Smal!
Hejsan, jag har en utekatt och har inte fått henne avmaskad då vi inte får i henne pillret (vet dock inte om hon har mask)
Sen har hon alltid tillgång till mat så länge vi är hemma eller om hon är hemma, men hon är jättesmal men de syns inte av hennes päls men känner man på henne så känner man revbenen.
Vad har ni för tips på att få henne lite fetare?
Fast frågan är hur smal hon är ? Hur tydligt känner man revbenen ?
Personligen och från råd av veterinär så ska man kunna känna ben på både katt och hund men självklart inte sjukligt mycket. Med tanke på att katten är utekatt också så får den ju bra med motion.. Köp annars ett - kolla masken - på apoteket :) Så får du veta om katten har mask eller inte. Hade nog dock tvingad i en utekatt maskmedel om jag tycker den är smal..Linda in katten i en handduk så den inte kan rivas, öppna munnen och lägg tabletten så långt bak på tungan du kan, stäng munnen och stryk katten lätt på halsen..Detta har funkat på bra bångstyriga katter ;)
Jag brukade krossa pillret mellan en tesked och en matsked. Sen la jag mosat blötfoder i matskeden, inte för mycket men tillräckligt för att dölja smaken, och blandade ihop det. Man får vara försiktig så man får med allt. Förslagsvis tar man nån rätt som man vet att katten älskar. Funkade jättebra för mig och så slapp man bråka med katten.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#1 jag kan räkna varenda revben och känna en liten bit under dom aldrig upplevt en katt vara så
sen har vi försök hålla henne å stoppa i pillret med hon börja bara slänga med huvet och försöka bita och lyckas hon bita så är det inte skönt…
#2 jag har provat krossa i maten men på något sätt så känner hon smaken så hon bara äter pytte lite sen vill hon inte ha
# 3 i normala fall ger jag inte min katt fisk men tonfisk tar bort all bismak från tabletten. Sen kanske du tog för lite mat. Det ska vara ungefär det som får plats i en matsked. Sen satt jag på golvet och så fick hon äta ur matskeden. Det gick jättebra😃
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//

Krossa tabletten och blanda noga i 1 cm mjukost och 2 droppar vatten, eller i rumstempererat smör, så att geggan blir riktigt kletig. Kleta sedan liiiiite av det kring munnen på katten och håll kvar skeden så att hon kanske även slickar skeden ren när hon slickar sig om munnen :) Om hon inte vill slicka från skeden så kleta resten kring munnen också. Tadaaa :P
Vad får hon för mat? Alltså vilket märke och om det är torr eller blöt mat.
Jag har provat många sorters djurfoder och har alltid flera olika sorter framme, åt mina katter och hunden, att välja mellan. Men pedigree junior är tydligen godare än de andra sorterna.. och nu äter de inget annat av torrfodren de får. Förmodligen innehåller det mer energi för alla har blivit rundare om magen. Även om det är ett valpfoder så verkar de föredra detta.
När någon av mina katter verkar hängig så brukar jag servera en bit fisk varje dag en tid. Det får dem att kvickna till igen. Grädde, ost och leverpastej om man vill ha dem snabbt feta.
Är katten oroväckande mager så ta den till en veterinär. Är hon för mager så kan det vara skadligt att ge henne maskmedel. Katter blir magra (eller uppsvällda) av den fruktade FIP.
Veterinären kan ge spruta mot parasiter såsom mask, så slipper man problemet med piller, om det är helt omöjligt.
Vissa avmaskningsmedel smakar hemskt för katten, så det är omöjlig att få i dem… som Droncit vet. Axilur däremot luktar mycket mindre och är enklare att få i. Jag brukar vara snabb när jag ger dem pillret. Går fram till dem när de ligger och vilar, öppnar munnen snabbt med ena handen, medan pillret trycks långt bak på tungan med andra handens pekfinger. Smeker en stund fram på halsen så att de sväljer. Klart. Det är viktigt att de vilar och inte ser att man ska ge dem piller.. och det måste gå fort.
#3 ahha jag hade typ as mke mat till en typ lite tablett men hon slicka ba en gång sen gick hon iväg
#5 ehm hon får mest torrfoder då de inte är jag som köper maten utan pappa och han köpet blötmat ibland typ, men hon får iallafall Friskies
#6 ost och grädde innehåller väl mjölk och endel säger ju att de inte är bra för katter då dom kan få ont i magen
äggula och grädde funkade jättebra för en katt jag behövde få att gå upp i vikt.
grädde brukar tydligen gå bra, ganska lågt laktos i det, men det finns ju laktos-fri grädde ocskå om du ändå är orolig
du borde även kolla på om du inte skall ta foder med mer protein istället, friskies är ganska mycket spannmål och det slutar bara upp i lådan sen då kattens kropp inte kan göra något med spannmålet.
Blötmat brukar ha bra fördelning på vatten, protein och fett,men det finns även massor med torrfodersorter som har mycket bättre innehåll än friskies.
minst 20% fett skall det vara, och 80% kött är det idealiska när man räknar torrsubstans.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#7 Finns laktosfri grädde 🙂
Men, jag hade bytt foder om jag vore ni. Friskies är ett skitfoder som inte direkt är bra för katter att äta som helfoder för att det är alldeles för mycket spannmål i det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#7 Där kan vi ha det stora problemet :) Friskies torrfoder innehåller väldigt lite av det som är bra för katten, och väldigt mycket som inte är bra. Spannmål står som första ingrediens på innehållsförteckningen vilket innebär att det finns mest av det. Det är väldigt väldigt lite kött i den maten. Vissa katter blir feta av det, eftersom spannmålet omvandlas till fett, men många andra katter blir magra av det och/eller hetsäter eftersom de inte får i sig den näring de behöver.
Det ord som enklast berättar vad som är bra mat för en katt är "mus". Det är precis vad en katt behöver! Så titta efter mat som är så likt en mus som möjligt:
- Mycket kött, minst 80%. I blötmat är det så mycket (eller bara) kött (som innehåller mycket vatten) att man inte behöver kolla hur mycket kött det är i.
- Inget spannmål eller max att det finns lååååångt bak i innehållsförteckningen
- Mycket vatten, helst minst 65%. Det är ca 80% i blötmat. Mycket vatten=urinvägarna blir genomspolade oftare=risken att katten drabbas av urinvägsinfektion och urinsten minskar otroligt mycket.
- Ben. Det är jätteviktigt att benen man ger är råa, de får inte tillagas eller värmas ens i mikron, så är det livsfarligt. Råa kycklingvingar m.m. är toppen för kattens tänder. Det minskar risken för tandsten, samt tar bort mycket av den tandsten som redan hunnit bildas.
Så om du visar honom detta inlägg så vet han vad han bör leta efter när han köper kattmat :)
Blötmat är bäst som huvudföda, sen kan man ge torrfoder som godis och råa kycklingvingar som tandborstning ett par gånger i veckan :) Och komplettera med rått kött. Denna kost ger katten ett hälsosammare liv men mindre risker för sjukdomar som plågar katten och svider i plånboken, och dessutom är det inte alls särskilt mycket dyrare eftersom det går åt mindre av bättre mat och håller kattens hälsa uppe klart bättre! :)
Torrfoder jag rekomenderar är till exempel Orijen, Acana, Applaws och Eukanuba. Man köper dem oftast billigast på nätet. Jag handlar på zooplus.se och då får jag det hemlevererat till dörren kostnadsfritt om jag handlar över 300 tror jag att det är. Att köpa större påsar åt gången är bäst ekonomiskt sett :)
Blötmat köper man bäst i mataffär: Mjau, Pussi, Icas portionspåsar, Whiskas, m.fl… Bozita som finns i djuraffärer är också i toppklass!
Blö

#6 Är du medveten om att hundmat inte innehåller taurin, som är fullständigt livsviktigt för en katt? :/
Har man en misse som gått ner i vikt på det här sättet är det lämpligt med ett veterinärbesök för att kontrollera så att katten inte har dåliga njurvärden, diabetes, sköldkörtelproblem eller liknande. Detta är sjukdomar som är relativt vanliga hos katt.
Är katten smal p g a t ex kronisk njursvikt bör man inte ge ett hög-protein foder (utan ett spec. njurfoder).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det viktigaste är att avmaska katten då den troligen har mask som utekatt. Så ett veterinärbesök så den kan avmaska samt kolla värden att det inte är något fel på katten. Sen när det uteslutits skulle jag ge antingen Royal Canins Queen som är super till underviktiga katter Eller ett kattungefoder.
#6 Pedigree är skitfoder till hund! Och definitit inte bra till katter.
Dels pga all spannmål i det (väldigt få procent kött i det) plus att hundmat inte innehåller taurin som är viktigt för katter.
Så det är verkligen inte bra kost du ger dina katter om du ger det 😕 (hårt kanske men sant).
Nej det är inte viktigt att dem vilar när man ger dem avmaskning och alla katter är det inte svårt att ge.
Min hankatt t.ex, tar jag bara upp i famnen, öppnar munnen, lägger tabletten långt in i munnen, stänger munnen och drar med handen på halsen. Vips, klart.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.