Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2225 ggr
Alvnor00
0

För smal

En av mina katter är snart 8 år och väger bara 3,5 kg och jag börjar bli riktigt orolig nu, vad är normalt för en katt att väga när den snart är 8? Den beter sig helt normalt.

grandma
4

Det beror väl på hur stor den är i övrigt. Min hona väger 3,5 och det är på övre gränsen. Hon får absolut inte väga mer för då är hon tjock. 🙂

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

annzoo
0

vad har katten vägt tidigare? har katten magrat?

Alvnor00
0

Ja, han har magrat och man känner och nästan ser ryggraden och revbenen på han.

OberonsMatte
9

#3 Har katten magrat av är det hög tid att boka tid hos veterinären för undersökning och blodprovstagning för att ta reda på varför. Amagring kan bero på allt från lättbehandlade åkommor till allvarliga, men behandlingsbara tillstånd eller i värsta fall sjukdomar som det inte finns någon bot för. Är det något som går att behandla är det dock viktigt att behandlingen sätts in så snart som möjligt, så boka tid redan imorgon!

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
1

#3 då bör du definitivt ta honom till veterinären så snart du kan då de kan vara allvarligt

Eywa
1

Ta katten till veterinären!

sarae90
1

Hoppas det går bra för er!

[NinaCrown]
2

#3 Kan vara något så enkelt som att katten har mask, men är lika bra att ta den till veterinären för att utesluta att det är något värre 🙂

Renor
2

Veterinären kommer vilja veta mer än att han har magrat av, typ: dricker han mer eller mindre, urinen, hur mycket äter han nu etc. Kan va bra att tänka igenom sådana frågor innan man kommer till vet så går det fortare och smidigare för alla :-)

Alvnor00
0

Vi misstänker att det kan vara mask, så vi gav honom en tablett, men nu är han nästan sämre. Han ligger bara stilla hela tiden, dricker inget, äter inget, han har spytt och bajsat löst. Vi har läst på mask medlets förpackning att allt det kan hända så vi får hoppas att det bara var mask. Han är väldigt slö och kan inte göra någonting, om han t.ex går på lådan, lägger han sig utanför den för han inte orkar få tillbaka :( vi får spruta in vatten genom munnen på han för han inte dricker något.

annzoo
7

#10 vad hindrar er att ta en väldigt sjuk katt till veterinären? allmänntillståndet på din katt är kraftigt nedsänkt och behöver veterinärvård!

Uppkatten
4

Låter absolut som att misse behöver få komma till veterinär akut.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alvnor00
0

Ja, men det finns ingen plats hos veterinären förrän nästa fredag, och det finns ingen akutmottagning där jag bor. Vi tänkte vänta och se hur han mår om några dar.

Alvnor00
0

Det låter nog värre än det är, det står ju även på mask medlets förpackning att allt som hänt katten kan hända om man ger tabletten, så det kan bero på det.

Uppkatten
2

Katter som blir sjuka har ofta mkt små marginaler. D v s de behöver ofta få komma till veterinären fort för att överleva, speciellt om de inte äter och dricker frivilligt. Mkt viktigt att ni ser till att vätska misse ordentligt. Kan du inte ta dig till veterinären så ring Agrias veterinär (kostar 60:- ca per samtal) eller ring till ngt större djursjukhus för att få tips o råd (de brukar svara även på jourtid!). Just uttorkning är mkt allvarligt hos katt, det är också mkt allvarligt om katten inte får i sig mat inom ett par dygn.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
2

#13 jag skulle de i detta fall kallas akut. Katten är ju mer eller mindre apatiskt, varken äter eller dricker. Du skriver även att katten avmagrat innan han blev riktigt dålig.

Ju längre du väntar ju allvarligare och dyrare blir de. Distriktveterinärer brukar nästan alltid finnas i närheten eller något annat större djursjukhus du kan ringa till. Är din katt försäkrad?

Tyrisen
7

Helt ärligt så måste du åka in om katten inte orkar gå från lådan som du exempelvis skrev. Det är ett MYCKET allvarligt tecken hos en katt. Du sitter inte hemma med honom i helgen, stor risk att du får ångra det! 😐 Katten kan såklart ha blivit jättesjuk av mask men du kan ju inte vara hemma med honom för det, om han är sådär orkeslös!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Alvnor00
0

Jag tycker verkligen också att vi måste ta honom till veterinären men vi har ringt flera gånger och veterinären verkar inte tycka det är akut för dom säger bara olika råd som vi kan göra först.

Uppkatten
3

Byt veterinär, eller säg att nu vågar du inte ta ansvar för det här längre. Finns det ingen akutmottagning dit ni kan åka (även om det är en bit dit)?

Cazzos
1

Min katt betedde sig likadant, och det hela varade i 2 dygn.
Första dygnet så åt han inget, andra dygnet så var han allmänt slö, drack och åt ingenting, samt vinglade när han gick och tappade balansen, han kunde inte gå till sandlådan, så jag fick hjälpa honom. Han blev lös i magen också och kunde inte hålla sig.

Fick "stödmata" med vatten men utan resultat, han spydde bara upp det.

Vi tog det svåra beslutet att avliva honom, han var trots allt 18 år gammal och veterinären sa att han var uttorkad. Hon kunde knappt få in nålen i hans framben.

Som #18 säger, åk till en akutmottagning som ligger närmast er nu på en gång, oavsett om det är 1 mil därifrån du bor.

Sarah-S
5

Din katt kräver veterinärvård NU!
Om inte den veterinär du pratat med kan ta emot er så MÅSTE du vända dig till en annan veterinär

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Djurälskaren87
1

Han lider ju! Åk nu

Alvnor00
0

Nu är det klart, han har avlidit. Det var en njursjukdom :(

annzoo
3

Hoppas han inte fick tyna bort hemma i plåga utan att han somnade in hos veterinären..

Alvnor00
1

Det hade nog inte hjälpt om vi åkte in tidigare, det fanns inget att göra :(

annzoo
1

#25 du lät han alltså plågats till döds i plågor :( hade du åkt in med katt redan då den börjat avmagrat hade den mest troligt klarat sig..

Uppkatten
3

#26 Nej stopp nu. Njursjukdom är inte något som man alltid kan göra något åt/bota. Lider katten av t ex njursvikt så är 75% av njuren/njurarna redan utslagna när katten börjar få symptom. Ofta har katten haft sjukdomen i flera år innan katten börjar få symptom som vi kan upptäcka hemma i vardagen. Vad man KAN göra är att "sakta av" sjukdomsförloppet något genom att ge specialkost, fosfathämmare etc, men det innebär inte alltid att katten har speciellt lång tid kvar att leva ändå, inte heller att katten har en särskilt god livskvalitet under den tiden. Jag har själv haft katt med njursvikt och vet hur det fullkomligen kan "rasa iväg utför" och trots att jag gjorde allt som gick att göra i behandlingsväg med pedantisk noggranhet och täta veterinärbesök kunde jag inte rädda min misse (INGEN kunde ha gjort det enligt veterinärerna!).

Junkan
2

7 goda år fick min kisse med medicin och specialkost, blev 17 år varav 7 år med nedsatt njurfunktion vilket inte var orsaken till bortgången.

Uppkatten
0

#28 Det är många olika faktorer som spelar in. Min misse var 16 år när sjukdomen började märkas "utåt". Känner dock till fall även med katter yngre än ett år som dött p g a njursjukdom.

annzoo
2

#27 men hade den fått vård i tid hade katten kunnat överleva men istället fick den plågas hemma till döds (du kanske tycker det är okej?)..Ts kunde ju tagit den till veterinären för avlivning men gjorde de ej och kan utan undersökning av veterinär säga att katten dog i njursjukdom.. det kan ju likaväl ha varit något annat som gjorde att katten började avmagra från början..

Uppkatten
2

Om TS skriver att det var en njursjukdom och att inget gick att göra så utgår jag från att missen har tagits till veterinär.

Vid det här laget borde du f ö känna till mig tillräckligt väl för att veta att jag INTE anser att katter ska plågas till döds hemma, utan tas till veterinär snarast vid sjukdom.

Och ja, precis som du skriver så finns det fler sjukdomar än njursjukdom som kan göra att en katt börjar magra av.

Tyrisen
1

#23 Jag beklagar sorgen. 🌺 Skedde det hos veterinär eller hemma? Hoppas så att han fick ett lugnt avslut.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Alvnor00
1

Det skedde hos veterinären. Men alltså jag är bara 13 år och jag har varit orolig för min katt ända sen den blivit mager och ville åka in till sjukhuset på direkten men det har aldrig blivit av. Jag vet att det är många emot mig och tror att jag låtit min lilla katt plågats till döds hemma, men det var min pappa som inte ville åka in direkt. Jag har varit ledsen och orolig jätte länge!

grandma
4

#33 Stackars dig, så jättejobbigt det måste ha varit att vara orolig så länge.  Det är ju tyvärr så att många föräldrar inte alltid lyssnar på sina barn av olika anledningar. Ofta är de väl stressade, helt enkelt. Du får tänka på att nu har katten det bra och att du har gjort allt vad du har kunnat.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

vinteralvan
3

Beklagar. Det måste varit hemskt för dig att vara så orolig utan att kunna göra något. Skönt att din kisse inte behöver lida längre.

Uppkatten
3

#33 Tyvärr så finns det alltid folk på sådana här sajter som drar egna förhastade slutsatser om hur saker och ting ligger till. Det är olyckligt, och jag tycker att de bör be dig om ursäkt. Det är inte lätt med sjuka djur och är man själv inte myndig så är djuret alltid föräldrarnas ansvar.

Jag är ledsen för att man inte kunde hjälpa din misse. Vi är många här som har varit i liknande situationer och som vet hur jobbigt det är.

Vad både du och vi andra kan lära oss är att det är bra att väga sin katt lite då och då, under hela kattens liv, och att man skriver ner kattens vikt t ex i ett särskilt block. Då ser man ganska snart om katten börjar minska i vikt på ett oroväckande sätt, och gör den det ska man alltid söka veterinär. Njurproblem är dessvärre relativt vanligt hos katter, och då spec. hos äldre katter. Det finns också andra sjukdomar som gör att katten börjar magra av och som kräver veterinärvård.

Alvnor00
6

Tack för alla kommentarer, det har gjort mig på lite bättre humör. Jag blev väldigt ledsen när vissa skrev taskiga kommentarer, kändes nästan som om jag dödat min egen lilla misse :'(