Bra kattmat?
Hej kattmĂ€nniskor! đ Det kanske redan finns nĂ„gon liknande trĂ„d, men eftersom jag oftast hĂ€nger pĂ„ akvariefisk iFokus sĂ„ hĂ€nger jag inte riktigt med i trĂ„darna hĂ€r.
Jag har letat runt i timmar pÄ nÀtet efter innehÄllsförteckningar, tester, info och dylikt om bÄde torr och blötmat, sÀrskilt torrfoder, dÄ min katt Àr krÀsnast i vÀrlden.
Ăr det nĂ„gon hĂ€r som har koll pĂ„ bra kattmat? Min katt har sedan han var kattunge haft vĂ€ldigt speciell smak. Inget som finns pĂ„ mataffĂ€rerna duger, varken torrisar eller blötmat, han ratar allt och lĂ„ter det bara ligga i skĂ„len tills han börjar bli mager och det Ă€r inte okej! Fick för ett par Ă„r sen prova olika pĂ„sar frĂ„n djuraffĂ€ren, allt ratades utom royal canin med arom för krĂ€sna katter, det Ă€ter han som smör i solen! Men har nu lĂ€st att RC inte Ă€r det bĂ€sta för katter.
Citerar en text jag hittade "Högst andel vÀxttrÄd hade testets dyraste kattmat, Royal Canin. Royal Canin hade Àven högst halt av aminosyran hydroxyprolin, som Äterfinns i bindvÀv. BindvÀv har ett lÄgvÀrdigt protein jÀmfört med muskelprotein. Av den totala proteinhalten i Royal Canins kommer 27 procent frÄn bindvÀv."*
Han Ă€ter ingen blötmat, bara RC dĂ€r ocksÄ⊠leverpastej, rĂ€kor, lax, tonfisk, övrig fisk och kött rynkar han pĂ„ nĂ€san Ă„t :P nej nej nejâŠ
SĂ„, jag vill sjĂ€lvklart att han ska mĂ„ bra och Ă€ta rĂ€tt! Men det Ă€r svĂ„rt att hitta flera som "vetenskapligt" testat eller mĂ€tt olika mĂ€rken osv. Ăr det nĂ„gon av er som har koll?
Om han bara Àter RC i blötmatsvÀg sÄ hade jag kört pÄ den blötmaten.
Men jag Àr inget proffs sÄ i vÀntan pÄ bÀttre rÄd sÄ kör pÄ RC:s blötmat inte torr.
Mina gillar Mjau đ±
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-mÀrkning.
Om han bara Àter RC blötmat, vilka andra har du testat?
Mjau blötmat Ă€r bĂ„de billig, finns i vanlig mataffĂ€r och Ă€r bland den bĂ€sta blötmaten đ
Medarbetare pÄ Hundparkour.ifokus
Det jag anser Àr det bÀsta du kan ge katten Àr BARF-foder, men det kan vara lite knöligt att hÄlla pÄ med speciellt om man har en vÀldigt krÀsen katt sÄ det jag brukar rekommendera Àr att man ger blötfoder.
Risken med torrfoder Àr att du fÄr i honom för lite animaliskt protein, kattens kropp kan inte hantera vegetabiliska proteiner, och spannmÄl som tyvÀrr bl RC innehÄller ganska mycket utav.
Sedan riskerar du att fÄ i honom för lite vatten, katter har i stort sett ingen törstreflex dÄ dom i naturen inte behövt det, normalt sett fÄr dom i sig byten som bestÄr av ca 75% vatten, och vattnet dom behövt fÄr dom genom sin mat i naturen.
sÄ en katt som dricker bra men Àter torrfoder fÄr i sig kring hÀlften sÄ mycket vatten som en katt som Àter blötfoder, och dÄ löper du mycket större risk att katten fÄr urinvÀgsproblem, speciellt nÀr du ocksÄ har en hankatt.
SÄ det bÀsta enligt mig skulle vara om du kan fÄ ihonom Mjau eller Bozita, men det mesta blötfoder funkar ganska bra, hÄll utkik som sagt sÄ att det inte Àr socker eller spannmÄl i bara.
Min mors katter Àr ocksÄ lite kinkiga med blötmaten, sÄ hon har fÄtt en pÄse med Standart: Aptit Blodmjöl som jag annars brukar ge min hona som matvÀgrar med jÀmna mellanrum, och det funkar jÀttebra.
Det Àr aromförstÀrkande och b-vitamin-berikat sÄ det ocksÄ ökar aptit.
Jag brukar bestÀlla frÄn hemfoder.se
mÄnga katter kan vara lite kluriga som sÄ att du kan behöva fasa över, dvs blanda nya fodret med det gamla av tvÄ anledningar, delst för att han skall börja Àta av det nya, och dels att mÄnga katter blir dÄliga i magen av för snabba byten av foder, sÄ börja med att bara blanda ner lite av maten du vill servera med den gamla och över kommande mÄnaden minskar du av den gamla sorten och ökar av den nya.
mÀrker du att han blir dÄlig i magen skiftar du Ànnu lÄngsammare.
Medarbetare pÄ Datorspel I Fokus
Tack för att ni svarar! :) #2 jag har testat mjau, whiskas, pussy, alla gourmet sorter (dom hÀr gold, pearl osv..) Bilanx för krÀsna katter, friskies portionspÄsar, diverse andra portionspÄsar som jag inte minns namnet pÄ :/ dock sÄ har jag inte provat mjau i burk, bara dom i tetra eftersom jag inte sett om dom i burk finns med sÄs (han Àter bara blötmat i sÄs, inte i gele)
#3 Barf hörde jag talas om första gÄngen igÄr och jag ska nog kolla upp det lite mer tror jag. Att det Àr viktigt med vatten vet jag och dÀrför har jag alltid lÄtit honom dricka pÄ sina villkor. Han vill nÀmligen inte ha nÄgon vattenskÄl vid sin mat, men en glasburk med vatten uppe pÄ diskbÀnken gÄr han med pÄ samt att han sÀtter sig pÄ badkarskanten och mjauar nÀr han vill dricka sÄ han dricker direkt ur kran flera ggr per dag utöver sin vattenburk som jag fyller pÄ/byter vatten i varje dag :)
Bozita har jag inte testat! Det ska jag leta efter :) jag önskar att han ville ha blötmat för jag Àr livrÀdd att han fÄr njurproblem som min mosters katt fick och efter mÄnga, mÄnga veterinÀrsbesök och massa veterinÀrmat var hon tvungen att ta bort honom dÄ inget tycktes hjÀlpa och veterinÀrerna kunde inte sÀtta fingret pÄ varför han kissade blod :/
Aptit blodmjöl? Jag ska kolla upp detta! :) NÄgon som vet nÄgot om Ekanuba?
Köpte en burk med mjau kattmat hÀr om dagen men han ratade den ocksÄ, precis som mjau i tetra⊠ska in till Mora och kolla om djuraffÀren har Bozita men sen ger jag upp. Han fÄr frukostskinka som blötmat sen fÄr jag nog köpa bacon och kyckling och ge honom.
Har du provat James Wellbelowed? Min katt Àr en tuff en, nÀr det kommer till smak och konsistens, men det gillar han. Framförallt lamm och fisk. Just nu tÄl han endast fisk, allergiutreder honom..inte mkt kvar :/
Det finns bÄde som blöt och torr
Blöt: http://animail.se/katt/kattmat?konsistens=213&manufacturer=173
Torr: http://animail.se/katt/kattmat?konsistens=214&manufacturer=173
#6 Oh tack för tipset! Ser spÀnnande ut :) lite fundersam över att det innehÄller tomat dock xD men det ser ut att vara bÀttre Àn mÄnga andra mÀrken! NÀr lönen kommit in ska jag nog shoppa loss lite pÄ nÀtet :)