Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2687 ggr
_Cilla_
0

Vilken färg har Sara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som kan hjälpa mig med vilken färg min katt har? Grå, silver? Lägger ut en bild på henne tillsammans med sina syskon, de ser nästan identiska ut… Sara sitter till höger på bilden..

Anne
0

Så söta :) De ser ut att vara blåmönstrade, omöjligt att säga om de är tigré, spotted eller tabby - mönstret syns inte tillräckligt bra.

_Cilla_
0

Tigré är randigt, antar jag.. isf är hon nog det, eller jag vet inte. Hon är helt klart randig på tassarna och svansen men sen tycker jag hon är fläckig på ryggen. Lägger ut en bild där barnen hjälper till & hålla upp henne ;-)

Anne
0

Framifrån ser det liksom likadant ut, men lägg gärna upp en bild där man ser sidan på henne tydligt :)

kalindas
0

Gissar på blåtigre.
Finns det chans att hon kan vara silver? Är mamma eller pappa det?
Kolla isåfall om de är vita i hårbottnen.

/Elisa

_Cilla_
0

Så här ser hon ut på ryggen..

_Cilla_
0

"Grävde" lite i pälsen nu, hon har vita hår under…

Anne
0

Jag vill fortfarande se en sidobild på kroppen… gärna ganska utsträckt.

Signe-Jonna
0

#5 Skulle kanske kunna vara en tabby, men behövs bättre bilder för att kunna avgöra saken.

_Cilla_
0

Så här?

_Cilla_
0

Eller så här?

Signe-Jonna
0

Hon verkar ju inte ha speciellt mycket till mönster. Men fin är hon i alla fall.

_Cilla_
0

Så här ser hon ut under..

_Cilla_
0

#11 nej jag tycker hon är jämngrå liksom med vitt under… på nåt vis. Har hört att "M"-et i pannan ska betyda tabby och det har hon ju..

_Cilla_
0

Jag kan ta kort på henne när hon går också, men just nu vilar hon.

Signe-Jonna
0

Det bästa vore med en bild uppifrån på hela katten, och en på hela katten från sidan, helst på båda sidorna. När de vilar och är trötta är det lättast att ta foto på dem, värre när de är i bråktagen.Glad Hur gammal är hon, eller  ska jag säga ung?

_Cilla_
0

Hon blir 13 veckor imorgon. Jag tycker det är svårt o fota när hon vilar, ligger nästan som en boll, men bilden i min Avatar kanske är bättre? Den finns även i mitt fotoalbum.

Signe-Jonna
0

Här kommer en bild på mina katter, inte världens bästa men mönstret på min Signe syns bra. Signe är blåspotted.

Signe-Jonna
0

Vad är dina kattungar för ras? De är väldigt fina. Jag misstänker tabby på Sara, men att hon kanske inte har världens bästa mönster dock, men som sagt fler bilder behövs. Hon verkar ju inte vara så mönstrad som min Signe. Här en bild där man kan se mönstret på min röda katt som är tabby.

_Cilla_
0

Nej hon är absolut inte så randig i pälsen, det är bara Sara som är min, hennes mamma är Norsk skogkatt, pappan vet vi inte.

_Cilla_
0

Men spotted, vad betyder det, jag trodde det där var randigt.. helt grön på detta område Generad

Signe-Jonna
0

Min Signe har inte världens bästa spotted-mönster, men hon räknas som det och kan ju ändras när hon blir större. Spotted, alltså prickar. Om katten är tigrerad så har den randigt mönster. Som jag förstått det så delar man in i följande mönster: tabby, tigre och spotted. Sedam finns det ju de som inte har något mönster alls, solida.

Signe-Jonna
0

Jag tror fortfarande tabby på lilla söta Sara, efter att ha kollat bilderna på din sida.

_Cilla_
0

Ok, kanske är tabby då :-) Jag ska försöka fota henne uppifrån och från sidorna sen så lägger jag ut bilderna här..

Anne
0

Jag är helt säker på tabby - det ser helt klart ut som det. M:et i pannan har dock inte med det att göra, det betyder bara att hon är agouti, mönstrad. Men man blandar lätt ihop det, efter agouti heter just "tabby" på engelska, och i många översatta böcker har man inte riktigt klarat ut begreppen utan skrivit fel. Det vi kallar tabby kallas classic tabby, eller blotched tabby på engelska. Spotted heter spotted tabby, och tigre mackarel tabby.

_Cilla_
0

#24 Jaha, då förstår jag. Har tänkt på att många har ju M-et i pannan.. Laddar upp en bild från sidan här, i mitt fotoalbum hittar ni bild från andra sidan, uppifrån och ansiktet rakt framifrån Skrattande