Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2965 ggr
[Murvel]
0

Färskfoder till katt

Finns det färskfoder* anpassat till katt? Skulle ni själva ge det till er katt om alternativt fanns: varför/varför inte?

*Färskfoder är termen som används i hundvärlden och det säljs ofta som sammanpressade köttkorvar i frysdisk i djuraffärer. Ej samma sak som blötmat, mer som latmannabarf :)

Sofy
0

Färskfoder för katt är väl mjau och bozita blötmat?😮

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Murvel]
0

#1 Hm, nej det tror jag inte. Det måste inte vara i frysen alltså antar jag att det inte är färskt kött. HÄR finns en bra bild på hur det ser ut. Det finns även konservmat för hundar och det är inte samma sak.
Allt nedan är urklippt från "Vad är färskfoder", ett dokument jag hittade på nätet precis. 

Av Daniel Söderlind

Det finns i dagsläget flera olika märken av så kallade färskfoder. Färskfoder är i grunden en mald blandning av lite olika typer rått muskelkött, inälvor samt ofta olika former av vegetabilier. Animalierna är nästan alltid råa och fodret måste därför förvaras i frys för bästa hållbarhet. När man tinat upp färskfoder så håller det cirka 24 timmar och bör efter detta alltid kasseras.

Motiveringen till att man skall ge färskfoder istället för torrfoder är att det är lättare för hunden att smälta färskfoder än torrfoder, eftersom hunden lättare kan smälta rått kött än kokt värmebehandlad dito. Eftersom färskfodret endast innehåller naturliga produkter utan kemiska konserveringsmedel och färgämnen så skall hunden enligt förespråkarna må mycket bättre då de inte får i sig några skadliga ämnen i fodret. Färskfodret är inte heller lika sterilt som torrfoder och har därför fördelar för hundens immunförsvar och kan motverka risken för att hunden kan komma att utveckla allergi.

Det finns en rätt stor variationsbredd mellan de olika färskfodren som nu finns att köpa i Sverige när det gäller innehåll och näringsvärden. Några innehåller bara ett fåtal ingredienser, några innehåller inget spannmål eller grönsaker andra innehåller mycket olika slaktbiprodukter och även processade animalier som blod pulver, andra är uppbyggda precis tvärtom, alltså generellt sätt mycket spannmål och/el grönsaker, inga processade animalier m.m.

Färskfoder är i mångt och mycket färdiga förpackningar av ”barf”. Köparen behöver inte själv oroa sig för att denne skall ge foder med rätt näringsinnehåll till sina hundar. Skillnaderna gentemot den stora majoriteten som ger någon av de andra formarna av kost baserat på rått kött är att alla ingredienser är hopgrötade och söndermalda och dessa foder är tänkta att fungera som ett helfoder och precis som torrfoder därför måste innehålla exakt allt det hunden behöver vid varje måltid.

Scorpio97
0

Vad jag vet finns dte inget färskfoder som fungerar som helfoder till katt just nu, men det är väl på G tror jag. 

Personligen skulle jag gärna ge det, men än så länge bor jag ju hemma och mamma tänker inte byta foder. Färskfoder är ju naturligare och bättre för katten (:

//Jessie

MonicaLagerquist
0

Nej jag skulle inte ge färskfoder i mald form till mina katter. De har tänder och behöver tugga.

De får äta BARF och blötmat.

Fanns det att köpa billigt kött i bitar så skulle jag ev köpa det om de var fryst i vettig form.

Stolt ägare till tre La permer

[Annamaja27]
0

Mina katter får ibland vom o hundemat. det är färskfoder till hund.

[Murvel]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5. Jag hade gärna gett mina katter det men vågar inte pga att det är anpassat just till hund. Men om bara ger det ibland kanske det är lugnt?  Reagerade dina katter med dålig mage eller annat på det första gången, eller var det lugnt?

#4. Förstår din poäng. Själv är jag dock nyfiken på det :) Kött vägrar dem ändå. Antagligen färskfoder också, får se när det kommer.. En enda gång fick jag den ena katten att röra kött.