Resa med katt till Sverige
Hej!
Som vissa redan vet, så bor jag i Japan sedan snart 3 år tillbaka.
Nu i sommar 2013 så tänkte jag åka tillbaka till Sverige för första gången för att hälsa på vänner och familj.
Tänkte då ta med mig min lilla tjej då jag tänkte vara borta ca 4 veckor.
När vi åkte hit så hörde jag mig för både på jordbruksverket i Sverige och animal customs i Japan om vad som behövdes för mina katter för att det inte skulle bli något trul med att få in dem i Japan.
De sa då från Sverige att man var tvungen att rabies vaccinera etc etc. Har även för mig att de sa det från Japan också.
MEN när jag väl kom hit så visade det sig att de var väldigt förvånade och sa att eftersom jag kom från Sverige så hade vi inte behövt göra det över huvud taget. Alltså flera tusen kronor kastade i sjön!
Nu gick jag in och kollde på jordbruksverkets hemsida och Japan är faktiskt listad över länder med kontrollerat rabies-system. Alltså behöver jag INTE vaccinera mot rabies för att få komma in och ut från Sverige med min kisse?
Måste mellanlanda i Finland för det går inga direkt flyg men Finland är också listat så då borde det väl inte vara några problem?
Andra som har erfarenhet av att flyga med katt? :)
Katten måste vara idmärkt, ha husdjurspass och vara rabiesvaccinerad minst 21 dagar innan inresa till Sverige
Länk till vad som krävs vid införsel
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/inforselfranlanderutanforeu/inforselfranlandermedeuvillkor.106.6f9b86741329df6fab480001168.html
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Tack så mycket!
Pass och chip-märkning har hon så det borde inte vara några problem. Om inte passen måste förnyas? Skaffade det när vi åkte hit.
Så man måste alltid vaccinera mot rabies då? Även om man åker mellan listade länder? Men inget blodprov behöver göras?
Har jag fattat det rätt då? :)
Alltid rabiesvaccinatin, men inget blodprov
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Okej!
Tack så mycket! :)