Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1075 ggr
natha-mjau
0

Bästa sorterna?

Sitter här för hundrade gången och läser igenom alla trådar om blötfoder men får liksom ingen ordning. Jag brukar alltid köpa hem mjau, något annat märke ibland för omväxling. Köpte senast hem ICAs portionspåsar samt och Ica basic, det var populärt! För det ska väl vara helt okej ? Har läst många gånger att de flesta märkena fungerar, beroende på vad det är för sort. Min fråga är nu, vilka sorter/smaker är bäst i diverse märken, vad ska man titta på? Skulle vilja ha exempel på vad man kan köpa hem.

Mystroll
0

Leta efter dom sorter med hög kötthalt och helst inget spannmål. Av någon anledning verkar det ofta vara bättre innehåll i portionspåsar än i burk av samma märke när jag har tittat.

vinteralvan
1

Mjau och Bozita verkar vara dom märken som flest rekommenderar. Men Icas portionspåsar har jag hört ska vara ok också. Titta själv på innehållsförteckningen, undvik alla sorter som innehåller sädeslag, socker och fisk.

natha-mjau
0

#2 känner ändå att jag har svårt att läsa av innehållsförteckningen lite..

Läste i någon tråd att vissa pussi sorter skulle vara okej, jag har alltid trott att det var ren skit…

Scorpio97
1

Mjau och Bozita är bra, speciellt sorterna utan fisk. (Står det fisk som smak är dte fisk, står dte inte så är dte ingen fisk)

Pussi innehåller socker, så det är väl inte så bra, men relativt okej ändå (våra katter får Pussi, eftersom mamma är för envis för att lyssna på mig och byta till Mjau). Av ica är några ganska okej, vissa innehåller dock fisk, socker och spannmål. 

Googlade, lite och hittade denna sida: http://www.kattstatus.se/sida108.html

Där har dom tagit upp dom flesta sorterna, samt skrivit vad som är bra och dåligt i dom (:

Men regeln är: Socker, spannmåls och fiskfri. Helst så lite vegetabiliska ämnen som möjligt, och mycket kött. Få ingredienser tyder ofta på ett bra foder. Dom dåliga ämnena ska vara så långt bak i ingredienslistan som möjligt, eftersom det betyder att dte är mindre av dom.

//Jessie

[Mustangcab]
0

Det finns katter som är allergiska mot kycklig så om det finns fisk eller inte i har ingen betydelse ifall katten inte har allergi mot detta. Min katter vägrar att äta Mjau men med Bozita går det bättre vissa sorter. Sen köper jag Whiskas portionspåsar fast inte de med fisk då de inte tycker om dessa, Gold Gourmet går också bra kyckling och biff går också bra. ICAs påsar är också helt OK precis som deras brukmat och Whiskas burkmat.

Testa och se om katterna tycker om rått kött av något slag. Här så älskar två av dem rå kycklingfilé och en del älskar rått fläsk.