Katt köpes
Jag och min pojkvän har beslutat oss för att skaffa katt. Vi är båda uppvuxna på landet och har vana av de flesta djur, men nu bor vi tillsammans i lägenhet och saknar en liten kisse att mysa med.
Vi har inte alls bråttom att skaffa katt utan vill vara helt säkra på att det blir rätt. Vi vet heller inte vad vi vill ha för katt.
Ålder spelar ingen roll, helst långhårig eller iaf med lite längre päls. Gärna ett speciellt utseende.
Personligheten är självklart viktigast och vi vill ha en lugn katt som gillar att slappa och är väldigt kelig.
Vi tar också väldigt gärna emot tips på vilken katt som kan passa oss, även om du inte har någon till salu :)
Vi bor i Eskilstuna och kan inte åka allt för långt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Finns där inte nåt katthem i närheten där ni bor? Många katter behöver nya hem o där vet ju personalen vilken katt som passar just er
Det gör det och vi har kollat runt men inte hittat någon vi direkt fastnat för.
Jag undrar också ifall det finns någon ras som hårar mindre? Min pojkvän är lite allergisk så det vore ett stort plus.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Med en sphynx så slipper ni hår helt och hållet.
Om din pojkvän är allergisk så bör ni verkligen tänka er för och satsa på en ras som ni vet att han klarar av. Besök olika uppfödare och "provnosa".
Han har alltid haft katt så det är inga problem, bara underlättar lite om de hårar mindre :)
Men bra förslag att åka och hälsa på! Då kan man ju se hur rasen är ifall det är raskatt.
Tro mig, jag har föreslagit det men han tycker inte att de är fina :P
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Sibirsk katt sägs var allergivänlig men om ni tvättar katten regelbundet och dammsuger och tvättar saker som katten ligger på så bör det inte vara något problem.
Jag skulle rekomendera cornish rex, även att de inte är särskillt lugna eller långhåriga. Jag träffade den första för drygt 2 år sedan och blev störtkär i rasen. 🙂 Älskar även utseendet och pälsen.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
#5; Tittade på lite bilder och de är verkligen helt otroligt fina!
#6; Jag är också helt kär i dem, men min pojkvän tycker att de är fula 🤔
Någon gång i framtiden kanske har han sagt men inte nu..
Tack så jättemycket för alla tips! Uppskattas verkligen :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#7 Har ni träffat någon Cornish rex? jag var lite skeptisk innan jag hade träffat en nämligen. Killen har allergi så det var ett alternativ eftersom att jag inte kunde en "vanlig" katt.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Jag är själv allergisk så jag vet hur det är och för mig funkar långhåriga katter jättebra. den lösa pälsen lossnar när man kammar katten och den lossnar även vid bad och tussarna som hamnar på golvet och andra ställen är så lätta att ta reda på :)
Jag är uppväxt med Norska Skogkatter, min pappa har en blandras hälften Sibirisk katt (jag har alldrig badat den katten och vi har haft henne i snart 11år) och så jag ett gäng Perserkatter och jag känner inte av någon utav dom. Det är bara när dom fäller som jag behöver vara lite noggrannere att bada katterna.
Du ville ha en lugn och social katt så jag tror att Perser skulle passa er bra :)
///Mickan

Du har ju den mycket trevliga rasen La perm-.Semilånghårig lockig och som fäller ungefär som en CRX.
Finns i alla färger.
Stolt ägare till tre La permer
Du har ju burman som är världens keligaste och roligaste katt. Ingen soffpotatis såvida du inte är det för den är där du är. Hjälper gärna till med allt möjligt i hemmet förutom dammsugningen då. Den bör dock inte vara ensamkatt även om undantag finns. Då kan man leta efter omplacering också. Burman är korthårig med silkeslen päls och den bruna är originalfärgen. Jag är allergisk men klarar burman, kanske för att den inte har någon underull. Skulle nog aldrig skaffat katt om jag inte hade blivit förälskad i burman när jag var på besök hos en som var kattvakt.
Hur som helst Lycka till med letandet. På burmaklubbens sida kan du hitta uppfödare i din närhet
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Själv skulle jag INTE rekomendera en Perser. De kräver massa pälsvård o är man allergisk så ska man nog undvika det.
Jag har omplacerat 2 st Maine coon damer till allergi hem. Inga problem alls. Deras päls är lite silkig. Kräver någon kamning i veckan.
Sen är Maine coonen väldigt tillgivna o älskar att kela. Åk till en uppfödare o umgås med rasen ett tag.
Jag skulle nog satsa på en renrasig då det finns allergi. Då vet ni vad det är o kan leta ras därefter.
Har du själv haft Perser eller tror du bara att den kräver en massa pälsvård??? Jag har haft Perser sedan 2009 och nu är jag inne på min 6:e katt och det räcker oftast att jag kammar dom ca 1-2 ggr i veckan och det tar ca 15 minuter så så krävande är dom inte.
TS gå in på Perser ringen och läs lite vet jag och där finns även dom flesta uppfödarna listade http://www.spexus.se/
///Mickan
Ja jag har haft perser faktiskt varit uppfödare av rasen. O En av de katterna jag hade kammade jag bara ibland. De andra var det bad o föning som gällde för att pälsen skulle vara i bra skick. Har även flera perseruppfödar vänner o det är ett jäkla badande o kammande.
Perser som inte behöver mer än lite kamning någon gång i veckan är nog i minoritet.
Ang perser o päls/ögonvård så kan man ju bara läsa på perser.ifokus ofta om problem med det. Jag ser ofta bilder på perser som ej är skötta både i päls o ögon så det är väl inget att hymmla med. De badas ju också regelbundet o gillar man att pyssla o har tid så är det ju en perfekt katt. De badas ju redan som små bebisar första gången för att vänja sig.
Tänkte bara meddela att vi nu hittat vår perfekta katt! :)
Vi fastnade för rasen Ragdoll och var igår och tingade en liten blå bicolor pojke. Den 1a Juli flyttar han in hos oss!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
# 16 Det var en renrasig med stamtavla😃
Grattis o håller tummarna för att det funkar
Grattis och lycka till i framtinden :)
///Mickan
Grattis! Vi föll också för ragdoll. Fast vi får hem en ungkatt på dryga 1,5 år. Brun bicolor. =)
Tack så mycket! Vi håller redan på att längta ihjäl oss och planerar åt den lille :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Grattis, vad kul!🙂. Du får visa upp den lille här sen. Jag älskar kattbilder.
// Nalle Puh//
# 21 Och den har väl stamavla?
#23 😃
// Nalle Puh//
#23; Ja det har han.
#22; Det kommer jag garanterat göra! Har några bilder på honom på telefonen, men tror inte de blev så bra :P Men ska se om någon går att lägga upp :)
#20; vad roligt! :) De är verkligen helt underbara!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Här kommer en bild, den enda man faktiskt såg på vad det skulle föreställa :P
Tagen genom ett nät dessutom, men han är söt ändå vår lilla skrutt :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
😍😍
// Nalle Puh//
# 25 Bra!
# 26 Vilken sötnos❤️