Okastrerad hankatt inomhus?
Min enda fundering är hur vanligt det är att okadtrerade hankatter blir "skvättiga" inomhus när de kommut upp i könsmogen ålder? Som strikt innekatt utan kontakt med andra honkatter.
Mvh Ellenfyrkant
I många fall kan man titta på hur pappa katt är, om han börja strila tidigt så blir risken större att avkommorna gör det :)
Men av ren nyfikenhet så undrar jag om det är du om ska ha hankatt ? Varför isf hålla katten fertil om den inte ska träffa några honor? :) (Utgår även ifrån att det är en raskatt om den skall vara fertil utav någon anledning)

#1 "börjar strila tidigt"? Låter som att du menar på att alla börjar förr eller senare? Min frågeställning är tvärtom "Varför genomgå kastration utan anledning?"
Mvh Ellenfyrkant
#2 Ja, de allra flesta hanar börjar strila. De kan även börja yla efter honor och avmagra/gå ned i vikt. Det ligger helt enkelt i deras instinkter.
Kastrering tar bort detta problemet och gör dom även mer keliga och sociala, och det är ju några bra anledningar till att kastrera.
Min hane markerade inte, jag kastrerade honom när han var 2 år endast pga att jag skaffade honom en hona att sällskapa med, vi har nu flyttat till landet men ränderna sitter i och de är mest inne katter här med.. hade inte kastrerat honom om han fått en grabb polare ;)

Misstänker att en "sent" kastrerad hankatt riskerar att få bestående (ge matte/ husse) bekymmer med strilandet även efter ev. kastration om de väl börjat? Vid vilken åkder tar man tidigast respektive senast tag i kastration?
Mvh Ellenfyrkant
#4 Antagligen skulle du fått behöva göra det ändå. Introducera en ny katt och en katt som inte har strilat innan kan börja, plus att två fertila katter kan börja slåss häftigt.
#5 Det finns en risk. Man kan kastrera redan vid 12 veckor, men de flesta gör så vid 6 månader.
Normalt kastrerar jag vid 6 månader då jag inte vill utsätta mina djur för onödig risk, men kan kastrerar redan vid 4 månader om hanen börjar strila inne :)
Vår hane markerade på väggen så att det stank i hela huset. Kastrerad dagen efter!

#8 Slutade han då? Vilken åkder?
Mvh Ellenfyrkant
Min senaste kattpojke började bajsmarkera här och där när han var ca 5 månader. Det upphörde helt när han blev kastrerad på 6-månadersdagen.
#2 Anledningar att kastrera en katt är förstås dels att katten mår bättre efter det och får ett längre och lugnare liv, dels att man därigenom bidrar till att åtminstone inte förvärra problemet med ca 100.000 hemlösa lidande katter i Sverige. Risken är nämligen stor att en okastrerad innekatt lyckas rymma i jakt på honor.
Från http://kattstatus.se/sida1.html:
"En kastrerad hona och hane blir både mer lugn och harmonisk, och oftast även mer kelig och benägen att ty sig till sin matte/husse. Den kommer också bättre överens med och accepterar lättare nya kattkompisar i hemmet. Både inne- och utekatter mår alltså bättre av att kastreras. "
#9 min hane började kissa inne i soffor, sängar, osv, kastrerades inom 1 vecka och slutade helt :)

#11 Hur gammal var han då?
Mvh Ellenfyrkant
#12 typ 5 månade om jag minns rätt :)
Tänk även på alla hemlösa hankatter som inte kastreras förens dem är typ 1-6 år gamla och ändå funkar det bra :)
Bland mina vänner som har okastrerade hankatter (två personer och fyra katter) har enbart en haft problem med strilande hankatt. Denna katt har kissat inne 4ggr på 12 år, två gånger i mattes resväska (gillade inte när hon skulle åka bort) och två gånger efter att kompisen fick tas bort. Och jag skulle tro att 4ggr/12 år är ganska normalt eller mindre än genomsnittet. Vet få som har katt, kastrerad eller inte kastrerad, som aldrig någonstin råkat kissa inomhus.
Tre av hankatterna har dessutom använts i avel.
De tre katterna som använts i avel har det varirt raskatter? Själv tog jag hand om en okastrerad hankatt som skvätte några droppar här och var innan han blev kastrerad. Inte så att det synstes men väl kände så vi hade ett litet helsicke att finna var han hade skvätt.
Jag fick vänta tills min hane var knappt året innan jag kastrerade honom då han hade en testikel i buken. Han började markera inomhus vid 7 månaders ålder och då markerade han på mattor, sängen, dörrmattan, skor, en handväska och några väggar och skrek och var osocial, blev nästan folkilsken och jag har för mig att han var 10 månader vid kastrering.
Det blev en komplicerad kastration och han var groggy flera dagar efter operationen men beteendet upphörde direkt efter men även idag händer det att han har markerat våran nya lägenhet en gång och han kan stå och skrika och se ut som att han inte riktigt förstår vad han håller på med så beteendet har inte riktigt gått bort men eftersom det enbart händer nån gång årligen kan man säga att det inte finns.
Det är super bra att ha kontakt med en bra uppfödare gällande just sånt här, de har ju väldigt stor erfarenhet av okastrerade katter.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Ps. Min hane var en strikt innekatt utan kontakt till andra katter men hur roligt är det egentligen att ha en Strikt innekatt? Koppel promenader i fint väder tycker jag alla innekatter ska få då och då.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Vår kille började aldrig markera men han hoppade på sin syster och flörtade vilt med huskatten här hemma. Kastrerade vid fem månaders ålder och även om han är snygg som satan så är det ett beslut jag aldrig kommer att ångra. Mysigare och inte lika styrd av hormoner som hans mamma och syster är. Även om de bara är innekatter så rekomenderar jag att kastrera honom :)
Precis som #1 säger så är det ofta "ärftligt", strilfria hanar får ofta strilfria avkommor. Sedan beror det självklart på katten, känner han sig trygg och säker på att få ha sitt revir/sina honor ifred, etc. När jag köpt honkatt till avel har jag valt honor efter strilfria hanar och parat dem med strilfria hanar. Det är ju självklart ingen garanti för att hanarna efter min hona inte ska börja strila men risken minskar ju ganska drastiskt att de skulle göra det utan något särskilt stimuli.
SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex

Menar ni alltså att det ligger i generna? Oavsett om de träffar pappakatt eller inte?
Mvh Ellenfyrkant
Jag har en 1,5 årig fertil hane och en sjumånaders fertil hona och ännu har han inte strilat men däremot sittkissar han gärna på plastpåsar. För två veckor sedan fick han en p-spruta för att slippa vara så hanig och förhoppningsvis gå upp lite i vikt. Han är lite lugnare så det verkar funka. Ville inte chipkastrera eftersom han ska para till våren och förhoppningsvis ge mig några små dunbollar.
Glad Skåning
#20 de allra flesta hanar börjar gasta och strila vid könsmognaden men undantag finns givetvis… men risken finns att katten avmagrar pga fertiliteten även om han inte börjar strila.
#15 Ja, från mycket seriösa uppfödare. Jag tror också att det är genetiskt. Min veterinär brukar också säga att hugskotten är mer "katt" än raskatter, dvs har kvar mer urkattbeteende än hårt avlade raskatter. Men det finns ju undantag åt alla håll. Jag tror man ska vara försiktig med att generalisera.
Ja, det är delvis genetiskt betingat om en hane strilar eller inte. Benägenheten att revirmarkera är delvis testosteronberoende så hanar som producerar mindre testosteron markerar i mindre omfattning och detta är en ärftlig faktor.