Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3329 ggr
Ellenfyrkant
0

Lättskött långhårspäls

Vilka långhårskattraser finns som ansea vara lättskötta? Tex nogrann genomborstning max 1 gång i veckan? Vilka raser hör hit?

Mvh Ellenfyrkant

[silkesnosen]
0

Jag skulle tro att de semilånghåriga hör hit. Birma, Ragdoll och kanske även norsk skogkatt.

Annso_
0

Jag har 2 norska skogkatter (renras med stamtavla) och deras pälsar är mycket lättskötta :) Nu borstar jag dom dock oftare då jag vill hålla deras pälsar fina eftersom jag ställer ut dom men även om jag bara gör det 1 gång i veckan då är dom lätta att borsta utan tovor :)

OberonsMatte
1

Mina katter (norsk skogkatt, ragdoll och birma), både nuvarande och tidigare,  har lättskötta pälsar allihop, men skulle jag gradera "mina" raser efter lättskötthet skulle jag nog säga:

1. Ragdoll

2. Helig Birma.

3. Norsk skogkatt.

Sajtvärd Katter iFokus

[NinaCrown]
0

Har en norsk skogkatt, och han har endast fått tovor under en period när hormonerna började lägga sig efter hans kastrering samt en eller två gånger nu när han fällt som en galning under denna våren. Det har varit väldigt små tovor som gått att pilla isär med fingrarna 🙂

I övrig borstar jag honom en gång i veckan till var annan vecka, dock en till två ggr i veckan när han fällt som värst.

MonicaLagerquist
0

La Permen hör helt klart dit. Jag borstar i princip aldrig mina la Permer.

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
2

Om pälsen tovar sig lätt eller inte beror oftast på pälskvalité och hur mycket underull det finns. Pälsen kan skilja sig ganska mycket mellan olika individer inom en ras, men en ragdoll ska inte ha någon underull alls, en birma bara lite, medan en norsk skogkatt har rejält med tjock underull under täckhåren (men brukar ha relativt lättskötta pälsar ändå).

Jobbigast päls har perser, men även långhåriga huskatter och blandraser kan ha riktigt krävande pälsar..

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
0

Huskatt :)

Helt impad av min långhårs husis, aldrig borstat han men ändå har han låg och fin päls, bra päls och han sköter den nog bra själv :)
(innekatt)

Belimas
4

Fast det är väl ändå en grov generalisering. Huskatter kan ju ha precis vilken pälskvalitet som helst, den kan vara allt mellan ragdollens silkiga päls till perserns mjuka och ulliga päls. Av de tre långhåriga huskatterna jag har haft så har två av dom haft relativt lättskötta och tovfri päls trots mindre mängd pälsvård medans den tredje hade en ulligare pälstyp som lätt tovade sig och krävde en ordentlig genomkamning flera gånger i veckan.

I så fall borde det korrekta svaret vara vissa huskatter och vilka det är kan man aldrig veta i förväg såvida det inte är en blandras mellan ex. ragdoll och birma men är den en huskatt med totalt okänd bakgrund ja då blir det knepigt.

Rafflan
0

#8 fast det skrevs ju att långhåriga huskatter/blandraskatter hade krävande päls. Och då måste ju jag kunna skriva att jag inte uppfattar det så?

Klart det är en individ grej men det händer även att vissa raskatter födds med jobbigare päls än normalt. Så man har större chans om man väljer raskatt men finns även flera långhåriga huskatter med lätt päls.

Belimas
1

Du svarade dock på TS inlägg, som jag fattade det för, där hon efterlyste en ras med lättskött päls och att då tipsa om huskatt (som kan komma i alla möjliga och omöjliga varianter) känns inte direkt som något välgenomtänkt tips. Sedan att andra längre ner i tråden påpekade att huskatter lika väl kan ha krävande päls är inte detsamma som att de påstår att alla huskatter har det. Jag tror nog att alla är väl införstådda med att långhåriga huskatter kan ha både krävande eller lättskötta pälsar.

Precis som med blandrashundar där ursprunget är okänt så vet man inte vad man får när man köper en kattunge/valp med okänd härstamning och man kan således inte heller veta hur pälsen kommer bli. Visst är det ingen 100% garanti när man köper en raskatt heller men är man noga i sitt val och föräldradjuren är rastypiska och har den pälsen som rasen ska ha så är risken minimal att man får en katt med krävande päls som vuxen.

Köper man dock en vuxen huskatt så kan man så klart lättare se vad den har för kvalitet på pälsen men jag tar dock för givet att TS vill köpa en kattunge.

[AndreaPirlo92]
0

Borstar i princip aldrig mina katter (perser) så jag har nog haft turen att de har lättskött päls 😃

[Timantis]
0

Även Maine coonen har lättskött päls.  Kammar max 1 gång i veckan lite oftare vid fällning.

Sofy
1

Jag borstar min ragdoll vid behov, ibland kan det vara några gånger i veckan och ibland kan det vara flera månaders uppehåll och ändå är pälsen fin och utan tovor men jag borstar henne runt en gång i veckan till varannan vecka.

Huskatten som är långhårig är mer krävande, hans päls tovar sig sjukt snabbt och får stora bollar på bara en vecka om jag inte sköter pälsen.

De är båda innekatter.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

fredricakarlsson
0

Säger som. #5 La perm! Mycket trevlig och vacker ras! Behöver aldrig borsta dom! Så rekommenderar den rasen stort!