Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1357 ggr
AnnaFagerell
0

Foto mina katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om någon duktig kattmänniska kan försöka se om det finns något speciellt i mina två kissar vad gäller ras eller så. Den svarta katten hittade jag när hon var ca 4-5 veckor gammal. Full av loppor och hon var då nästan död, vi fick värma upp henne för att få liv i henne. Nu är hon snart två år =) Långhårig. Född svart, hela magen blev grå efter ett par veckor och sedan var hon grå tills hon tappade babypälsen. Nu kan hon skifta i färg på magen men mest är hon svart. Len päls. Kan bondkatter vara så lånhåriga och finpälsade?

Katt nr två är född här hos mig, mamman är en hittekatt. Mkt tunn päls och en ganska slank katt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
0

Stella som bebis

AnnaFagerell
1

Stella är en ganska liten katt

AnnaFagerell
1

Och så Mysan

AnnaFagerell
0

Mysan har också varit bebis =)

[Nightcat]
4

Bondkatter kan vara långhåriga, korthåriga och i alla möjliga färger och varianter :) Måste säga att din svarta katt ser ut att ha otroligt fin och välskött päls 😉

AnnaFagerell
0

#5 Tack… Kan säga att hennes päls bara ser ut sådär om man kammar henne och ger henne bra mat. Märks direkt om man gett henne annan mat… Jag har dock aldrig sett en långhårig bondkatt som inte varit skogis…  Hon är så väldigt liten man kan kanske ha med hennes uppväxt att göra också? Hon var nästan död när vi hittade henne, hade inga reflexer i ögonen och var iskall. Tog flera veckor få henne fin i päls, hull och psyke men det var det värt =)

[Nightcat]
4

Jag har haft och sett många långhåriga bondkatter :) Det är en myt att om de är långhåriga så har de Norsk skogkatt i sig. Många BYB använder det för att få sina katter sålda till högre priser :)

[Lewwi]
4

#6 #Jag har dock aldrig sett en långhårig huskatt som inte varit skogis" Jag kan ju säga på engång att det har du, kan nästan säga att alla dessa katter har 'bara' varit huskatter utan en gnutta skogis i sig. Det är bara ägarna som säger att de har skogkatt i sig för att det är långhåriga.

AnnaFagerell
0

#8 så kan det ju klart vara…  varför förstår jag inte, för min del kvittar det… Var en som sa att det måste finnas ragdoll i min svarta… tror inte jag på iaf… är inte dom maskfärgade?

Annso_
2

Tycker inte att det ser ut som någon ras i någon utav katterna :)

Underbart söta huskatter har du ju iaf :)

Thaeri
0

#9, de är maskade ja, men maskning – liksom långhår – är ett recessivt anlag så parar man en ragdoll med en norsk skogkatt kommer man att få långhåriga icke-maskade ungar, och parar man en ragdoll med en europé kommer man får icke-maskade korthåriga ungar.

Å andra sidan är ragdoll en sån genomsnittlig ras typmässigt att det är totalt omöjligt att se om en blandraskatt har det påbråt.