Voluntär Katthem
Jag känner att jag vill göra lite större skillnad i djurvärlden och börjar fundera på voluntär arbete av olika slag och kom då att tänka på katthem. Min fundering är nu vilka katthem i södermanland, östergötland och örebro län som tar emot voluntärer? Vi funderar på att flytta till någon av de länen men jag skulle heller inte ha problem med att pendla med tex tåg kortare sträckor för att hjälpa katter. Vad gör en voluntär i ett katthem? Några specifika krav ett katthem har på voluntärer? All info och alla tips mottages tacksamt.
Fiahemmet i Norrköping tar väl emot? Det hoppas jag iallafall, för jag ska försöka få jobba där nästa år :3
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Du kommer säkert få mocka, ge mat, ge vatten, mysa & leka med katterna, sen finns det säkert andra sysslor som att städa :)
jag har till exempel hand om hemsidan där jag lägger ut katter och flyttar katter till den flik där de ska vara :)
#1 Har de en hemsida? #2 Ganska omfattande då med andra ord. :)
Lägg in motsvarande tråd på Hittekatter i Fokus så får du nog massor av bra svar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Det hade jag inte ens tänkt på. Tack. :)
Jag är volontär på Gefle katthem och det är underbart! :)
Jag är volontär på Öbacka Djurhem. Vi har volontärmöten lite då och då, typ varannan månad då man går i genom vad som hänt, vad som händer.
Sedan har de ett schema där man får skriva upp sig på de pass man kan ta, ju mer desto bättre så klart, men alla gör så mycket de har tid med liksom.
På passen så städar man lokalen, städar kattlådor, matskålar, fyller på mat, vatten. Borstar och gosar. När det är katter som behöver behandlas så sköter man även det. Till exempel göra ren öron, sår eller kolla så kastrerings ärr läker fint. Ge medicin om det behövs.
Svara i telefonen och ta emot besökare brukar det bli ibland också.
Sedan såklart att ta emot när de kommer och ska adoptera en katt :)
Förut var vi ensamma på passen men nu försöker vi vara två och två så att katterna får mer tid och att allt hinns med. Jättebra om man har en kompis som vill hänga på så kan man hjälpas åt :)
Diverse som behövs hjälp till är även att ta hand om loppisar, öppet hus, jaga sponsorer, tillverka broschyrer, ha hand om hemsidan, stå för hämtning och lämning av katter.
Här har du en lista på alla katthem i Sverige
Några specifika krav finns nog inte, mer än att du är pålitlig och har ett gott hjärta? Allt som man behöver veta får man lära sig på volontärmötena, vi brukar alltid ha några möten när det kommit in nytt folk så alla vet hur man gör allt :)
I Eskilstuna finns det ett med. :)
www.djurskyddet-eskilstuna.se
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se