Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 15782 ggr
Cathy
7

Katter och blommor?

Undrar lite om det är ngn som har erfarenhet om vad katter tål för blommor och inte. En del menar att katter känner på sig om en blomma tex är giftig och äter inte den då. Vad är sant ? Hur är det med tulpaner ? Är det en giftig blomma för en katt att få i sig, om den skulle få för sig att smaka.

Mvh e
"En hönsmamma för två katter." Flört

Singo-Torpet
1

jul stjärnor är giftiga.. de fick min vän erfarenhet av föra julen då de gick rätt fort in till djursjukhuset på kvällen.. mer vet ja inte bore gå att googla fram?

Iskall
1

Det jag har hört är att murgröna är giftiga för katter, o jag har för mig att även tulpaner är det.

Och även en julblomma som jag inte kommer på vad den heter, men det är en sån där blomma som har en lång stjälk som blomman sitter på. Jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

royal
0

kaktus, tulpaner, hyacint, julstjärna, murgröna det är dom jag kommer ihåg, men jag vet att man kan googla efter det ;P

Cathy
2

Då har jag en liten fråga. Köper ni växter som ni vet är giftiga tex tulpaner och vågar lämna katterna ensamma med dem när ni är borta?Är sånt olika från katt till katt? En del menar att katter känner om blommor är giftiga och låter dem vara ifred?Någon erfarenhet. Jag har varit rädd för att skaffa växter för att de kan vara giftiga. Är man för orolig av sig då? Hur gör ni?

tuska
1

det är många blommor som är giftiga, inte att glömma azalean mycket giftig.

Jag har inga blommor på fönsterhyllorna, där har jag kattbäddarSkrattande mina blommor hänger i fönstret, Katterna kommer inte åt dem.( inga giftiga.)  

Ampellilja är väl den gröna växten som katter äter som gräs.

Cathy
1

Skönt att höra att det är fler än jag som är lite försiktiga av sig. Har fått höra att jag överdriver det hela ett antal gånger.. Jo ampelilja ska vara helt ok. Glad

Titti
0

Det här ämnet har varit på tapeten förr. Giftiga växter.

Själv har jag haft både tulpaner, påskliljor och hyacinter på bordet. Aldrig haft problem - växer sedan gammalt i blomlanden ute.

_Största problemet som jag har haft var när jag skulle plantera Ampelliljan. Hade då en katt på bordet som försökte äta upp mina blomskott och leka med lekakulorna. Skrikandes 
_Numera är Ampelliljan på kattsäkert avstånd, hänger i en blomlampa i taket.

Mabbiz
0
Cathy
0

Tack tack!Glad

sus-sharon
0

vår gamle (numera på andra sidan) katthane tuggade i sig allt som liknade en blomma eller ett gräs och struntade högaktningsvärt i om det var giftigt, taggigt, osmakligt eller whatever. det var växter och gick alltså att äta, verkar han ha resonerat.

de nuvarande är inte riktigt lika mycket av jordfräs som han var, men tuggar gärna i sig en kvist från buskaget med hansarosor ute på gården. (ja, med taggar och allt..)

medarbetare på djurskydd.ifokus

Cathy
0

#10 .. hehe ojojoj med taggar och allt.. hur har han mått sen då?Obestämd

sus-sharon
0

#10 verkar vara stenkista, för ingen av de två som käkar rosor har uppvisat några problem.. men det är också den enda växt/blomma jag sett dem äta på.

gamlingen däremot, han tuggade ju i sig allt och var troligtvis av betong på insidan, aldrig minsta dålig i magen ens.. konstigt nog.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Loria
1

Min bengal äter allt med… Speciellt avocadoträn (som var min passion innan jag skaffa katt). En blomma klarar sig i regel ca 5 min med henne i rummet.

Varulvsflicka
0

Giftiga växter:

Fikus, mistel, järnek, rhododendron, azalea
Symptom: Matsmältningsbesvär

Filodendron och fikus
Symptom: Njurbesvär

Cyklamen och mistel
Symptom: hjärtkärlbesvär

Mistel, japansk mimosa och filodendron
Symptom: Problem med nervsystemet

Fler giftiga växter

fingerborgsblomma, hyacint, iris, julstjärna, kaladium, korallbär, krokus, krysantemum, lagerhägg, liljekonvalj, lupiner, murgröna, oleander, pingstlilja, prickblad, påsklilja, rhododendron, stormhatt, Amaryllis, Asparagus med bär, Benved, Browallia, Clivia, High Caparall , Korallbär, Kattsvans, Kristitörnekrona , Kroton, Silverkalla, Spansk peppar, spikklubba.

Varulvsflicka
0

glömde säga att juklstjärnor är giftiga och jag har katter som tuggar upp alla min blommor men de rörde inte mina julstjärnor. så detär nog lite olika från katt till katt om de tuggar på det eller inte!

elyse
0

Vad har ni för blommor hemma, då? Känns lättare att veta vilka som är OK än de som är förbjudna. Hur får man reda på det?

spiritedaway
0

Jag har några blommor här hemma som inte ska vara giftiga för jag minns att jag kollade upp det, dock minns jag inte namnet på blommorna :P
Men de verkar vara väldigt goda då alla mina fick bitmärken på sig och bladen dog :P Så de som överlevde får nu stå där katterna inte kan vara :P

Så det där med blommor och katter verkar inte alltid gå ihop så bra.

Cathy
0

Peppar peppar så har de inte gett sig på växterna jag har hemma än. Tror inte att de är av de giftiga slaget. Tack för alla tips. /Kram Glad

Masamo
0

Här kommer det inte in en enda blomma som kan vara skadlig för missen.. Chansar inte. Kollar upp på nätet innan inköp. Glad

Trollkatta
0

Litar inte på att mina katter förstår vad som är bäst för demSkrattande Så här kommer inte heller några växter eller sníttblommor in som finns på giftiga listan. Alla julblommor är giftiga, likaså alla påskblommor och tulpaner. Överhuvutaget kan man glömma allt som stavas lökväxt. Synd, gillar dem annars. Men det är bara att gilla läget.

//Kattis

Varulvsflicka
0

ampellija är en blomma som är både giftig och inte. För det är bara de nya skotten som är "giftiga!" en katt som äter ampellijeskott blir beroende och blir långsamt förslöade. :S så har man ampellijor får man ploka bort skotten för kattens bästa!

Cathy
0

Vad är det du säger??!! Det visste jag inte.. Trodde att ampeliljan var grön.. Ja, hehe. alltså att det var lugnt om de skulle äta på den. Jasså är skotten giftiga. Det var som tusan du. Obestämd

Varulvsflicka
0

#22 jo mina katter äter på min ampellilja så jag har börjat plocka bort skotten. :S man vill ju inte ha en katt som "hög" beroende och kroniskt förlöad. :S

Lintott
0

Min katt Allis, Norsk Skogskatt/Bondkatt "älskar" tulpanblommorna. Har jag en vas inne får de ett "nytt utseende" snabbt och nu i min rabatt hinner de knappt ens slå ut så äter hon på de. De gula rör hon inte. Är det någon som vet varför? Har hon brist på något? Kan det vara istället för gräs?

Pixiepussel
0

#21 Var har du hört det? Bara hört att ampellilja ska vara bra för katter, som kattgräs..

Gatukorsning
0

#16 Jag har, eller vänta nu HADE, en jättestor gammal pengaek (silverek tror jag det heter) som den ena katten älskar att klättra i och tugga på. Därav HADE. Den tål att bli söndertuggad i omgånger, under vinterhalvåret, sedan sätter jag ut den på balkongen så att den får växa till sig. Hade det funnits ett uns av skadligt gift i den så hade katten inte varit vid liv idag så mycket som hon har tuggat på den.

Men varför inte odla gräs eller olika kryddor hemma som är ofarliga för katten? Gräs ser dessutom gansta så snyggt ut, finns massor av olika sorter att välja på.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!