Sätta ihop?
Fick ett meddelande om en tjej som troligvis kommer få ta bort sin katt. Nu är det så att katten har en kull med kattungar som då blir moderlösa. De är 2 v. gamla och behöver ju fortfarande väldigt mycket uppmärksamhet.
Nu undrar jag, är där någon som har erfarenhet av att stödmata kattungar?
Jag har redan en kull med 5st kattungar som är 3v. gamla, mamman är super duktig och tar väl hand om kattungarna. Tror ni det är möjligt att stoppa ner dem till henne eller blir det för mycket?
Vill såklart helst att alla ungarna ska klara sig så jag erbjöd henne min hjälp, hon skulle ge besked imorgon bitti om det gick att rädda katt mamma. Men tänker att det kan vara bra för mig att vara förberedd om det skulle sluta illa.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Det borde inte vara några bekymmer då dom är ungefär lika gamla men dom kan ju bli för många beroedne på hur många som är i den andra kullen.
Skulle det bli bekymmer så har vi 2 kullar och 3 mammor med mjölk i vårat katthem men det beror ju på var du bor vi finns i linköping.
#1 Hon har 4st så det blir kanske lite mycket? 2st tror jag nog att jag kan sätta ner, får stödmata om det skulle behövas. Tyvärr bor vi i Skåne, vet inte om det kanske är lite för långt? Men ska säga till henne!
Men hur är katterna med att få "nya" katter ner i sin egen kull? Bör man göra något speciellt innan? Har ingen erfarenhet av att lägga ner från andra kullar.
Sen håller jag såklart tummar och tår för att mamman kanske mirakulöst repar sig under natten! Men som det såg ut nu så var det väldigt kritiskt, så tänker att det kan vara bra att vara förberedd om det skulle sluta illa.
Mvh. Ida Lundahl
Ja har du redan 5 så måste du nog stödmata också..
När jag lägger till ungar brukar jag gnida en filt mamman och dom andra ungarna legat i och sen även smeta lite mat i pälsen på de nya ungarna och lägga ner dom nya ungarna till mamman..oftast så luktar mamman på ungarna och slickar i sig maten och funkar det så långt brukar jag flytta ungarna till en tutte om inte mamman gör det själva..
jag har skrivt till dig privat också och jag ska neråt skåne i helgen och hämta ebn annan katt så om jag får veta ungefär var så kanse vi kan sammanstråla.
Har super goda nyheter, kattmamma lever och som det ser ut nu kommer hon klara sig! :)
Mvh. Ida Lundahl

Vad är det som var fel på mammakatt?? Hoppas att hon repar sig bra!
#5 Kraftigt astmaanfall, så hon kunde ju knappt andas. Men det verkar som att hon håller på att repa sig!
Mvh. Ida Lundahl
Åh, vad skönt att det kanske ordnar sig i allafall.