Varför har man fertila katter om man inte ska avla på dem?
Om nu katten råkar bli dräktig och man inte planerat att avla ,varför kastrerar man inte katten?
Stolt ägare till tre La permer
vi har ALLTID använt oss av p-piller och det har alltid funkat bra därav har vi inte sätt nån anledning till att söva (som är en stor risk med djur) och skära i henne.
Då kan man ju säga samma sak om hundar, kaniner, ja alla djur och människor dessutom! =/

#11 p-piller på katt skyddar inte mot dräktighet, det tar enbart bort löpbeteendet! Inte ovanligt att hankatter våldtar honor faktiskt.. Dessutom gör p-pillren att risken för livmoderinlfammation ökar väldigt mycket. Varför ta risken varje dag istället för att kastrera och slippa resten av livet? Görs även på hundar och faktiskt, människor.

#11 Japp det var därför som vi kastrerade vår hund och själv ska jag inte ha fler barn så jag är steriliserad.
Alla våra hästar har varit kastrerade.
Mina avelskatter kastreras så snart det är möjligt. Dvs så snart det är okej efter att honorna fått sin sista kull.
Hankatterna har i vissa fall faktiskt blivit av med kulorna samma dag som sista honan farit hem.
Vi har aldrig haft en katt med livmodersinflammation eller nån annan sjukdom pga p-pillrerna och då har vi haft katt hela mitt 20 åriga liv. Vi hade tänkt att kastrera i höst då det är lite kallare ute så att risken för infektioner minskar men det är inte höst nu.
Okej så bara för att en människa inte "BÖR" få barn så ska dom steleriseras? :S Eller vadå? Stod senast för nån vecka sen på aftonbladet att förståndshandikappade människor inte bör få barn , ska vi då tvinga dom stelerisera sig? :S Tänk dig själv att aldrig kunna få barn. Djur och människor är EXAKT lika mycket värda i mina ögon i allafall!

#14 Oftast handlar det om folk som tar kullar på huskatter. DET är kan inte jämföras med människor, hundar eller raskatter för de delen. Så många hemlösa (nästan uteslutande huskatter) som finns i detta land så är det inte försvarbart att föda upp fler för att man inte vill kastrera.
De flesta människor som steriliseras/kastreras gör det av egen vilja.
Det var just på grund av detta som jag INTE ville skriva för jag visste att detta skulle ske! Förstår inte varför man inte kan få hjälp istället för att höra vad jag borde ha gjort som jag redan vet!

#14 Vart har jag skrivit att alla som inte bör få barn ska steriliseras. Jag skrev att JAG inte ska ha fler barn och därför steriliserat mig.

#16 Om du redan vet vad du borde gjort varför gör du inte det då? Och varför ställer du frågan om du redan vet svaret?
Dessutom i #0 skriver du att man kan få skit för något som itne är ens fel. Om man har en okastrerad katt och den blir dräktig, då är det ens eget fel.
Läste ditt inlägg nu så har inte ens nämnt dig.
Slutar kommentera nu för jag får ingen hjälp utan bara höra saker som inte stämmer och saker jag borde gjort. JÖSSES
Frågan jag tänkte ställa har jag inte ens ställt för jag visste vad ni skulle skriva. JAG skrev ju att i tänkte kastrera i höst men du kanske inte läser mina inlägg ordentligt?

Dessutom i #0 skriver du att man kan få skit för något som itne är ens fel. Om man har en okastrerad katt och den blir dräktig, då är det ens eget fel.
Vad är det du behöver hjälp med egentligen?

#19 Du har ju fortfarande inte frågat något. Hur ska du då kunna få ett svar?
jag har inte frågat och tänker inte fråga er för jag vet vad jag kommer få höra. Går till en legitimerad veterinär imorgon istället.

#20 Ok du tänkte kastrera i höst. Bra. Men vad behövde du hjälp med?
Varför starta en tråd för att säga att du inte tänker be om hjälp? Och sen börja dra helt ologiska paralleller mellan att kastrera katter som inte ska gå i avel och tvångssterilisera människor som någon(?) anser inte bör få barn? Jag förstår inte riktigt vad det är du är ute efter?

#23 Gäller det kattuppfödning osv så kan oftast en erfaren uppfödare mer än en vanlig veterinär.
Om katten inte är för långt gången kan väl en veterinär göra en abort och kastrera. Så ring en veterinär.
vårat samhälle verkar gå mer o mer åt att individen har ingen skuld utan allt är någon annans fel, skolan, grannen, jobbarkompisarna, samhällets(alltså du o jag) o jag tycker det är helt åt fanders fel! Att katten blir med kattungar är bara ägarens fel o ingen annans, inte att det är sommar, pengar, barnet el alla andra ursäkter man hört till leda!
Man vet då man skaffar en katt att den blir fertil nu el sedan så planera, kan det vara så svårt.
En katt ska ej vara okastrerad o gå o tomlöpa (ej paras) för då kan den få livmodersinflammation o om den går på p-piller kan de få juvertumörer.
vem som helst kan ju förstå hur det skulle kännas att gå med kattungar i tid o otid (katt är dräktig ca 65dagar) så självklart är det inget alternativ att ha den dräktig jämnt plus risken som finns att något går fel.
Med andra ord hinner du visst kastrera din katt nu innan sommaren o behöver ej vänta till hösten. Har sett hemska bilder på juvertumörer på kattstackare som tvingats äta piller:(
Anser att den här tråden är ett meningslöst slöseri med andras tid. Tror du TS inte att folk här har viktigare saker för sig än att försöka gissa vad du skulle vilja fråga om? Jösses! 🤫
Sommaren har knappt kommit igång så än finns det tid att kastrera 🙂
Bara för att era katter inte fått problem av p-piller tidigare betyder inte det att det inte kan komma att ske, bättre att förebygga och inte använda p-piller alls utan kastrera direkt istället än att stå där med en sjuk katt en dag som kanske inte klarar sig.
Jag ser heller inte poängen med tråden, ja tonen är allt för hård många gånger och trådar förstörs av allt för många upprepningar men kritiken är nästan alltid välgrundad. Skulle en olycka ske och katten smiter ut och blir dräktig så kastrerar man bums istället för att sätta fler huskatter till världen. Därför finns det för mig ingen godtagbar ursäkt till alla dessa "hoppsankullar".
# 14 Hur många katter har ni haft i ditt 20-åriga liv egentligen? En katt kan om den tas om hand väl leva i 20 år.
Själv tycker jag att om man ställer en fråga på ett forum är det för att skapa diskussion och för att ta hjälp av de med mer erfarenhet är en själv. Om man inte vill höra andras åsikter ( på got och ont ) är kanske inte forum rätt plats att fråga.
Självklart finns det en hel del "tyckare" här inne, men också många som har en otroligt stor kunskap. Om du läser deras tidigare inlägg kan du se. Te x MonicaLagerqvist som man märker har mycket erfarenhet, och det är bara en av alla som är värda att lyssna på.
#32 Håller med dig. Problemet är bara att TS inte vill ställa någon fråga, utan bara slösa bort folks tid och smutskasta sajten ….
Grejen är ju att om man kastrerar sin katt så blir allt så lätt! Du slipper komma ihåg att ge massa piller, det blir billigare, du får förhoppningsvis en glad o go katt, katten slipper tumörer som man kan få av ppiller och sist men inte minst så behöver man inte vara orolig för att några kattungar ska komma till världen. Hur kan man ens tveka?!
Jisses vad sura folk var härinne…
Jag hade en honkatt som gick på p-piller några år. En utekatt som kunde vara borta dagar i sträck sommartid. Jag beställde tid för kastrering och letade upp henne innan veterinärbesöket. Då hade hon varit borta i fem dagar. När veterinären öppnade henne såg han att hon hade fått livmoderinflammation som spruckit. Han trodde inte att hon skulle vakna överhuvudtaget efter kastreringen. Men hon vaknade och var i bedrövligt skick. Hade jag inte kommit in med henne då så hade hon varit död inom några timmar, sa han. Tyvärr drabbades hon av FIP efter detta. Viruset muterar när immunförsvaret är nedsatt. Hon dog efter knappt tre månader. Jag läste att 80% av alla utställningskatter bär på viruset.. och ständigt smittar ner varandra. Jag har bara huskatter och ingen av mina katter har tidigare drabbats av den sjukdomen. Jag skaffade en till honkatt som så fort hon började löpa, så blev det en resa till veterinären för kastrering. Jag vill inte mista en till katt på det viset. Risken för livmoderinflammation är större när de går på P-piller ju. Min erfarenhet av P-piller är att om katten hostar upp pillret eller om man missar ge katten piller en vecka så blir det inte full kull. Blir det nåt så blir det en enda kattunge. Min syster fick min avlidna katts p-piller till en hittekatt som hon tidigare hittat utmärglad ensam längs en landsväg (750g då hon hittades). När hon började ge katten piller så hade hon redan fått en kull på fem kattungar. Min syster är glömsk av sig och missade förmodligen ett piller.. och katten har i dagarna fått en enda liten kattunge. Hon visste inte ens om att katten var gravid. Katten åt p-piller hela graviditeten. Så, äter katten p-piller och ändå råkar bli gravid så kan man lätt skaffa en ny ägare till den lilla. Vill man inte ha kattungar om det är såna på väg, så går det att kastrera trots att katten är gravid, enligt min veterinär. Även om det är långt gånget. Hade jag vetat vad jag vet idag, så hade jag kastrerat min älskade katt så fort som möjligt, istället för att avvakta. Då hade hon levt idag. Det misstaget gör jag inte om. Jag hoppas att allt går bra med din katt.
Har läst igenom tråden och undrar bara vad TS var ute efter? Jag kan inte avläsa varken surhet, påhopp eller andra otrevligheter. "Slutar kommentera nu för jag får ingen hjälp" . Du har ju inte ens sagt vad du vill ha hjälp med utan börjar tråden med att TS får skit härinne så fort man pratar om avel. ?????????????????????????🤔
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Här finns ett p-piller. Inte så att ägaren glömt att ge pillret men det funger inte som på människor då det blev en kattunge vars mamma försvann när ungen var 7-8 veckor gammal och då hamnade här. P-pillret mår bra men är lite skygg och nervös när det finns folk omkring som hon inte känner😃
lite OT (om det finns ett topic..) men en liten rättelse:
#35 1-2% av alla katter får FIP
90% av alla raskatter bär på corona (viruset som kan mutera till FIP)
75% av alla katter, dvs både ras och huskatter, bär på corona.
det är inte en sjukdom som är exklusiv för utställningskatter, det är en sjukdom som lätt sprids och muteras när man har fler katter, ju fler katter man har ju mer ökar risken.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Det är det som är så fel med eran ton härinne. Det är så många som hela tiden ska hacka på varandra och leka besserwissers, istället för att åtminstone försöka komma med något vänligt råd.
Till din kommentar om vilka katter som drabbas av coronaviruset…
Det är vanligare hos raskatter/utställningskatter för dessa tussas hela tiden ihop med främmande katter. Har man vanlig huskatt som aldrig är ute eller bor på landet och inte träffar andra katter (eller fåtal katter) så är risken betydligt mindre och i det närmaste obefintlig att de bär på viruset. Det är alltså mycket vanligare att utställningskatter bär på viruset för de utsätts för kontakt med fler främmande katter. Siffrorna kan man diskutera. Det beror på var man fått informationen ifrån. Jag läser på så många vetenskapliga sidor jag kan finna och väljer att tro på den siffra som är vanligast förekommande. Att påstå att sjukdomen skulle vara specifik för utställningskatter har jag aldrig påstått. Bara att den är mycket vanlig bland dem.
Var snälla emot varandra. 🙂
Ja det verkar som att många människor här använder en ganska hård ton men å andra sidan så är det svårt att framföra kritik på ett sätt som bara låter vänligt. För jag håller med om att man inte ska avla fram fler huskatter då det finns så många redan som behöver hem för ingen vill ha dom… Och det är ALLTID ägarens ansvar att se till att ens huskatter inte blir dräktiga.
Men jag är också helt övertygad om att TS skulle få ett bra svar på sin fråga, vad den nu var, av väldigt kunniga personer om hon bara börjat med att ställa den. Det märks ju att det finns så mycket kunskap i detta forum så det är synd att hon skapar denna diskussion och får denna kritik utan att ens ställa frågan?
Ett tips till nästa gång TS är att googla din fråga istället om du ändå inte vågar fråga på ett forum :) Jag hoppas du gör det bästa av situationen du hamnat i och det tror jag nog du gör och kanske till och med lärt dig något av detta! :)
# 39 Och hur vet du det? Endast 12 % av huskatterna är försäkrade mot 99 % av raskatter. Det är en lite del av alla raskatter som ställs ut och det finsn huskatter som också ställs ut. För att inte tala om att det finns ägare som har både ras - och huskatter. Har du gjort någon undersökning gällande detta? Hur står det i så fall till på alla kolonier av katter och på samtliga katthem?
Svammel skulle jag vilja påstå eller bevisa med statistik att du har rätt.
#39 Jag ber om ursäkt om du tolkade min ton som hård, försökte mer sakligt påpeka vad som verkades vara ett missförstånd och absolut inte vara elak eller besserwisserig.
Det är nämligen många som tror att FIP är en raskatts-sjukdom och inget man behöver oroa sig för som huskattsägare.
Som sagt inget personligt mot dig så jag hoppas att du inte tar illa upp då det inte var min avsikt =)
Medarbetare på Datorspel I Fokus

Lustigt med en 42 inlägg lång diskussion om en fråga som aldrig ställdes. Har nog aldrig hänt förut.
😂 jag håller med, det är verkligen lustigt. Kan man säga att något inlägg är OT då?
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Väldigt vad den här tråden var konstig.
Om en katt är dräktig och det inte var planerat så tar man ju katten till en veterinär för kastering + abort. Inte sjutton är det bra att låta sin katt få ungar efter en okänd hane. Ungarna kan få vilka problem som helst, samtidigt som dom kan bli friska. Men är det värt att chansa?
Sedan om det är en lillasysters katt så tycker man ju att hon borde vara gammal nog att kunna hantera det som skrivs här inne. För så länge som man inte blir kallad idiot, djurplågare eller annat så ska man försöka läsa allt med en neutral ton.
Om lillasystern är minderårig, så är det hela faktiskt föräldrarnas ansvar.
Jag kan just nu komma på 7 katter som jag känt som alla varit kastrerade, 3 honor resten hanar. Inga av dom hade några problem alls med att bli nedsövda, skurna eller några problem med läkningen.
Förutom dessa 7 kastrater har jag även känt en okastrerad honkatt. Hon gick på p-piller, fick en kull ungar och utvecklade juvertumörer.
Förstår verkligen inte hur man tänker ibland ''jag ska skriva en tråd om en fråga jag inte tänker ställa för jag vet vilket svar jag skulle få'' vari ligger logiken i det? Vet man redan vilka svar man får, så kan man ju eventuellt lyssna till de svaren som man tror man fått.
Trådar urartar när det är trådskaparen som blir tvär och säger emot, inte för att flera människor kommer med samma råd och fakta. Möjligtvis om det finns anklagelser/personangrepp inblandande men sådant har jag nog aldrig sett.